Fra og med 2024 vil noen reisende ha muligheten til å gå gjennom sikkerhetskontrollene på flyplassene i USA (USA) uavhengig.
US Transportation Security Administration (TSA) skal teste en ny «selvbetjent» screeningteknologi. Rettsaken starter i januar 2024 på Las Vegas Harry Reid internasjonale lufthavn.
Selvkontroll har som mål å øke effektiviteten ved sikkerhetskontroller og redusere ventetiden. Den søker også å opprettholde et stabilt antall TSA-ansatte ettersom antall flyreiser øker.
«Som selvbestillingskiosker på fastfood- og sitteplasser-restauranter, lar selvbetjent screening passasjerer i Trusted Traveler-programmet fullføre sikkerhetskontrollprosessen på egenhånd,» sa Screening hos Speed Program Manager Dr. John Fortune via en presse utgivelse .
Selvkontrollinspeksjonene vil være tilgjengelige for TSA PreCheck-medlemmer, slik at de kan utføre sine egne kroppsskanninger.
TSA Precheck er et amerikansk regjeringsprogram som lar lavrisikoflypassasjerer nyte en fremskyndet sikkerhetskontroll på amerikanske flyplasser. Det startet i 2013 og har for tiden over 10 millioner aktive deltakere.
Reisende som bruker selvbetjeningsalternativet forventes å gå raskere gjennom screeningsprosessen, med minimal assistanse fra TSA-offiserer (TSOer).
Fortune forklarte videre, «Reisende vil bruke screeningsystemer for passasjerer og håndbagasje på individuelle konsoller eller screeningbaner selv, redusere antall pat-downs og bagsinspeksjoner TSOer trenger å utføre og frigjøre tiden sin til å bli omfordelt til de travlere aspektene av screening operasjoner.»
Selvkontroll vil ikke erstatte gjeldende sikkerhetskontroller, men kan redusere ventetider og arbeidsbelastning for TSA-personell.
Hvordan TSA PreCheck selvscreening fungerer
Logistikkselskapet Vanderlande, kjent for å utvikle automatiserte bagasjeskannere, designet selvscreeningskonseptet som vil debutere på flyplassen i Las Vegas i januar.
Etter å ha plassert personlige gjenstander gjennom den automatiske skanneren, vil passasjerene møte fire separate stasjoner med individuelle kroppskontrollportaler.
Hver portal har automatiske inngangs- og utgangsdører. Når det er en reisendes tur til å bli skjermet, går de inn i portalen, og inngangsdørene lukkes automatisk.
En videoskjerm guider passasjerene gjennom hvert trinn. Dette inkluderer å innta riktig holdning med armene over hodet, på samme måte som kroppsskannere i den vanlige sikkerhetslinjen. Passasjerer gjennomgår deretter en millimeterbølgeskanning.
Hvis de mislykkes med kroppsskanningen, kanskje på grunn av en gjenstand som er igjen i en lomme, fremhever videoskjermen området for gjenstandsfjerning. Inngangsdører åpnes igjen, slik at passasjerene kan fjerne gjenstanden og gå inn igjen.
Når de er gjennomsøkt, fortsetter reisende gjennom utgangsdørene for å hente bagasjen og fortsette inn i terminalen.
Andre design for selvscreeningssjekker
TSA tester for tiden tre andre distinkte selvbetjente designprototyper, hver med litt forskjellige trinn for reisende.
Selskapet Micro-X har designet to ulike løsninger for egenkontroll av passasjerer.
Den første består av individuelle screeningskonsoller som er pod-baserte. Disse konsollene inkluderer et kompakt screening-system for håndbagasje og en flatskjerm for passasjerer.
Den andre løsningen er et lite Computed Tomography (CT) røntgensystem designet for en kompakt håndbagasje og personlig selvscreening.
Et annet design, denne gangen av Voxel Radar, har «in-motion» screeningpaneler. Panelene vil skanne passasjerer i sanntid når de plasserer håndbagasjen på sjekkpunktets transportbånd.
Ulike prototypedeler av selvscreeningssystemene er allerede testet på Ronald Reagan Washington National Airport og i Atlantic City.
Kontaktløse reiser og digitale systemer
Mange land over hele verden oppgraderer og digitaliserer systemene sine for å gi reisende en mer sømløs reiseopplevelse.
Flyplasser over hele verden implementerer biometri for en raskere og mer effektiv reiseopplevelse. Storbritannia (Storbritannia) bruker allerede elektroniske passporter (eGates) ved noen inngangspunkter.
Frankfurt lufthavn i Tyskland, Dubai lufthavn og Singapores Changi flyplass bruker eller er satt til å bruke biometri, som fingeravtrykk og ansiktsskanning, for automatisert autentisering og kontaktløs reise.
Storbritannia og EU (EU) digitaliserer også visum- og immigrasjonsprosesser. Storbritannia går over til en elektronisk post eller eVisa . Samtidig vil EUs Schengen-visumsøknad snart gjøres på nett. Omvendt er EU satt til å rulle ut sitt biometriske grensekontroll Entry/Exit System (EES).
Både Storbritannia og EU effektiviserer immigrasjonsprosessen for forhåndsverifiserte lavrisikoreisende med UK Electronic Travel Authorization (ETA) og EUs European Information and Travel Authorization System (ETIAS).