Storbritannias nasjonale turistbyrå har satt opp sitt første handelsoppdrag til Australia siden 2016 for å øke turismen i Storbritannia.
Besøket er en del av VisitBritains strategi for å fremme Storbritannia som et av de beste reisemålene for australske turister.
Arrangementet vil bringe sammen britiske reiselivsleverandører og australske innkjøpere fra 9. til 13. september i Sydney, Melbourne og Brisbane.
Handelsreisen vil omfatte individuelle møter og paneldiskusjoner mellom britiske reiselivsbedrifter og australske reiselivsselskaper.
Disse møtene vil vise frem nye produkter og tjenester og gi australiere muligheten til å utforske mer av Storbritannia.
Blant de britiske leverandørene som deltar, finner vi hoteller, attraksjoner, destinasjonsselskaper, forhandlere og turoperatører over hele landet.
Delegatene vil også bygge nettverk med australske reisebyråer for å fremme britisk turisme og generere bestillinger.
VisitBritain ser Australia som et viktig marked for å øke turismen i takt med at reiselivsbransjen kommer seg etter pandemien.
Fokus på skjermturisme
Australske besøkende har vist økt interesse for å utforske Storbritannia, noe som gjør dette handelsbesøket til en viktig mulighet til å styrke forbindelsene.
VisitBritains styreformann Nick de Bois CBE understreket at dette er et viktig skritt i arbeidet med å gjenopprette kontakten med den australske reiselivsbransjen.
«Entusiasmen fra britiske reiselivsleverandører for å gjøre forretninger med Australia er tydelig», sier han i en pressemelding.
Et av høydepunktene i oppdraget er å promotere VisitBritains kommende «Starring GREAT Britain»-kampanje, som skal lanseres tidlig i 2025.
Denne kampanjen vil fokusere på «skjermturisme», der besøkende utforsker steder som er med i filmer og TV-serier.
VisitBritains undersøkelser viser at 86 prosent av australierne som er interessert i å besøke Storbritannia, ønsker å se steder fra film- og TV-serier.
Kampanjen har også som mål å oppmuntre australske reisende til å besøke ulike regioner i Storbritannia, og ikke bare populære steder som London.
Ved å oppmuntre australske reisende til å bli lenger og bruke mer penger, har VisitBritain som mål å støtte lokale økonomier over hele Storbritannia.
Vi bygger videre på Storbritannias og Australias lange historie
VisitBritains handelsoppdrag i Australia har også som mål å styrke de kulturelle og historiske båndene mellom Storbritannia og Australia.
Disse langvarige forbindelsene gjør Australia til en naturlig turistpartner for Storbritannia.
«Vennskapet mellom landene våre stikker dypt», sa de Bois, og understreket betydningen av dette partnerskapet.
Dette oppdraget er en viktig mulighet for både britiske og australske reiselivsbedrifter.
Det handler ikke bare om å komme tilbake til normalen etter pandemien, men også om å sikre at Storbritannia forblir et førstevalg for australske reisende.
Begge parter er ivrige etter å utnytte denne muligheten til å øke turismen.
De Bois bemerket at den store britiske delegasjonen viser at britiske reiselivsleverandører er svært interessert i å gjøre forretninger med Australia.
De ønsker «å høre førstehånds fra innkjøperne om motivasjonen og trendene som driver reiser ut av landet», sier VisitBritain-sjefen.
Rekordhøye besøkstall fra Australia for britisk turisme
Dette handelsbesøket kommer samtidig som australsk turisme til Storbritannia når nye høyder.
I 2023 ønsket Storbritannia 1,2 millioner australske besøkende velkommen, en økning på 10 prosent fra 2019.
Disse besøkende brukte rekordhøye 1,6 milliarder pund, noe som gjør Australia til det fjerde mest verdifulle besøksmarkedet for Storbritannia, opp fra femteplassen i 2019.
Dette var 36 prosent høyere enn i 2019, og 43 prosent høyere enn i 2022.
Denne veksten forventes å fortsette, og australske turister kan potensielt bidra med 1,7 milliarder pund til den britiske økonomien i 2024.
Dette spiller en viktig rolle i VisitBritains spådom om et robust år for innkommende turisme.
Ifølge byrået forventes det at Storbritannia vil ta imot 39,5 millioner internasjonale besøkende, en økning på fem prosent fra 2023.
Forbruket fra internasjonale besøkende forventes også å øke, til 34,1 milliarder pund, en økning på syv prosent fra 2023.
Selv om USA fortsatt er Storbritannias største innreisemarked, signaliserer oppgangen i viktige markeder som Australia positive utsikter.
Optimistisk fremtid for turisme og reiseliv i Storbritannia
VisitBritains strategiske satsing er utformet for å øke turismen i Storbritannia og kan tjene som modell for initiativer i andre markeder.
Oppdraget gjenspeiler optimisme når det gjelder fremtiden for britisk turisme og dens tiltrekningskraft på internasjonale besøkende.
Innføringen av den britiske elektroniske reisetillatelsen (ETA) for australske besøkende forventes å forenkle reiser og forbedre sikkerheten i Storbritannia.
Både ETA og VisitBritain har som mål å oppmuntre til flere spontane reiser og øke turismen i Storbritannia.
Etter hvert som reiselivsverdenen utvikler seg, vil disse være avgjørende for å sikre at turismen mellom Storbritannia, Australia og andre land fortsetter å blomstre.