Storbritannias lastebilsjåfører kan møte utfordringer med EUs inn- og utreisesystem

| august 21, 2024
Storbritannias lastebilsjåfører kan møte utfordringer med EUs inn- og utreisesystem
Bilde av Rene Rauschenberger fra Pixabay

Sjåfører av tunge lastebiler i Storbritannia kan få et problem når Den europeiske unions (EU) inn- og utreisesystem (EES) lanseres.

British International Freight Association (BIFA) sier at EES kan føre til betydelige forstyrrelser for lastebilsjåfører som ofte reiser mellom Storbritannia og EU.

Inn- og utreisesystemet effektiviserer innvandringskontrollen og sporer personers inn- og utreise fra Schengen-området.

Systemet kan mer effektivt fange opp dem som oppholder seg for lenge på det europeiske kontinentet, ved hjelp av biometriske kontroller.

Dette kan føre til at Storbritannias lastebilsjåfører kan få problemer med å overholde EUs 90/180-dagersregel.

Hva er EES?

Entry/Exit System er et automatisert IT-system som er utviklet for å registrere reisende som reiser inn og ut av Schengen-området.

Det erstatter den nåværende manuelle stemplingsprosessen for pass, og har som mål å øke sikkerheten og håndtere migrasjon mer effektivt.

Reisende fra land utenfor EU må registrere person-, pass- og biometriske data. Disse vil bli lagret i en sikker database i tre år.

EES skal etter planen lanseres i november i år. Datoen kan likevel bli utsatt dersom EUs medlemsstater ikke er helt forberedt.

Systemet er en del av et bredere arbeid for å styrke EUs ytre grenser og forbedre sikkerheten.

EES og 90/180-dagersregelen

Storbritannias lastebilsjåfører kan møte utfordringer med EUs inn- og utreisesystem
Bildet er gjengitt med tillatelse fra Peter H via Pixabay

90/180-dagersregelen sier at reisende fra land utenfor EU kun kan oppholde seg i Schengen-området i 90 dager i løpet av en periode på 180 dager.

BIFA hevdet at denne begrensningen er problematisk for britiske ansatte. Britiske lastebilsjåfører og ansatte utenfor EU må ofte oppholde seg lenger i EU for å opprettholde forretningsdriften.

Lastebiloperatører utenfor EU vil ikke kunne opprettholde sin virksomhet uten at sjåførene deres ikke overskrider 90-dagersgrensen.

BIFAs lastebilsjåfører og alle andre ikke-EU-ansatte som overskrider 90/180-grensen, vil derfor støte på immigrasjonsproblemer.

De som bryter 90/180-dagersregelen, kan bli nektet å reise og risikerer bøter og andre straffereaksjoner.

BIFA er bekymret for at disse bøtene vil gjøre det vanskelig for britiske lastebilsjåfører å drive effektivt.

Det kan også forstyrre forsyningskjeden mellom Storbritannia og EU og få mer omfattende konsekvenser for handelen mellom Storbritannia og EU.

Logistikk- og transportsektoren spiller en avgjørende rolle i vareflyten mellom Storbritannia og EU-landene.

Eventuelle forsinkelser eller restriksjoner kan føre til økte kostnader og logistikkutfordringer for bedrifter på begge sider.

RHA deler bekymringene for lastebilsjåfører

Road Haulage Association (RHA) har også uttrykt bekymring for hvordan EES vil påvirke britiske sjåfører .

De samarbeider med BIFA for å samle inn data og arbeide for løsninger som gjør det mulig for sjåførene å kjøre uten vesentlige forstyrrelser.

RHF-et har tidligere advart mot risikoen ved å bryte 90/180-regelen etter brexit.

I fjor sommer sendte de ut en advarsel til sjåfører og transportører. RHA viste til et tilfelle der en sjåfør ble straffet for å ha oppholdt seg for lenge i Nederland.

Nå som ferietiden nærmer seg, understreker FHI viktigheten av å følge med på tiden man tilbringer i EU for å unngå konsekvenser.

Det ble understreket at overskridelse av 90/180-regelen kan føre til juridiske konsekvenser for både sjåfører og selskapene de jobber for.

RHF oppfordret arbeidsgivere til å tillate fleksibilitet i forbindelse med reiser for å sikre etterlevelse.

Oppfordring til handling for å beskytte britiske lastebilsjåfører

Storbritannias lastebilsjåfører kan møte utfordringer med EUs inn- og utreisesystem
Bildet er gjengitt med tillatelse fra Peter H via Pixabay

BIFA har lansert en undersøkelse for å samle inn data om hvordan EES vil påvirke eksporten og busstrafikken i Storbritannia.

Enhver endring av 90-dagersgrensen for lastebilsjåfører vil kreve at den britiske regjeringen forhandler med EU om å tillate lengre opphold.

«Det er bare ved å påvise en betydelig innvirkning på den britiske økonomien at vi vil ha noen sjanse til å overbevise regjeringen om å finne en løsning», sier BIFA.

Disse dataene vil bli brukt til å fremme politiske endringer som kan dempe de negative effektene av det nye systemet.

Bekymring for mulige forsinkelser i havnene på grunn av EES

BIFA og RHA vurderer å skille reisende og passasjerer fra gods- og lastebilsjåfører ved grenseovergangene der det er mulig.

Det er imidlertid fortsatt potensial for å utvikle etterslep og begrense inn- og utpassering i havnene.

Eksperter fra transport- og reiselivsbransjen har advart mot lange køer og massive forsinkelser ved grenseovergangene mellom Storbritannia og EU på grunn av ESS.

Systemet krever at personer fra land utenfor EU må registrere fingeravtrykk og ansiktsskanning hos en EU-grensekontrollør.

Selv om dette er tilfellet når reisende besøker EU for første gang etter at inn- og utreisesystemet tas i bruk, forventes det likevel at det vil ta lengre tid å behandle søknaden.

Mange har tatt til orde for at EU bør tillate registrering av fingeravtrykk i forkant og utenfor grensen for å forhindre reisekaos.

Likevel kan det relativt uprøvde EES-systemet føre til en flaskehals hvis det svikter, på samme måte som når elektroniske porter svikter.

Slike forsinkelser og overskridelser av tillatelser utgjør en utfordring for Storbritannias tungbilsjåfører og logistikkbransjen.

Bransjeorganisasjoner krever tiltak for å sikre effektiv drift, og utfallet vil være avgjørende for handelsforbindelsene mellom Storbritannia og EU.