EUs grensekontrollbyrå advarer mot uoffisielle ETIAS-nettsteder

| februar 12, 2024
EUs grensekontrollbyrå advarer mot uoffisielle ETIAS-nettsteder

Vær forsiktig med svindelnettsteder når du søker om elektroniske reisetillatelser.

Frontex har advart reisende og reiselivsaktører om fremveksten av uoffisielle nettsteder for European Travel Information Authorization System(ETIAS).

Frontex overvåker Den europeiske unions (EU) yttergrenser og deler informasjon med medlemsland og naboland som er berørt av migrasjon og grenseoverskridende kriminalitet.

ETIAS er den nye elektroniske reisetillatelsen for reisende som ikke trenger visum for å reise inn i Schengen-området.

EU vil gradvis innføre ETIAS for alle visumfrie borgere i midten av 2025.

Når dette er på plass, må reisende uten visum søke om reisetillatelse før de kan besøke EUs Schengen-område.

Systemet vil forhåndsscreene reisende for sikkerhets-, innvandrings- og helserisiko og dermed styrke EUs grensesikkerhet.

Frontex har advart om fremveksten av hele 60 uoffisielle ETIAS-nettsteder som nå er aktive på nettet, melder Travel Weekly.

Formidlere som søker om ETIAS på vegne av reisende

Det er helt lovlig for selskaper eller tredjepartsleverandører å tilby tjenester for å hjelpe reisende i visumsøknadsprosessen.

Frontex advarer imidlertid om at også reisebyråer og andre reiselivsaktører må bruke det offisielle ETIAS-nettstedet: europa.eu/etias.

«Når ETIAS er lansert, må de kommersielle formidlerne bruke det offisielle ETIAS-nettstedet – den eneste offisielle kanalen – for å søke om reisetillatelse på vegne av kundene sine», sier EUs grensebyrå i en pressemelding.

Frontex advarte også reisende om å være varsomme med hvem de deler person- og passinformasjon med.

«Selv om noen av nettstedene [the ETIAS third-party] drives av seriøse aktører, er det ikke sikkert at andre er like pålitelige», opplyser grensebyrået.

Når du fyller ut en ETIAS-søknad, må du oppgi relevant informasjon som navn, fødselsdato, passnummer og kontaktinformasjon.

Det er også viktig å vurdere hvor mye de er villige til å betale i tillegg til søknadsgebyret.

En ETIAS-søknad koster 7 euro og er gyldig for flere korte besøk i Schengen-området i tre år.

Alle andre gebyrer som betales i tillegg til ETIAS-søknaden, går til tredjepartsformidlere.

Konsekvenser av ETIAS og EES for britiske borgere

Mark Tanzer, administrerende direktør i Association of British Travel Agents (ABTA), sier at EUs ETIAS og Entry/Exit System (EES) «påvirker alle britiske borgere som reiser til EU-land».

ABTA er den største bransjeorganisasjonen for britiske reisebyråer, turoperatører og reiselivsbransjen generelt.

EES er EUs nye automatiserte biometriske grensekontrollsystem, som skal lanseres i oktober 2024.

I stedet for å stemple passene manuelt, registrerer EES tredjelandsborgeres inn- og utreise til Schengen-området ved hjelp av ansiktsskanning eller fingeravtrykk.

I en uttalelse erkjenner Tanzer at det er «en reell risiko for at folk bruker uoffisielle nettsteder for å få en ETIAS».

Han understreket også ABTA-medlemmenes viktige rolle «når det gjelder å gi råd og veiledning til kundene sine for å hjelpe dem med å forstå endringene og hva de må gjøre.»

I tråd med dette inviterte han alle ABTA-medlemmer til å delta på et webinar denne uken med eksperter fra DG Home og Frontex.

DG Home er Europakommisjonens avdeling med ansvar for migrasjon og innenrikssaker, og det er også denne avdelingen som implementerer EBS.

ETIAS kan bli ytterligere forsinket

EU vil lansere EES- og ETIAS-systemene i henholdsvis oktober 2024 og midten av 2025, med forbehold om eventuelle tilbakeslag.

Europol og Frontex har imidlertid advart om at vedvarende problemer fortsatt kan hindre implementeringen av et nytt system.

Europol er EUs byrå for rettshåndhevelse som hjelper alle medlemslandene med å forebygge og bekjempe alvorlig kriminalitet og terrorisme.

Frontex uttrykte bekymring for forsinkelser i viktige verktøy for ETIAS, som påvirker screening av reisende og klageprosesser.

Noen EU-land har ikke godkjent klagemaler, vedtatt ETIAS-lover eller etablert klageprosedyrer, noe som kan føre til problemer med å overholde regelverket.

På den annen side står Europol overfor utfordringer når det gjelder prosjektplanlegging og ressurstilgang på grunn av forsinkelser i utviklingen av det sentrale ETIAS-systemet.

Byrået arbeider med en ny «overvåkningsliste» for potensielle terrorister og kriminelle.

Den søker også om tillatelse til å bruke innbyggerdata fra land utenfor EU til å evaluere ETIAS-søknader.

I tillegg opplyser Europol at de trenger 38 heltidsstillinger til for å kunne behandle søknader om reisetillatelse innen 60 timer.

EØS-avtalen kan føre til store forsinkelser ved grensene mellom EU og Storbritannia.

Det britiske parlamentets kontrollkomité advarte reisende om mulige 14-timers forsinkelser ved grensen mellom Storbritannia og EU.

De lange ventetidene skyldes hovedsakelig reisende som ankommer i bil eller buss til grensekontrollen.

Passasjerene må gå ut av bilen for å registrere seg og gjennomgå biometriske kontroller før de kan gå tilbake til bilen.

Komiteen mottok dokumentasjon på at den biometriske grensekontrollen kan føre til forsinkelser og redusere Eurostars passasjertall.

Eurostar er en internasjonal høyhastighetstogforbindelse mellom Belgia, Frankrike, Tyskland, Nederland og Storbritannia.

High Speed 1 (HS1), som eier og driver linjen og stasjonene mellom London og Kanaltunnelen, har sagt at de trenger flere EES-kiosker.

Pancras-stasjonen i London vil det være utfordrende å implementere EES på grunn av begrenset plass.

Reiseeksperter har etterlyst en gradvis implementering av EES for å unngå alvorlige ulemper for de reisende.

De understreket også at det å la reisende registrere biometriske data på nettet på forhånd kan redusere forstyrrelser ved grensene.

Den europeiske kontrollkomiteen gjennomgår interoperabiliteten mellom inn- og utreisesystemet, ETIAS og Storbritannias elektroniske reisetillatelsessystem (ETA) ved grensene.