Storbritannias turistnæring hadde et fantastisk år i 2023, og ble den nasjonen som tjente tredje mest på internasjonale reisende.
Ifølge en rapport fra FNs turistorganisasjon (UNWTO) tjente Storbritannia inn imponerende 58 milliarder pund (74 milliarder dollar) i turistinntekter i fjor.
Storbritannia gikk fra å være nummer fem før pandemien i 2019 til å innta tredjeplassen.
Landet er også rangert på topp 10-listen over de mest besøkte reisemålene i verden.
Storbritannia og Nord-Irland mottok til sammen over 51 millioner internasjonale ankomster.
Etter noen utfordrende år vil Storbritannias turisme i 2023 vise at landet fortsatt er et attraktivt globalt reisemål.
Britene ligger også på fjerdeplass når det gjelder turismeutgifter, og vil betale 85 milliarder pund (110 milliarder dollar) på utenlandsferier i 2023.
Andre reisemål og inntektskilder på topp i 2023
Resten av de globale topplasseringene for mest besøkte land og de som tjener mest, forble i hovedsak de samme som tidligere år.
Frankrike befestet sin posisjon som verdens mest besøkte reisemål i fjor.
Arrangøren av de kommende olympiske lekene ønsket svimlende 100 millioner utenlandske turister velkommen i 2023.
Spania kom på andreplass med 85 millioner ankomster, etterfulgt av USA med 66 millioner.
På de fem øverste plassene finner vi Italia, som tok imot 57 millioner turister, og Tyrkia, med 55 millioner internasjonale turister.
Andre mest besøkte reisemål på topp ti er Mexico, Storbritannia, Tyskland, Hellas og Østerrike.
Sammenlignet med før pandemien steg Storbritannia fra tiende til syvende plass, mens Hellas steg fra 13. til niende plass.
Resten av topp ti, Italia, Tyrkia, Mexico, Tyskland og Østerrike, steg alle én posisjon sammenlignet med 2019-rankingen.
I mellomtiden beholdt USA sin topplassering når det gjelder fortjeneste fra internasjonale besøkende, og tjente 138 milliarder pund (176 milliarder dollar) i turistinntekter i 2023.
Spania kom på andreplass med 72 milliarder pund (92 milliarder dollar) i inntekter fra internasjonal turisme.
Med 58 milliarder pund (74 milliarder dollar) ligger Storbritannia foran Frankrike på tredjeplass med 54 milliarder pund (69 milliarder dollar) og Italia på femteplass med 44 milliarder pund (56 milliarder dollar).
Andre nasjoner som tjente mest på internasjonal turisme, er De forente arabiske emirater (FAE), Tyrkia, Australia, Canada, Japan, Tyskland, Saudi-Arabia, Macao (Kina), India og Mexico.
De mest kjøpesterke turistene i 2023
På den andre siden av regnestykket var det kinesiske turister som brukte mest penger på globale reiser i 2023.
Etter hvert som pandemirestriksjonene lettet, brukte de mer penger enn alle andre land, og brukte over 155 milliarder pund (196,5 milliarder dollar) på utenlandsreiser.
Amerikanske reisende var de som brukte nest mest penger på internasjonal turisme, og brukte 155 milliarder pund (150 milliarder dollar) i utlandet.
På tredjeplass kommer Tyskland, der innbyggerne brukte 88 milliarder pund (112 milliarder dollar).
Britene lå på fjerdeplass, mens franskmennene lå på femteplass med 88 milliarder pund (49 milliarder dollar) brukt på internasjonal turisme.
De andre landene som brukte mest penger, var Canada, Italia, India, Russland, Sør-Korea og India.
India hoppet fra 14. plass i 2019 til 8. plass i 2023, mens Italia gikk fra 10. til 7. plass.
Internasjonal turisme i Storbritannia fortsetter å øke
VisitBritain, Storbritannias nasjonale turistbyrå, rapporterte at markedsføringsinnsatsen og bransjesamarbeidene de siste to årene har gitt resultater.
Denne innsatsen har ført til at internasjonale besøkende har brukt ytterligere 1,26 milliarder pund (1,58 milliarder dollar) i hele landet.
Ifølge pressemeldingen har besøkende brukt 15 pund ekstra lokalt for hver pund som er investert i å fremme turisme i Storbritannia.
VisitBritains prognose viser at dette positive momentumet vil fortsette i 2024.
Den spår at de internasjonale gjestenes forbruk vil øke med fem prosent i forhold til 2023-nivået og nå 32,5 milliarder pund (40,7 milliarder dollar).
Det forventes 38,7 millioner internasjonale besøkende, en økning på to prosent fra 2023.
Over en tredjedel av britene foretrekker innenlandsferier fremfor utenlandsreiser det neste året, noe som tyder på vedvarende høy etterspørsel.
Nick de Bois, styreleder i British Tourist Authority, uttalte at den tosifrede veksten i besøksforbruket og de optimistiske prognosene er fantastiske.
USA er fortsatt Storbritannias største og mest verdifulle turistmarked, og forventes å være verdt 6,3 milliarder dollar for Storbritannia i 2024.
Britisk turisme vil også fokusere på Australia, landene i Gulf Cooperation Council (GCC) og de største europeiske markedene.
De Bois advarte imidlertid også om at tempoet i gjenoppbyggingen av turismen etter pandemien hadde avtatt.
Dette skyldtes hovedsakelig den «harde konkurransen» fra europeiske naboland.
De Bois sa i en pressemelding at Storbritannia «rangerer høyt for sin historie og kulturarv og moderne kultur og sport».
Det er imidlertid ikke så kjent som et reisemål med «naturlig skjønnhet og opplevd velkomst».
«For å motvirke dette fremmer VisitBritains internasjonale GREAT-kampanjer Storbritannias velkomst», understreker de Bois.
Målet med programmet er å «inspirere besøkende til å oppdage mer, bli lenger og skape en følelse av at det haster med å komme nå», sier han.
Oppover på turismerangeringen
Flere faktorer bidro til Storbritannias økende turisme i 2023.
Lempingen av reiserestriksjonene i forbindelse med covid-19 har økt etterspørselen fra viktige britiske turistmarkeder, som USA og Vest-Europa.
I tillegg har et svekket pund gjort Storbritannia rimeligere for reisende.
En blomstrende trend som «set-jetting» har skapt interesse for å besøke innspillingsstedene for populære serier.
UNWTO spår at de globale internasjonale turistankomstene vil være tilbake på samme nivå som før pandemien innen 2024.
Storbritannia er godt posisjonert for å dra nytte av den globale turismeoppblomstringen med sine berømte byer, historiske steder og naturskjønnhet.