Luft- og sjøtransportører må nå verifisere ETIAS-tillatelser 48 timer før avreise

| mars 27, 2024
Luft- og sjøtransportører må nå verifisere ETIAS-tillatelser 48 timer før avreise

Fly- og sjøtransportører må verifisere passasjerenesETIAS-tillatelser ( European Travel Information and Authority System ) innen 48 timer før avreise.

ETIAS er den nye elektroniske reisetillatelsen som kreves for alle reisende uten visum til EUs Schengen-område. Dette gjelder også britiske statsborgere.

Når ETIAS-systemet for reisetillatelser lanseres i midten av 2025, må fly- og sjøtransportører være klare til å etterleve kravene og bekrefte passasjerenes ETIAS.

Internasjonale trenere har imidlertid tre år på seg til å oppfylle kravet.

På den annen side trenger ikke togselskapene å sjekke om passasjerene har gyldige ETIAS-tillatelser.

EU uttalte: «Uavhengig av hvilket transportmiddel de reisende bruker, vil deres ETIAS alltid bli kontrollert ved grensen.»

EU-grensekontrollører må kontrollere ETIAS-tillatelser for togpassasjerer før ombordstigning.

Dette gjelder for reisende som reiser fra Storbritannia med tog, for eksempel Eurostar.

Nytt elektronisk grensesnitt-verktøy for å verifisere ETIAS

EU vil gi fly- og sjøtransportører et nytt elektronisk verktøy for å bekrefte ETIAS-tillatelser før avgang.

Transportører må først registrere seg hos eu-LISA for å kunne bruke det nye grensesnittverktøyet.

eu-Lisa er det europeiske byrået for operasjonell ledelse av store IT-systemer innen området for frihet, sikkerhet og rettferdighet.

Det gir teknologisk støtte til EU-landenes arbeid med å gjøre Europa tryggere.

Dette gjelder blant annet EUs nye elektroniske grenseforvaltningssystemer, ETIAS og Entry/Exit System (EES).

Foreløpig har over 1000 transportører, hovedsakelig flyselskaper, fullført registreringsprosessen for det nye grensesnittverktøyet ETIAS.

Når de er registrert, må transportørene koble systemene sine til det nye ETIAS-grensesnittet for transportører for å sende bekreftelsesforespørsler.

De må også gjennomgå system-til-system-tilkoblinger og få en samsvarssertifisering.

Transportører som bruker nettportalen eller mobilappen, må lære opp autorisert personale i henhold til eu-LISAs retningslinjer.

ETIAS carrier-grensesnittet kontrollerer også EES

I tillegg til å verifisere ETIAS-tillatelser vil EUs nye grensesnittverktøy også bidra til å kontrollere EES.

I inn- og utreisesystemet registreres inn- og utreise for både korttidsvisuminnehavere og reisende uten visum til Schengen-området. Dette gjelder også britiske statsborgere.

Den erstatter manuell stempling av pass med automatiserte biometriske fingeravtrykk og ansiktsskanning ved EUs grenser.

I eu-LISAs infografikk for transportører står det at transportører må sjekke om tredjelandsborgere med korttidsvisum har brukt opp det antall innreiser til EU som er tillatt.

Med det nye transportørgrensesnittverktøyet vil reisende som flagges som «OK» av systemet, få lov til å gå om bord.

For reisende som er flagget som «NOK», må transportørene manuelt verifisere den reisendes tillatelsesdokumenter.

Kun passasjerer med gyldig ETIAS- eller Schengen-visum får gå om bord.

Transportører kan bli straffet av EUs medlemsland for å transportere passasjerer uten riktige reisedokumenter.

De unngår imidlertid bøter hvis bekreftelsesforespørselen sendes innen 48 timer før avreise og returnerer et «OK»-svar.

ETIAS-sentralenheten vil også være tilgjengelig døgnet rundt for å gi teknisk og operativ assistanse på engelsk via en nettportal og en nødtelefonlinje.

ETIAS lanseres i to faser i midten av 2025.

EU vil fase inn ETIAS over 12 måneder for å minimere forstyrrelser og gjøre det lettere for de reisende å tilpasse seg.

Den gradvise implementeringen gjør det også mulig for myndighetene å vurdere effekten før den blir obligatorisk.

Utrullingen skjer i to faser: en overgangsperiode på seks måneder og en frist på seks måneder.

I overgangsperioden som starter i mai 2025, bør reisende søke om ETIAS før de besøker Schengen-området.

Personer uten ETIAS vil imidlertid ikke bli nektet innreise hvis de oppfyller alle andre innreisekrav i Schengen-området.

I denne perioden må alle reisende ha et ETIAS når de besøker Schengen-området.

Personer uten ETIAS vil bli nektet innreise ved grensen, med unntak av førstegangsbesøkende europeere i overgangsperioden, forutsatt at de oppfyller de øvrige innreisekravene.

Potensielle ETIAS-problemer

ETIAS-implementeringen vil skje omtrent syv måneder etter at EU har iverksatt EØS-avtalen.

Transportører som transporterer passasjerer mellom EU og Storbritannias grenser, har tatt opp mulige problemer med de nye systemene.

Flyselskapene uttrykte bekymring for at verifisering av Etias 48 timer før avreise kan føre til at det ikke lenger er mulig å bestille i siste liten.

Tog- og fergetjenestemenn forsøker å utsette utrullingen av EES på grunn av utilstrekkelig infrastruktur for biometrisk registrering og kontroll.

EUs nye EES-app for mulig biometrisk registrering på nettet vil heller ikke være klar innen oktober 2024.

I henhold til EUs regelverk må en grensevakt være til stede for å verifisere den første biometriske registreringen.

Reisende må gå ut av kjøretøyet før de avgir fingeravtrykk eller ansiktsskanning.

Myndighetene har varslet 14-timers forsinkelser og begrenset antall togpassasjerer for å unngå lange køer.

Flyselskapene er også ansvarlige for å kontrollere at passasjerene har gyldig britisk elektronisk reisetillatelse (ETA) eller visum før de får gå om bord.

Flyselskapene må sende inn General Aviation Report (GAR) og Advance Passenger Information (API) via interaktive portaler som utløser svar fra Home Office.

Dette innebærer et annet interaktivt system som ligner på det som brukes til å kontrollere ETIAS.

Det har vært bekymring for interoperabiliteten til alle de tre nye elektroniske grenseforvaltningssystemene når de er tatt i bruk.