Avslag eller kansellering av ETA i Storbritannia: Hva du trenger å vite

| juni 27, 2024

Personer uten visum som besøker Storbritannia, må ha en elektronisk reisetillatelse (ETA) fra Storbritannia før reisen.

Transportører, som flyselskaper, maritime selskaper og jernbaneoperatører, vil kun ta om bord reisende til Storbritannia med gyldig ETA, visum eller immigrasjonsstatus.

De som har søkt om ETA, men som fortsatt venter på avgjørelsen, får ikke lov til å gå om bord og komme til Storbritannia. Det samme gjelder for dem som har fått avslag eller tilbakekall av ETA i Storbritannia.

Kan du klage på et avslag eller en kansellering av ETA i Storbritannia? Vi har svarene for deg!

Den britiske ETA-søknadsprosessen

Søknadsprosessen for ETA i Storbritannia er enkel. Søkere må sende inn person- og passopplysninger, svare på sikkerhetsspørsmål og betale søknadsavgiften på £10.

Det er avgjørende å være ærlig og nøyaktig når det gjelder å oppgi all nødvendig informasjon. Eventuelle feil, utelatelser, falsk informasjon eller andre uregelmessigheter i opplysningene i søknaden kan føre til forsinkelser eller avslag på søknaden om ETA i Storbritannia.

Myndighetene kan også tilbakekalle eller kansellere en godkjent ETA hvis det dukker opp ny informasjon når passene skannes ved grensen.

Selv om det er lite sannsynlig at visumfrie reisende til Storbritannia vil bli nektet ETA, kan reisetillatelse nektes eller tilbakekalles på bestemte grunnlag.

En ETA-søknad behandles vanligvis i løpet av tre dager. Noen søkere får en avgjørelse om ETA, enten det er en godkjenning eller et avslag, tidligere enn tre dager. Noen søknader kan likevel ta mer enn tre dager å behandle.

Kan du klage på et avslag eller en kansellering av ETA i Storbritannia?

ETA-søkere kan ikke klage på eller be om omgjøring av ETA-vedtaket de har mottatt. Dette er i henhold til den britiske regjeringens ETA-retningslinjer.

Når søknaden er sendt inn, kan søkeren ikke trekke tilbake eller endre ETA-søknaden sin. Prosessen er i stor grad automatisert. Anmodninger om å trekke tilbake eller endre søknaden vil bare bli vurdert hvis søknaden er under behandling.

Når søknaden er under behandling, vurderer en menneskelig beslutningstaker om søkeren er kvalifisert for en ETA. Home Office kan kontakte søkeren for å få avklaringer om søknaden. Søkere må svare på slike varsler så raskt som mulig.

I henhold til loven har søkere rett til å be om en gjennomgang av en menneskelig beslutningstaker hvis en ETA-avgjørelse i Storbritannia er fattet gjennom en automatisert prosess.

Søkere som får en ETA gjennom den helautomatiske prosessen, har én måned på seg til å be om at en menneskelig beslutningstaker vurderer søknaden deres. Den vil bare bli gjennomgått hvis innenriksdepartementet bekrefter at vedtaket ble fattet i en helautomatisk prosess.

Avgjørelser om å avslå en søknad om ETA i Storbritannia vil imidlertid sannsynligvis alltid bli tatt av en menneskelig beslutningstaker. Søkere som har fått avslag på søknad om ETA, kan derfor ikke be om omgjøring av vedtaket.

ETA og rettslige vurderinger

Hvis en søker har en sterk følelse av at innenriksdepartementet har tatt en urettmessig avgjørelse ved å avslå eller kansellere en ETA, «er den eneste muligheten til å klage på en slik avgjørelse en søknad om rettslig overprøving«.

Dette er i henhold til Home Office-veiledningen om kansellering og innskrenkning av tillatelser.

En rettslig prøving er en rettssak som kan utfordre avgjørelser som er tatt av lokale tjenestemenn og offentlige organer, inkludert innenriksdepartementet. Den kan også bestride administrative avgjørelser om innvandring, menneskerettigheter eller asylsøknader.

Det er viktig å merke seg at en rettslig prøving er noe annet enn en administrativ prøving. En rettslig overprøving kan ikke avgjøre om et avslag eller en kansellering av ETA var feil. I stedet kan den bare ta stilling til om prosessen som ble brukt for å komme frem til avgjørelsen, var lovlig.

Et annet poeng er at et avslag på eller kansellering av en ETA ikke betyr at en person ikke kan reise inn i eller oppholde seg i Storbritannia.

En ETA er en reisetillatelse, ikke et visum. Å få en ETA er atskilt fra å søke om og innvilge permisjon.

De som har fått avslag eller tilbakekalling av ETA, kan søke om visum for å besøke Storbritannia. Alternativer til ETA inkluderer et britisk standardbesøksvisum, transittvisum og visum for midlertidig kreativt arbeid.

Innlevering av en rettslig prøving

Det nye ETA-systemet i Storbritannia er fortsatt under utvikling, og det finnes derfor svært lite informasjon om grunnlaget for rettslig prøving av et avslag eller en kansellering av ETA, prosessen eller mulige utfall.

Jeg antar at det vil være det samme som en rettslig prøving av et britisk visum. I så fall må saksøkeren begjære rettslig prøving innen tre måneder etter at vedtaket og begrunnelsen for kravet er offentliggjort.

De tre viktigste grunnene til å begjære rettslig prøving er ulovlighet, urettferdig saksbehandling og irrasjonalitet.

Saksøkeren må ha en «tilstrekkelig interesse» for å begjære rettslig prøving. Dette betyr at saken berører søkeren direkte (dvs. søkeren) eller blir berørt av avgjørelsen (f.eks. et familiemedlem).

Hvordan sende inn en rettslig prøving

En rettslig prøving i Storbritannia består av tre hovedfaser: fasen før søksmålet, fasen for tillatelse og fasen etter tillatelse. Disse trinnene sikrer en strukturert tilnærming til å utfordre offentlige organers beslutninger gjennom rettssystemet.

Pre-action-fasen

Den saksforberedende fasen innebærer at det gjennomføres en rekke tiltak før kravet om rettslig prøving fremmes.

I denne fasen må saksøkeren først finne alternative måter å løse tvisten på og skaffe til veie all informasjon og alle dokumenter som er nødvendige for å underbygge kravet.

Saksøkeren må også informere Home Office eller det offentlige organet hvis avgjørelse saksøkeren bestrider, om kravet gjennom et brev. Dette offentlige kontoret vil da ha en frist, vanligvis 14 dager, til å svare på kravet.

Først etter at fristen er utløpt, kan saksøkeren sende inn kravet om rettslig prøving. Dette gjelder uavhengig av om det offentlige organet har besvart brevet fra klageren.

Tillatelsesfasen

Hvis den saksforberedende prosessen ikke gir tilfredsstillende resultater, innebærer det andre trinnet å søke om tillatelse til å gå videre med en rettslig prøving. Dette tar vanligvis tre til seks måneder.

Fasen etter tillatelsen

Hvis saksøkeren får tillatelse til å sende inn en rettslig prøving, er det tredje og siste trinnet den materielle rettslige prøvingen. Det er her saksøkerens sak blir grundig undersøkt.

Etter rettsmøtet vil det bli utstedt en skriftlig dom med detaljer om avgjørelsen, om saksøkte har opptrådt lovlig, og eventuelle nødvendige tiltak.

Andre alternativer for ETA-avslag og kanselleringer

En rettslig prøving krever mer tid og ressurser fra saksøkeren. Søkere som har fått avslag på ETA-søknaden, kan prøve å sende inn søknaden på nytt og betale avgiften på nytt, og rette opp eventuelle feil i den tidligere avslåtte søknaden.

Det andre alternativet er å søke om visum til Storbritannia. Dette er det enkleste alternativet for reisende som ønsker å besøke Storbritannia selv om ETA-søknaden deres blir avslått eller kansellert.

Det er mer komplisert å søke om visum til Storbritannia, det koster mer og tar lengre tid, så det kan hende de må justere reiseplanene deretter.

Det kan likevel være mer utfordrende å søke om visum hvis ETA-avslaget eller kanselleringen skyldes tungtveiende grunner. Ved alvorlige straffedommer, gjentatte brudd på utlendingsloven eller tilknytning til ulovlige grupper er det lite sannsynlig at visumsøknaden vil bli innvilget.

Hvis man ikke får visum til Storbritannia, kan man ikke besøke landet eller reise gjennom det.

Det kan være vanskelig å omgjøre et avslag på en visumsøknad til Storbritannia, og det avhenger av hvor alvorlig grunnlaget for avgjørelsen er.

Når det gjelder komplekse klager og overprøvinger av Home Office-vedtak, anbefales det på det sterkeste å søke råd og bistand fra immigrasjonsadvokater og advokater. De kan hjelpe til med å uttømme alle muligheter for å argumentere for at personen skal få innvilget visum til Storbritannia.