Overhusets justis- og innenrikskomité har uttrykt tvil om hvorvidt den nye ETA-ordningen ( Electronic Travel Authorization ) bidrar til å forbedre grensesikkerheten.
Den advarte mot at en «for rask» implementering av ETA kunne undergrave «allmennhetens tillit» til Storbritannias grenseforvaltning.
Komiteen la til at regjeringens «potensielt ukoordinerte tilnærming til implementeringen» kunne føre til «store reiseforstyrrelser» ved grensen.
«Regjeringen, grensestyrkene og publikum må være klare», sier Lord Foster of Bath, leder av komiteen, i en pressemelding.
Han la til: «Disse endringene må kommuniseres som en prioritet.»
Lord Bath bemerket at det allerede hadde vært betydelige forstyrrelser i Dover og Kent på grunn av forsinkelser ved grensen.
Reisende i Storbritannia har også opplevd «lange køer på flyplassene når systemene er nede», slik som da de elektroniske grensesystemene nylig falt ut.
Lord Bath understreket at «planlegging for en gradvis og godt koordinert implementering av de nye ordningene er avgjørende» for å unngå et lignende kaos ved grensen.
Etter å ha undersøkt de kommende nye grensekontrollsystemene, publiserte komiteen et brev til Tom Pursglove, statsråd for lovlig migrasjon og grensen.
Undersøkelsen omfattet den omfattende utrullingen av ETA i Storbritannia før utgangen av året.
Den omfattet også EUs inn- og utreisesystem (EES) og ETIAS, eller European Travel Information and Authorization System.
EU har uttalt at EES skal være i drift innen oktober 2024, mens ETIAS skal lanseres i midten av 2025.
ETAs effektivitet i arbeidet med å sikre grensen til Storbritannia
Lord Bath understreket at komiteen støtter ETAs «avanserte innsamling av mer informasjon» om korttidsbesøkende uten visum.
«Vi stiller imidlertid spørsmål ved om ETA kan leve opp til sine opprinnelige mål», sier han i en pressemelding.
Komitélederen uttalte at tvilen skyldes «usikkerhet om kvaliteten på tilgjengelige data om besøkende».
Komiteen sa at det er «legitime bekymringer» knyttet til det å ikke ha «sanntidstilgang til en viktig» EU-database.
Den la til at det også kunne være problemer med påliteligheten til «data fra enkelte land».
Komiteen foreslo å utvide spørsmålene i ETA-søknaden for å få mer informasjon om hver enkelt reisende.
Den insisterte også på at regjeringen utnevner en ny uavhengig sjef for grense- og immigrasjonsmyndighetene så snart som mulig.
«ETA bør være en prioritert inspeksjon», understreket komiteen.
ETA for transittpassasjerer
Ifølge justiskomiteen er «begrunnelsen for å kreve at transittpassasjerer skal ha en ETA uklar».
«Vi er ikke overbevist om at transittpassasjerer bør kreve en ETA», sier Lord Bath.
Han la til at det «ikke minst er på grunn av den betydelige økonomiske innvirkningen det vil ha på Heathrow».
Heathrow lufthavn, britiske flyselskaper og andre luftfartsgrupper har sagt at kravet om ETA for transittpassasjerer stiller Storbritannia i en svært ugunstig situasjon.
Thomas Woldbye, administrerende direktør i Heathrow, hevdet at ETA for transittpassasjerer begrenser Storbritannias globale tilkoblingsmuligheter.
ETA er en ekstra kostnad som kan føre til at passasjerer må transittere via andre europeiske flyplasser som tillater det gratis.
Det kan allerede ha en effekt, ettersom Heathrow registrerte sin laveste månedlige andel av transfertrafikken på mer enn ti år.
Heathrow lufthavn og britiske flyselskaper er avhengige av passasjerer og flyvninger for å beholde sin status som et sentralt globalt knutepunkt.
Dette er avgjørende for Storbritannias turisme, handel og internasjonale forbindelser, og gir London-reisende enkel tilgang til globale destinasjoner.
ETA og det felles reiseområdet
Komiteen er også bekymret for hvordan regjeringen vil håndheve ETA i det felles reiseområdet (CTA).
Komiteen pekte spesielt på hvordan det kunne påvirke «grenseoverskridende turisme i Nord-Irland negativt».
Nesten 70 prosent av turistene som besøker Nord-Irland, kommer fra Republikken Irland.
Mange nordirske tjenestemenn og eksperter i reiselivsbransjen har påpekt den reelle risikoen for at ETA kan hindre Nord-Irlands turistøkonomi.
De frykter at uavhengige reisende og turoperatører kan utelukke Nord-Irland fra reiserutene på grunn av de ekstra kostnadene ETA medfører.
Komiteen anbefalte imidlertid ikke et ETA-unntak for korttidsbesøkende som kommer til Nord-Irland fra Republikken Irland.
I stedet «oppfordrer den regjeringen til å arbeide for en løsning» og «klargjøre posisjonen» til slike besøkende.
Det kan også bli problematisk å implementere ETA på den åpne landegrensen mellom Republikken Irland og Nord-Irland.
Reisende som krysser den åpne landegrensen uten å vite at de trenger en ETA, kan uforvarende komme til å bryte immigrasjonslovene.
Dette kan også brukes som et potensielt smutthull i den generelle effektiviteten til Storbritannias nye grensekontrollsystem.
Potensielle store reiseforstyrrelser ved grensen
Justiskomiteen sa at «tidsplanen for gjennomføringen av endringene ved grensen er ekstremt ambisiøs».
Det har vært «begrenset offentlig oppmerksomhet» om det kommende nye grensekontrollsystemet.
Ifølge en undersøkelse er over halvparten av innbyggerne i Storbritannia uvitende om EUs system for grensekontroll, EES.
«Vi er bekymret for tempoet i endringene, med tanke på de nåværende manglene i informasjonen som blir gitt», sa Lord Bath.
Komiteen påpekte «manglende koordinering med EU i forbindelse med lanseringen av ordningene».
Den understreket at «utfordringer og forsinkelser [are] sannsynligvis vil oppstå» hvis både Storbritannias ETA og EUs EES innføres samtidig.
Lord Bath understreket behovet for mer tid til raskt å løse eventuelle problemer som måtte oppstå i de tidlige stadiene av innføringen av nye grensekontrollsystemer.
Reise- og transportmyndigheter har rapportert om mulige forsinkelser på 14 timer i Dover havn og lange køer på St. Pancras stasjon når EES er aktiv.
Appen som skal redusere køene ved grensene og hjelpe reisende med å registrere pass og biometrisk informasjon på forhånd, vil ikke være klar til EES-lanseringen.
Transportminister Guy Opperman sa at det vil bli en seks måneder lang myk lanseringsperiode for EUs grensekontrollsystem EES.