Det enestående antallet migranter som ulovlig krysser Den engelske kanal fra Frankrike har vært et hett debatttema i engelske medier den siste tiden. Ulovlige immigranter, enten det er asylsøkere eller økonomiske migranter, ser ut til å kunne komme inn i Storbritannia (og spesielt England) etter eget ønske med liten eller ingen innsats som tilsynelatende gjøres for å stoppe strømmen.
Ansvaret for immigrasjonssaker ligger hos den britiske innenriksministeren, og en nylig lov fra parlamentet, Nationality and Borders Act of 2022 , har gitt den britiske regjeringen mer makt til å håndtere den nåværende immigrasjonskrisen.
På bakken er det imidlertid ikke regjeringen som har ansvaret for behandlingen og håndteringen av asylsøkere, økonomiske migranter og andre spørsmål om grensesikkerhet. Dette faller inn under oppdraget til Storbritannias grensestyrke .
Ansvar
Den britiske grensestyrken er en arm av rettshåndhevelse og er under kommando av det britiske innenrikskontoret. For allmennheten blir UK Border Force sett på som bare politi i båter som patruljerer havner og den britiske kystlinjen. Grensestyrken er imidlertid ikke bare ansvarlig for maritim sikkerhet, men også sikkerheten på flyplasser og andre inngangspunkter. Den britiske grensestyrken er ansvarlig for:
Immigrasjonsstatuskontroller av personer som ankommer Storbritannia, så vel som de som forlater jurisdiksjonen.
- Gjennomsøking av reisendes bagasje og kjøretøy samt last og frakt for ulovlige materialer og varer.
- Oppdagelse av ulovlige innvandrere på fartøy, fly, tog, lastebiler, busser og andre reisemåter som forsøker å komme inn i Storbritannia.
- Opprettholde en tilstedeværelse langs kysten.
- Stoppe og søke etter båter eller andre sjøgående fartøyer ved behov.
- Etterretningsinnhenting om mistenkt ulovlig aktivitet gjennom britiske havner og flyplasser.
Arbeider i samarbeid med britisk politi og nasjonale sikkerhetstjenester for å holde øye med personer av interesse.
For å forhindre kriminell aktivitet eller oppdage brudd på loven, opprettholder britiske grensestyrkeoffiserer tilstedeværelse på over 140 jernbanestasjoner, havner og flyplasser, ikke bare i Storbritannia, men også utenlands.
Tre enheter blir én
Selv om konseptet med en enkelt grensestyrke først ble foreslått i 2003, var det tre forskjellige byråer siktet for britisk grensekontroll frem til 2007. Hver av de tre byråene hadde sine egne ansvarsområder som var:
- HM Revenue and Customs (tidligere kalt HM Customs and Excise) var ansvarlig for innkreving av skatter og avgifter på varer som kommer inn og forlater Storbritannia, samt beskyttelse av britiske grenser.
- Immigrasjons- og nasjonalitetsdirektoratet håndterte søknader om britisk statsborgerskap, retten til å forbli i Storbritannia og var også ansvarlig for å identifisere, overvåke og deportere ulovlige innvandrere.
- UKVisas behandlet alle visumsøknader for ikke-statsborgere som reiser inn i Storbritannia.
De tre byråene som jobbet sammen var tungvint og ineffektive, og det ble bestemt at beskyttelse av britiske grenser ville være bedre tjent hvis ansvaret for grensesikkerhet ble sentralisert til én myndighet. Inntekts- og tollgrensebeskyttelsesplikter ble overført til UK Border Agency, i likhet med immigrasjonsmaktene til Immigration and Nationality Directorate. Og i 2008 ble UKVisas også absorbert i det nye britiske grensebyrået.
Det britiske grensebyrået (UKBA) gikk snart på kant med den britiske regjeringen på grunn av en rekke feil i operasjonene, inkludert dårlig service, mange klager og et saksetterslep i hundretusenvis, og en undersøkelse av UKBA ble kunngjort i 2011. Etter henvendelsen ble UKBA opphevet og delt opp i tre nye enheter:
- UK Visas and Immigration som skulle føre tilsyn med alle saker knyttet til utstedelse av britiske visum.
- Immigration Enforcement fikk i oppgave å ivareta alle spørsmål om innvandring både lovlig og ulovlig og håndheve loven når det gjaldt brudd på immigrasjonsregelverket.
- Border Force ble opprettet for å håndheve daglige immigrasjons- og tollsaker ved alle inngangspunkter til Storbritannia.
I mars 2021 ble UK Border Force anerkjent som en egen enhet og startet aktivitet på flyplasser, havner, internasjonale jernbanestasjoner og en rekke små flyplasser og havner over hele Storbritannia.
Britiske grensestyrkeoperasjoner
UK Border Force har en arbeidsstyrke på rundt 10 000 ifølge den britiske regjeringen og dekker fem operasjonsområder over hele Storbritannia.
De fem regionene er:
- Sentralområdet
- Heathrow
- Nordområdet
- Sørlig område
- Sørøst og Europa
Grensesikkerhet håndheves 24 timer i døgnet hver dag hele året, og personell fra Border Force er basert på praktisk talt alle flyplasser, havner, internasjonale jernbanestasjoner og andre inngangspunkter til Storbritannia, inkludert Eurotunnelen som går fra Folkestone til Coquelles i Frankrike og Eurostar-togtjenesten fra St. Pancras International til Paris og Brussel. Operative oppgaver for personell på grensestyrken inkluderer:
- Sjekke dokumentasjon av reisende
- Innvandringskontroll
- Søker etter ulovlige varer, inkludert narkotika, penger, alkohol, våpen, forfalskede varer og forbudte matvarer eller varer
- Kjøretøy- og lastsøk etter ulovlige eller udokumenterte reisende
Border Force-agenter har myndighet til å stoppe, avhøre og gjennomsøke passasjerer, bagasje, biler, busser og tunge lastebiler samt luft- og sjølastcontainere.
Autoritet
Selv om de er uniformert, er Border Force-personell faktisk embetsmenn, selv om de har visse juridiske fullmakter og autoritet i kraft av sin stilling som utpekte immigrasjonsoffiserer og tolltjenestemenn.
Immigrasjonsoffiser
Som utpekte immigrasjonsoffiserer har Border Force-personell makt til å arrestere og arrestere både ved innreise til Storbritannia og i innlandet dersom behovet skulle oppstå. Pågripelse og forvaring kan brukes der en person er bestemt å være ansvarlig for pågripelse av en politimann for mistanke om lovbrudd.
Tollmann
Grensestyrkepersonell som er utpekt tolltjenestemenn, har samme fullmakter som offiserer i skatte- og tollavdelingen. Dette betyr at de kan gå inn i kjøretøy eller containere, lete etter ulovlige varer eller ulovlige migranter, beslaglegge eventuelle smuglervarer som er funnet og arrestere mistenkte. Border Force-personell har imidlertid ingen myndighet over ikke-grensesaker som inntektsskatt eller merverdiavgiftssvindel, selv om de har makt til å kontrollere at riktig skatt og avgift er betalt på importerte varer.
Identifisere faktorer
Border Force-personell er gjenkjennelig på sine mørkeblå uniformer som bærer brukerens rangering og identifikasjonsnummer på epauletten. Tjenestemenn kan også bære noe utstyr som kan være nødvendig for personlig beskyttelse eller for å hjelpe til med å utføre sine oppgaver. Utstyr som bæres eller bæres inkluderer:
- Stafettpinnen
- Radio
- Håndjern
- Stikkvest
- Bruksbelte eller vest
UK Border Force ansetter også en rekke hundeførere og har en hundeenhet. Hundene er trent spesifikt for å oppdage narkotika og eksplosiver og er vanligvis utplassert ved de større inngangspunktene til Storbritannia som Heathrow flyplass, Southampton havn og inngangene og utgangene til Eurostar og Eurotunnel.
Sjøstyrke
Beskyttelse av Storbritannias kystlinje er en viktig del av grensestyrkens aktiviteter og spesielt i nyere tid ettersom antallet illegale migranter fra Frankrike til den engelske sørkysten har økt jevnt.
Alle UK Border Force-skip er prefiks med bokstavene HMC som står for His Majesty’s Cutter, selv om bare fem av de elleve skipene som er aktive er faktiske kuttere.
De fem kutterne i UK Border Force-tjenesten opererer i både britiske og europeiske farvann, og med et deplasement på 257 tonn:
- Søker
- Søker
- På vakt
- Tapper
- Protector (434 tonn)
Kystpatruljefartøy
For å supplere de fem kutterne har UK Border Force også seks kystpatruljefartøy i tjeneste. Raskere og mer mobile enn kutterne brukes kystpatruljefartøyene først og fremst til patruljering nær land og forfølgelse av ulovlig sjøtrafikk. Kystpatruljefartøy som for tiden er i drift er:
- Aktiv
- Varsling
- Ørn
- Nimrod
- Jeger
- Speedwell
I tillegg har UK Border Force chartret bruken av MV VOS Grace. The Grace ble designet som et forsyningsfartøy for offshore olje- og gassplattformer, men er nå ansatt som et redningsfartøy for å hjelpe illegale båter og migranter i maritime vanskeligheter.
Felleskontroll
Innreise til Sør-England enten gjennom Kanaltunnelen eller med fergeoverfart overvåkes av sidestilt immigrasjonskontroll. Dette betyr at ansvaret for å sjekke reisende og last er delt mellom franske, belgiske, nederlandske og britiske immigrasjonsmyndigheter.
Reisende fra England til Schengen-områdets medlemsland i Belgia, Frankrike og Nederland må gå gjennom passkontroll mens de fortsatt er i Storbritannia og ha riktig dokumentasjon for reisen inkludert Schengen-visum når (eller hvis) det blir nødvendig.
UK ETA et ekstra ansvar for Border Force
Fra og med 2023, og satt til å bli obligatorisk innen 2025, vil britiske besøkende til Europa kreve ETIAS-godkjenning (European Travel Information and Authorization System) før de foretar noen reise mellom Storbritannia og det europeiske fastlandet. ETIAS ligner på et visum (men i elektronisk snarere enn papirformat) og er ment å screene tiltenkte besøkende til EU og Schengen-området for å avgjøre om de skal få lov til å reise inn i Europa eller ikke.
Reisende på vei i motsatt retning, fra Europa til Storbritannia, må rydde i pass og britiske immigrasjonssjekker før de forlater Europas fastland. Som med EU og ETIAS, er også Storbritannia satt til å innføre et forhåndskontrollsystem for tiltenkte besøkende kalt UK ETA. UK ETA (Electronic Travel Authorisation) skal være oppe og kjøre i 2024 og fullt implementert i 2025. I tillegg til sine eksisterende oppgaver, vil den britiske grensestyrken spille en stor rolle i britisk ETA-håndhevelse.