Lederen for International Border Management and Technologies Association (IBMATA) uttrykte bekymring for den nye elektroniske reisetillatelsen (ETA).
Ifølge en rapport fra Holyrood delte Tony Smith, tidligere generaldirektør for Storbritannias grensekontroll, sin ekspertuttalelse om ETAs risikoer og mulige sårbarheter.
På møtet med det britiske parlamentets justis- og innenrikskomité 5. mars 2024 etterlyste Smith mer åpenhet om hvordan det nye digitale tillatelsessystemet fungerer.
Han ba om en mer spesifikk beskrivelse av ETA-systemets risikorammeverk, som avgjør hvordan det innvilger eller avslår reisetillatelser.
Den siste tilgjengelige statistikken over ETA viste at systemet mottok 12 190 søknader og innvilget 12 076 tillatelser.
Det betyr at fra oktober til desember 2023, da systemet ble åpnet for statsborgere fra Qatar, ble kun 114 søkere nektet ETA.
Den tidligere direktøren for den britiske grensekontrollen advarte også om at myndighetene kan bli «for avhengige» av data som mottas elektronisk.
Han påpekte at teknologien ikke er feilfri, og at algoritmer i dataprogrammer fortsatt kan fungere dårlig og gjøre feil.
Smith insisterte på at det alltid må være «menneskelig inngripen». En saksbehandler må alltid sjekke hvorfor systemet har flagget en søker, og om det er «tilstrekkelig til å omgjøre ETA».
Han foreslo også at britiske myndigheter investerer i et parallelt system for å sikre at elektroniske systemer ikke forstyrres eller manipuleres.
Mulig smutthull i det felles reiseområdet
Smith påpekte et potensielt smutthull i Common Travel Area (CTA), der det ikke er noen rutinemessige innvandringskontroller.
Han tok opp det hypotetiske scenariet der noen først reiser til Republikken Irland og deretter reiser inn i Storbritannia via Nord-Irland, der landegrensen er åpen og ikke krever ETA.
Medlemmer av CTA er Storbritannia, Irland, Guernsey, Jersey og Isle of Man.
Innbyggere i disse områdene kan reise fritt innenfor CTA og er unntatt fra ETA-kravet.
Vanligvis utfører Storbritannia kun grensekontroll ved første innreise til CTA.
Det forventes imidlertid også at den vil gjennomføre etterretningsbaserte grensekontroller av personer som ankommer Storbritannia fra CTA.
Forståelse av ETA-systemet
Den nye britiske ETA-en er en del av den britiske regjeringens nye grensehåndteringssystem, som berører alle borgere uten visum.
Alle visumfrie statsborgere, eller reisende som kan besøke Storbritannia uten visum, må fremvise en ETA før de reiser til Storbritannia.
For øyeblikket er det bare utvalgte nasjonaliteter fra Gulfregionen som må søke om og få en gyldig ETA før de kan besøke Storbritannia.
Britiske myndigheter forventer imidlertid å håndheve den for alle reisende uten visum til Storbritannia innen utgangen av året. Dette inkluderer besøkende fra EU og USA.
Overhusets justis- og innenrikskomité har nylig satt i gang en undersøkelse av de nye elektroniske grensesystemene.
I tillegg til Storbritannias ETA tar utredningen for seg EUs kommende Entry/Exit System (EES) og European Travel Information and Authorization System (ETIAS). ETIAS er EUs svar på ETA.
EES skal lanseres i oktober 2024, mens ETIAS skal lanseres i midten av 2025.
Standarder for sikring av digitale grenser
IBMATAs styreleder anerkjente fordelene med det nye ETA-systemet når det gjelder å forbedre sikkerheten ved Storbritannias grenser og optimalisere grensekontrollprosedyrene.
Smith sier at ETA-systemet gjør det mulig for myndighetene å samle inn mer informasjon om reisende før de ankommer Storbritannia. Dette effektiviserer grensekontrollen.
Han foreslo tre kriterier for å opprettholde sikre digitale grenser:
Den ene er å ha en strategi med flere grenser. Dette innebærer blant annet å samle inn all mulig informasjon og foreta så mange vurderinger som mulig før den reisende ankommer Storbritannia.
Det andre er integrert grenseforvaltning, som innebærer håndtering og analyse av data som samles inn fra reisende.
Det tredje er en pålitelig infrastruktur for biometri og identitet for å bekrefte identiteten til de reisende på en mer nøyaktig måte.
Den tidligere direktøren for den britiske grensekontrollen understreket også viktigheten av et «godt grensesnitt mellom myndighetene og luftfartssystemene.»
Dette vil oppmuntre flyselskaper som har investert i teknologien til å tilpasse seg lokale digitale systemer sømløst.
Smith foreslo at elektroniske grensehåndteringssystemer potensielt kan erstatte pass og elektroniske passporter for immigrasjonsprosedyrer.
I fremtiden kan innvandrings- og grensekontroller bli overført til en mobilapp, sier han.