Det britiske overhusets justis- og innenrikskomité har satt i gang en undersøkelse av de nye elektroniske grensehåndteringssystemene.
Disse inkluderer Storbritannias Electronic Travel Authorization (ETA), samt Entry/Exit System (EES) og European Travel Information and Authorization System (ETIAS) i Den europeiske union (EU).
EES er EUs nye automatiserte biometriske system for registrering av inn- og utreise i Schengen-området for reisende fra land utenfor EU.
ETA og ETIAS er digitale reisetillatelser for alle borgere uten visum som besøker henholdsvis Storbritannia og Schengen-området.
Som det fremgår av en pressemelding, tar komiteen nå imot skriftlig dokumentasjon fra interesserte enkeltpersoner og organisasjoner.
De som ønsker å sende inn skriftlig dokumentasjon om elektroniske grensehåndteringssystemer, må gjøre det innen 14. mars 2024.
Den 27. februar 2024 hørte komiteen muntlige forklaringer i et møte med jernbaneselskapene Eurostar og GetLink samt Port of Dover.
Den vil også høre flere muntlige bevis fra berørte parter den 5. og 12. mars.
Mål for den nye undersøkelsen av grenseforvaltningssystemer
Komiteen for justis- og innenrikssaker har som mål å forstå «den globale trenden med elektroniske reisetillatelsesordninger og hvordan Storbritannias versjon kan sammenlignes med andre.»
«Vi ønsker å finne ut hva Storbritannia vil tjene på [ETA] -ordningen, og om det er mulig å forbedre grensesikkerheten på en måte som ikke er til ulempe for lovlydige reisende», sier Lord Foster of Bath, leder av komiteen.
Den britiske regjeringen planlegger å implementere den nye ETA-ordningen for alle statsborgere uten visum, inkludert EU-borgere, innen 2024.
For øyeblikket er det bare reisende fra Gulf Cooperation Council (GCC) og Jordan som må ha en ETA for å reise til Storbritannia.
Da komiteen tidligere så på EUs nye planer for grenseforvaltning i 2021, ga den uttrykk for logistiske bekymringer og politiske vanskeligheter.
Siden den gang har både EES og ETIAS utsatt sine lanseringsdatoer flere ganger. EES skal etter planen innføres i oktober 2024, og ETIAS i midten av 2025.
Lord Foster sa: «Vi vil gjerne finne ut om Storbritannia nå er bedre forberedt – og hvem som er ansvarlig for å fremme allmennhetens bevissthet.»
Komiteen skal også analysere interoperabiliteten til ETA, EES og ETIAS og hvordan de vil påvirke reisende som krysser Storbritannias og EUs grenser.
Global innsikt i ETA og hvordan det påvirker reiselivet
Storbritannias ETA og EUs ETIAS kan sammenlignes med USAs Electronic System for Travel Authorization (ESTA), Canadas Electronic Travel Authorization (eTA) og Australias ETA.
Komiteen ønsker å samle innsikt og lære av andre nasjoners erfaringer med digitale grensehåndteringssystemer.
Den tar også sikte på å avdekke potensielle risikoer, svakheter i implementeringen, konsekvenser for de reisende og langsiktig forvaltning.
Det kan også avsløre hvordan ETA passer inn i den britiske regjeringens langsiktige strategi for digitale grenser.
ETA og den felles reiseavtalen
Å studere effekten av grensehåndteringssystemer innebærer også å forstå hvordan de påvirker de reisende.
Dette inkluderer personer som har fått avslag på ETA og personer med dobbelt statsborgerskap som reiser mellom land med ETA-krav.
En annen er å undersøke hvordan ETA-systemene påvirker reiser innenfor det felles reiseområdet (CTA).
CTA omfatter Storbritannia, Republikken Irland og kronbesittelsene Guernsey, Jersey og Isle of Man.
Irske statsborgere og borgere av kronbesittelser trenger ikke ETA for å besøke Storbritannia.
Dette skyldes CTA-ordningen, som tillater innbyggerne å bevege seg fritt innenfor CTAs territorier.
Ikke-irske personer med lovlig opphold i Irland er også unntatt fra ETA-ordningen, forutsatt at de oppfyller alle tre vilkårene.
Disse inkluderer bevis på lovlig opphold i Irland, at du ikke trenger visum for å reise inn i Storbritannia, og at du kan reise til Storbritannia via CTA.
Det er likevel bekymring for at ETA utgjør en risiko for turismen i Nord-Irland.
Borgere uten visum som besøker Nord-Irland via republikken, må ha en ETA før de krysser landegrensen.
Det kan være en ekstra kostnad og et ekstra problem som gjør at turister velger å droppe å besøke Nord-Irland helt og holdent.
I tillegg kan turister som krysser den åpne landegrensen mellom Irland og Nord-Irland uvitende bryte immigrasjonslovgivningen hvis de ikke har den obligatoriske ETA-en.
Fremme bedre forståelse av ETA
Bevissthet om de nye grenseforvaltningssystemene er avgjørende for en vellykket og smidig implementering og for å redusere forstyrrelser i reiselivet.
Komiteen er også åpen for råd om hvordan britiske myndigheter kan øke bevisstheten om det nye ETA-systemet. Dette bekymrer fortsatt nordirske myndigheter og den britiske flybransjen.
Heathrow lufthavn og britiske flyselskaper som British Airways og Virgin Atlantic er bekymret for å miste transitpassasjerer på grunn av det nye ETA-kravet.
Når Storbritannias ETA er fullt implementert, må transittpassasjerer ha en ETA uansett om de skal gjennom grensekontrollen eller ikke.
På andre større flyplasser trenger imidlertid ikke transittpassasjerer å oppfylle lokale innreisekrav hvis de ikke skal gjennom grensene for å komme seg videre.
Heathrow opererer rundt 25 millioner flyvninger årlig for å bringe reisende til globale destinasjoner som ikke har direkteflyvninger.
Det er en viktig faktor for at London er et viktig globalt knutepunkt, og kan miste sin status hvis flere transitpassasjerer velger å mellomlande på andre flyplasser.
Britiske flyselskaper som British Airways er også svært avhengige av forbindelsesflyvninger.
Forberedelser til EUs nye grenseforvaltningssystemer
I sin nye utredning om grenseforvaltningssystemer ønsker komiteen å forberede seg bedre på EUs nye grenseordninger.
Den søker anbefalinger, inkludert bredere spørsmål knyttet til regjeringens strategi for elektroniske grenser og innenriksdepartementets kapasitet.
Det britiske parlamentets European Scrutiny Committee har også nylig sett nærmere på EUs inn- og utreisekontrollsystem og grensen til Storbritannia.
Bevisene viste at innføringen av inn- og utreisetillatelsen ville være til stor ulempe for reiser mellom Storbritannia og EU.
Myndighetene hadde advart om at EES kunne føre til 14-timers forsinkelser i havnen i Dover og begrense antall passasjerer med Eurostar.
Disse problemene kan påvirke havner og togstasjoner som fortsatt må være tilstrekkelig utstyrt for å kunne håndheve inn- og utreisetjenesten.