Reisende som bruker Kanaltunnelen, vil ikke oppleve lange køer når EUs nye inn- og utreisesystem (EES) innføres.
Det garanterte administrerende direktør Yann Leriche i Getlink under 30-årsmarkeringen av åpningen av Kanaltunnelen 7. mai.
Getlink (tidligere Eurotunnel) driver Kanaltunnelen, en undersjøisk jernbanetunnel som forbinder Folkestone i Kent i Storbritannia med Calais i Coquelles i Frankrike.
«Det blir ingen forsinkelser på motorveien, ingenting. Det vil skje på en veldig smidig måte, sier Leriche til BBC.
Han forklarte at de reisende «ganske enkelt [get] ut av bilen, bruker noen minutter på kioskene, og går tilbake til bilen og fortsetter reisen».
Leriche sa at med EES-utrullingen vil det ta «fem til syv minutter ekstra» å krysse kanaltunnelen sammenlignet med dagens reisetid.
Selskapet har økt antallet kjørefelt for å løse dette problemet og sørge for at det ikke oppstår forsinkelser eller lange køer.
Getlink planlegger også å ansette og lære opp 140 ekstra medarbeidere som skal bistå passasjerene under utrullingen av EES.
Ifølge Actual News Magazine sa Leriche at EES-utrullingen «ikke bekymrer oss i det hele tatt».
«Tvert imot ser vi på det som en komplementær fordel ved å gjøre det bedre enn andre operatører», sier han.
Lange køer og forsinkelser under utrullingen av EES er ventet
EES vil berøre både innehavere av visum for korttidsopphold og reisende som er fritatt for visum, for eksempel britiske statsborgere.
Det vil kreve at reisende fra land utenfor EU må registrere biometriske data hos en grensevakt første gang de besøker Schengen-området.
Ved senere besøk må de registrere inn- og utreise ved hjelp av ansikts- eller fingeravtrykksskanning i stedet for stempling i passet.
Utrullingen av EES førte til advarsler om lange køer og forsinkelser ved grensene mellom Storbritannia og EU, særlig ved de grensene der det er flere kontroller ved siden av hverandre.
Dette inkluderer grensepassering ved Kanaltunnelen, Dover havn og Londons St.
Ved grenser med sidestilte kontroller utfører EUs grensebetjenter innvandringskontroller mens de reisende fortsatt befinner seg i Storbritannia.
I Dover havn advarte myndighetene om 14 timer lange forsinkelser. Passasjerene må gå ut av kjøretøyet for å registrere seg i EES.
Lokale myndigheter har også uttrykt bekymring for at det vil gjøre veiene deres til en parkeringsplass og påvirke livskvaliteten og økonomien.
High Speed 1 (HS1) hadde antydet at Eurostar ville bli tvunget til å begrense antall passasjerer for å unngå køer ved St.
Getlinks infrastruktur og teknologi minimerer avbrudd
Getlink har investert 80 millioner euro for å forberede terminalene i Coquelles og Folkestone på utrullingen av EES.
Selskapet har nylig fullført byggingen av et takoverbygd «forhåndsregistreringsområde» ved Coquelles-terminalen.
Den 7000 kvadratmeter store infrastrukturen gjør det mulig for passasjerer å levere pass og registrere ansikts- og fingeravtrykksskanninger.
Hver drive-through-plass vil ha to EES-kiosker for å gjennomføre de nødvendige biometriske kontrollene.
Operatøren av Kanaltunnelen sier at den kan ta imot opptil 60 personbiler samtidig.
Selskapet hadde allerede installert de første EES-kioskene. Resten av kioskene skal være installert innen mai 2024.
På Getlinks terminal i Folkestone vil arbeidet med å tilpasse den til EES-utrullingen fortsette frem til sommeren.
EES-kioskene på britisk side vil bli installert fra og med juli 2024.
I tillegg til gjennomkjøringsplasser har Getlink også bygget et anlegg der myndighetene kan se forhåndsregistreringssonen og parkeringsplassene.
Panoramautsikten og kameraovervåkingen vil gjøre det lettere for EUs grensekontrollører å gjennomføre grensekontroller.
Leriches tillit til at det ikke vil oppstå lange køer eller forsinkelser på Getlinks terminaler, skyldes også delvis kunstig intelligens.
Selskapet brukte kunstig intelligens til å gjennomføre detaljerte trafikkflytanalyser i de nye systemene.
«Takket være det digitale, takket være det daglige arbeidet til teamene våre, takket være samarbeidet med franske og britiske myndigheter, har vi forberedt alt dette», sa Leriche.
Flere oppfordringer om å utsette utrullingen av EES
EES skal etter planen lanseres 6. oktober 2024, men L’Union des Aéroports Français (UAF) avslørte at lanseringen var blitt utsatt en måned.
På grunn av teknologiske bekymringer utsatte EU utrullingen av EES fra den opprinnelige datoen i 2021 til september 2023.
Den ble flyttet til oktober 2024 for å unngå reiseforstyrrelser under de olympiske lekene i Frankrike fra juli til september.
Flere transport- og reiselivsmyndigheter har imidlertid oppfordret EU til å utsette utrullingen av EES, i det minste til EES-appen er klar.
EU utvikler en app som skal hjelpe reisende med å registrere seg for inn- og utreisesystemet i god tid og på avstand fra grensen.
Tom Pursglove fra det britiske innenriksdepartementet bekreftet overfor European Scrutiny Committee det Eurostar-sjef Gwendoline Cazenave hadde opplyst om tidligere.
EES-appen vil ikke være klar i tide til EES-lanseringen senere i år. I stedet vil den bli gjort tilgjengelig så snart som mulig.
EU står likevel fast på utrullingsdatoen for EES i oktober, ettersom det nye grensekontrollsystemet vil fungere uavhengig av det.
I tillegg vil EU-landene ikke være forpliktet til å bruke den.
Transportminister Guy Opperman avslørte også at EES-utrullingen vil ha en seks måneder lang myk lanseringsperiode for å sikre en smidigere overgang og forhindre forsinkelser.