En tjenestemann i det franske flyplassforbundet sier at den nye mobilappen for EUs innreise- og utreisesystem (EES) kanskje ikke er særlig nyttig.
EES er EUs nye automatiserte grensekontrollsystem som registrerer inn- og utreiser i Schengen-området ved hjelp av biometriske data.
Ifølge Nicolas Paulissen vil det erstatte manuell passstempling ved EUs yttergrenser 6. november 2024.
Paulissen, generaldelegat for L’Union des Aéroports Français (UAF), som representerer flyplassene i Frankrike, er ikke optimistisk når det gjelder EES-mobilappen.
Han sier til The Connexion at det foreløpig «ikke vil ha noen stor innvirkning på ventetidene, noe som er en skuffelse».
Paulissen avslørte at reisende bare kunne gjøre litt med den siden den ikke tar bilder eller registrerer fingeravtrykk.
«Jeg tror ikke det blir noen mirakelløsning», sier han.
Han sier at de flyplassene i Sverige som har gjennomført tester, «ikke har vært begeistret».
Bruk av EES-appen vil være frivillig blant EUs medlemsland.
Biometrisk registrering foran en grensebetjent er en av de største bekymringene og årsakene til forsinkelser ved grensene mellom Storbritannia og EU.
Dette er spesielt problematisk for grenseoverganger mellom Storbritannia og EU. Samtidig grensekontroll innebærer at fransk grensepoliti kontrollerer passene til personer som forlater Storbritannia.
I henhold til EUs lover må reisende registrere ansikts- og fingeravtrykksdata for EES foran en grensebetjent første gang de reiser inn i Schengen-området.
Ved fremtidige besøk kan reisende bruke fingeravtrykk eller ansiktsbiometri for å bekrefte tillatelsen og registrere inn- og utreise.
Opplysningene om de reisende blir liggende i inn- og utreisesystemet i tre år eller til passet utløper.
Den vil oppdatere og oppbevare dataene deres i ytterligere tre år hver gang de besøker Schengen-sonen.
Hvis neste besøk til EU skjer tre år etter den første EES-registreringen, må de biometriske opplysningene registreres på nytt av en grensebetjent.
EUs EES-mobilapp skal gjøre det mulig å registrere biometri på forhånd og på avstand fra grensen.
Anitta Hipper, EUs talsperson for innenrikssaker, bekreftet at en mobilapp for EES er under utvikling.
Hun sa at EES-mobilappen «vil bli gjort tilgjengelig for Schengen-landene fra og med at EES tas i bruk.»
Det vil imidlertid være frivillig for hvert enkelt EU-land å ta i bruk EES-appen.
«Det finnes «ingen juridisk forpliktelse til å bruke den», sier Hipper.
Flyplassene i Paris ba EU om å utsette lanseringen av EØS-avtalen
Paulissen sier at UAF ikke var klar over at den franske regjeringen hadde bestemt seg for å bruke EES-appen eller ikke.
Han avslørte imidlertid at fagforeningen hadde forhandlet med EU om å utsette implementeringen av EØS-avtalen nok en gang.
På grunn av de olympiske lekene vil flyplassene i Frankrike ikke ha tilstrekkelig tid til å forberede seg på utrullingen av EES.
De olympiske og paralympiske leker 2024 er planlagt i Frankrike fra henholdsvis 26. juli til 11. august og 28. august til 8. september 2024.
På grunn av den forventede store trafikken i forbindelse med lekene kunne det ikke utføres anleggsarbeid på flyplassene i Paris i denne perioden.
Dette kan føre til at franske flyplasser i hovedstaden ikke vil være i stand til å sette opp nok EES-kiosker til å samle inn biometriske data på en effektiv måte.
Dette til tross for at EU har pålagt medlemslandene å etablere systemene innen utgangen av juli.
Forsinke EES for å unngå lange køer og ventetid
Opprinnelig planlagt i 2021, utsatte eu-LISA utrullingen av EES til mai 2022 og deretter til september 2023.
Det viste seg å være vanskelig for EU-landene å integrere det komplekse grensesystemet med en sentral database på grunn av problemer med den eksisterende infrastrukturen.
Det ble utsatt til oktober 2024, da franske myndigheter ikke ønsket at det nye systemet skulle forstyrre trafikken under OL.
Medlemslandene må innen august 2024 bekrefte at de er klare for lanseringen av inn- og utreisesystemet i november 2024.
«Vi ønsker å utsette det til første kvartal 2025», sier Paulissen.
Hun la imidlertid til at «EU-kommisjonen er fast bestemt» på å lansere den senere i år.
Thomas Juin, administrerende direktør i UAF, sier: «Det ser ikke bra ut med tanke på ventetidene. Det er fare for veldig lange køer.»
Han la også til at uten ekstra politiressurser vil risikoen for kaos ved grensen øke.
Flere grupper ber EU om å utsette utrullingen av EØS-avtalen
Flere organisasjoner har foreslått å utsette innføringen av inn- og utreisesystemet til 2025.
Tjenestemenn fra havnen i Dover og lokalsamfunnet har advart om at det kan bli 14-timers forsinkelser ved grensen når EES innføres.
Ferjedirektøren i P&O ba EU om å utsette EES og foreslo en app, som allerede er under utvikling.
High Speed 1 (HS1) og Eurostar hadde understreket at biometrisk registrering ved ankomst til grensen ville få betydelige konsekvenser for driften.
Jernbaneselskapene oppga at det var mulig å begrense antall passasjerer for å unngå lange køer ved grensen.
Den begrensede plassen i havnen gjør det utfordrende for passasjerene å gå av bilen og registrere seg for EES.
Som et resultat vil lange grensekøer påvirke nærliggende områder og føre til trafikkork og økonomiske forstyrrelser.
Pancras Station i London har også begrenset med plass og EES-kiosker for å behandle EES-registrering og -kontroller mer effektivt.