Fiaskoen med Nationwide eGates vekker bekymring for Storbritannias beredskap for ETA, EUs EES

| mai 13, 2024
Fiaskoen med Nationwide eGates vekker bekymring for Storbritannias beredskap for ETA, EUs EES

Den nylige landsomfattende feilen med elektroniske porter (eGates) har skapt bekymring for hvilke konsekvenser det kan få når de nye grensekontrollsystemene er på plass.

Dette omfatter en bredere implementering av Storbritannias elektroniske reisetillatelse (ETA) og EUs inn- og utreisesystem (EES).

På kvelden 7. mai opplevde de største flyplassene i Storbritannia mer enn fire timer med eGate-avbrudd.

Passasjerer som ankom flyplassene Heathrow, Gatwick, Stansted, Birmingham, Bristol, Edinburgh, Manchester og Newcastle, måtte gå gjennom passkontrollen manuelt.

Lord Foster of Bath, leder av justiskomiteen, sa at grensepolitiets ansatte må være «utstyrt og trent til å håndtere slike situasjoner».

Han la til at «robusthet i systemene våre er avgjørende» når Storbritannia forbereder seg på å rulle ut ETA i større skala.

«Regjeringen må få de grunnleggende tingene på plass,» sa Lord Foster, ifølge BBC.

«Og vi må være forberedt på å ta lærdom når noe går galt», la han til.

ETA er Storbritannias nye digitale reisetillatelsessystem som vil være obligatorisk for alle borgere uten visum som besøker Storbritannia.

Det er for øyeblikket bare obligatorisk for besøkende fra Gulfblokken, som tidligere trengte elektronisk visumfritak (EVW).

Julia Lo Bue-Said, administrerende direktør i The Advantage Travel Partnership, en uavhengig reisebyråbransje, sier at Storbritannia ikke bør stole for mye på teknologi.

Han oppfordret den britiske regjeringen til å investere i teknologi som sikrer at «systemene for grensekontroll fungerer problemfritt».

Lucy Moreton fra Immigration Services Union avslørte at de gjentatte ganger har bedt innenriksdepartementet om skikkelige beredskapsplaner.

Hun la til at regjeringen må ha «robuste beredskapsplaner på plass for å unngå unødvendige forstyrrelser for de reisende».

Moreton sa imidlertid at den nylige eGates-fiaskoen viste at beredskapsplanene fortsatt er mangelfulle.

Storbritannias beredskap for EUs inn- og utreisesystem

Dan Jarvis, Arbeiderpartiets skyggeminister for sikkerhet i innenriksdepartementet, presset Tom Pursglove, minister for lovlig migrasjon og grenser, om eGates-svikten i Underhuset 8. mai.

Ifølge TTG Media spurte Jarvis Pursglove om han kunne «garantere at alle forberedelser er på plass» når EUs EES rulles ut senere i år.

Pursglove uttalte at det har vært «enormt mye» samarbeid og «grundig engasjement» mellom Storbritannia, Frankrike og EU.

Dette er for å sikre at Storbritannia har «best mulige planer på plass» når EES rulles ut senere i år.

«Vi har gjort store fremskritt de siste ukene, og vi kommer til å fortsette med det arbeidet», la han til.

EES er EUs nye automatiserte grensekontrollsystem, som skal rulles ut i oktober 2024.

Det vil erstatte manuell stempling av pass ved EUs ytre grenser.

I stedet bruker systemet ansikts- eller fingeravtrykksskanning for å registrere de reisendes bevegelser i Schengen-sonen.

Innføringen har ført til advarsler om lange køer og forsinkelser ved grensene mellom Storbritannia og EU med sidestilte kontroller.

Samtidig kontroll betyr at EUs grensevakter utfører innvandringskontroller på britisk jord.

Kanaltunneloperatøren Getlink forsikrer at det ikke vil bli lange køer ved terminalene i Coquelles og Folkestone.

Det er imidlertid bekymring for forsinkelser på 14 timer i Dover havn og lange køer på Londons St.

Transportminister Guy Opperman uttalte at EES-utrullingen vil gjennomgå en myk lansering i seks måneder for å sikre en smidig overgang og løse problemet med lange køer.

Landsomfattende eGate-svikt førte til lange køer for tusenvis av mennesker

Det finnes 270 eGates i 15 britiske fly- og jernbanehavner, og det ser ut til at alle sluttet å fungere den 7. mai.

Ifølge innenriksdepartementet ble «en storstilt beredskapsaksjon iverksatt i løpet av seks minutter etter at ingeniørene oppdaget et større nettverksproblem rundt kl. 19.44».

Pursglove understreket at det ikke var «noen indikasjoner på ondsinnet cyberaktivitet», og at strømbruddet ikke kompromitterte grensesikkerheten.

Men på grunn av den landsomfattende eGates-feilen måtte tusenvis av passasjerer som ankom Storbritannia, vente i timevis på å komme gjennom passkontrollen.

Britiske grensebetjenter måtte utføre passkontroller manuelt inntil eGates var tilbake på nett like etter midnatt.

Ifølge The Guardian har eGates-feilen også «påvirket enkelte politi-, pass- og immigrasjonssystemer».

Pursglove «ba oppriktig om unnskyldning for forstyrrelsen som oppstod».

Han forsikret også at «all mulig lærdom vil bli tatt med for å sikre at dette ikke skjer igjen».

Pursglove sa at eGates-feilen skyldtes «tekniske problemer i Home Office-nettverket».

Han la til at grensestyrkene allerede hadde funnet en permanent løsning på problemet, slik at det ikke vil skje igjen.

Bytte ut eGates med nyere teknologi

Den landsomfattende eGates-svikten er en av mange som har forårsaket betydelige reiseforstyrrelser ved Storbritannias innreisepunkter.

For to uker siden forårsaket et annet teknisk utfall også lange køer på flyplassene i Edinburgh, Gatwick og Bristol.

I mai 2023 opplevde passasjerer på britiske flyplasser og havner lange forsinkelser på grunn av en annen oppgradering av systemprogramvaren.

I siste del av 2021 var det også tre separate tilfeller av svikt i eGates.

Tidligere sjefinspektør for grense- og immigrasjonsmyndighetene, David Neal, hadde advart mot eGates’ ineffektivitet.

eGates hadde som mål å forbedre grensekontrollene, slik at innreiseopplevelsen ble smidigere og mye raskere.

De bruker ansiktsgjenkjenningsteknologi for å sammenligne den reisendes levende bilde med det som er lagret i passets biometriske chip.

Grensetjenesten planlegger å teste et nytt, smartere eGates-system som kun bruker ansiktsgjenkjenningsteknologi for kontaktløse reiser.

Hvis det viser seg å være vellykket, vil reisende ikke trenge å ta frem passet sitt når de går gjennom britiske immigrasjonskontroller.