Det er økende bekymring for potensielle forsinkelser på grunn av fingeravtrykkskontroller for britiske turister som reiser inn i EU.
Den tidligere sjefen for Storbritannias grensestyrker, Tony Smith, har advart om at EUs nye grensekontrollsystem, Entry/Exit System (EES), kan føre til betydelige reiseforstyrrelser.
De forventede forsinkelsene og lange køene som følge av inn- og utreisesystemet vil bli spesielt store ved store innfartssteder som Dover havn og Kanaltunnelen.
Smith sa at det nye automatiserte grensekontrollsystemet kan gi rundt syv minutter ekstra per bil eller familie ved grenseovergangene.
Selv om dette kanskje ikke virker så mye, understreket Smith at det kan føre til timevis med venting i rushtiden.
Ring for forhåndskontroll av fingeravtrykk
EU vil lansere sitt EES-system i november i år som en måte å spore reisende fra land utenfor EU på,
Systemet krever at ikke-EU-borgere oppgir biometriske data, for eksempel fingeravtrykk eller ansiktsskanning, ved inn- og utreise til Schengen-området.
Smith, som nå er leder for International Border Management and Technologies Association (IBMATA), oppfordret EU til å tillate britiske reisende å ta fingeravtrykk på forhånd.
Han foreslår at britiske reisende registrerer biometriske data på forhånd for å forhindre kaos ved travle grenseoverganger mellom Storbritannia og EU.
Dette kan være mulig ved hjelp av en avansert mobilapp for smarttelefoner.
Mobilappen skal gjøre det mulig for reisende å sende inn personopplysninger, fotografier eller ansiktsskanninger og fingeravtrykk før reisen.
Smith mener at denne tilnærmingen vil kunne redusere ventetiden ved grensene betydelig og forhindre det reisekaoset som mange forventer.
«Hvorfor må du gjøre det i en fransk grensevaktkiosk ved avreise?» sier Smith til The Telegraph.
«Hvorfor ikke gjøre det i sofaen? Hent passet ditt. Hent mobiltelefonen din. Registrer dataene i appen og send dem til EU før du reiser dit,» sier Smith.
Så langt har imidlertid ingen teknologi blitt testet for å være en sikker måte å ta fingeravtrykk på via fjernstyring.
I stedet foreslo han at britiske reisende skulle registrere seg for forhåndskontroll av fingeravtrykk på visumsøknadssentrene.
Storbritannia har i mange år inkludert registrering av fingeravtrykk for dem som søker om visum til Storbritannia.
Hvorfor fingeravtrykkskontroller ved grensen er et problem
Den tidligere britiske grensesjefen stilte også spørsmål ved om det er nødvendig med fingeravtrykkskontroller for kortvarige turistreiser med lav risiko.
Storbritannia er allerede i ferd med å innføre et lignende system for reisende uten visum, inkludert EU-borgere som besøker landet.
Storbritannias Electronic Travel Authorization (ETA)-ordning krever imidlertid ikke biometriske data.
Europeiske besøkende kan sende inn opplysningene sine og betale for den digitale reisetillatelsen på nettet.
EU planlegger også å innføre et annet grensesystem kalt European Travel and Information and Authorization System(ETIAS).
ETIAS, som skal lanseres i midten av 2025, fungerer på samme måte som ETA i Storbritannia. Begge har som mål å forhåndsscreene reisende uten visum.
Hvis EU innfører EES-registrering ved grensen, kan reisende oppleve lange køer for å bli kontrollert.
Etter den første registreringen vil EES-systemet lagre fingeravtrykk og bilder i tre år.
Dette betyr at reisende ikke trenger å gjenta prosessen hver gang de reiser, men den første ventetiden kan likevel være betydelig.
EES-systemet er fortsatt relativt uprøvd og kan være utsatt for feilfunksjoner som ligner på feil i elektroniske porter.
Dette kan føre til flere forsinkelser utover den første registreringen av fingeravtrykk.
Den britiske regjeringens respons på potensielle forstyrrelser på grunn av EES
Den britiske regjeringen er også bekymret for det potensielle reisekaoset som innføringen av EES kan føre til.
Innenriksminister Yvette Cooper kritiserte den tidligere konservative regjeringens utilstrekkelige forberedelser for å forhindre forsinkelser.
«Det er ikke gjort tilstrekkelige fremskritt for å sikre at disse konsekvensene (og andre potensielle konsekvenser) blir minimert», sier hun.
Den britiske regjeringen har bedt EU om å vurdere en seks måneders «respitperiode» for å innstille EES-kontrollene hvis køene blir uhåndterlige.
Denne utsettelsesperioden vil strekke seg utover neste sommer, slik at begge regjeringer får tid til å finne en mer permanent løsning.
I tillegg gjør Storbritannia noen endringer på sin side for å bidra til å redusere forsinkelsene.
Innenriksdepartementet arbeider med lovgivning som skal gjøre det mulig for franske grensevakter å utføre kontroller i et utvidet område i Dover havn.
De østlige kaiene i havnen er beregnet for privatbiler, mens de vestlige kaiene er beregnet for busser.
Lovforslaget vil gi franske grensevakter mulighet til å gjennomføre EES-kontroller ved de vestlige havnene.
Hensikten med å skille privatbiler fra busser er å forhindre flaskehalser som kan føre til forsinkelser og køer.
EUs holdning til forhåndskontroll av fingeravtrykk
Til tross for den økende bekymringen har EU så langt ikke vært villig til å gjøre vesentlige endringer i den planlagte lanseringen av EES.
Den er for tiden bundet av forordning 2017. Denne krever at alle biometriske kontroller skal utføres på innreisestedet under tilsyn av en grensebetjent.
Smith erkjenner at selv om EU kunne vært mer fleksibelt, er det lite sannsynlig at den nåværende posisjonen vil endre seg med mindre det kommer et sterkt press for reform.
«EU vil ikke endre holdning, men de kunne gjort det hvis de ville, hvis de var litt mer konservative», sier Smith.
Når fristen i november nærmer seg, er utsiktene til reisekaos store for britiske turister på vei til EU.
EU har utviklet en mobilapp for inn- og utreisesystemet som kan bidra til å redusere potensielle forsinkelser.
EES-mobilappen skal imidlertid fortsatt ikke tillate registrering av ansikts- eller fingeravtrykk på forhånd.
Lanseringen av EES har blitt forsinket flere ganger, og den siste forsinkelsen skyldes at flere flyplasser i EU ikke var klare.
Det gjenstår å se om EU vil iverksette tiltak for å forhindre forsinkelser som kan gjøre feriereiser til et mareritt.
Inntil videre anbefales reisende å holde seg informert og planlegge for å minimere konsekvensene av de nye reglene.