Storbritannia tar grep for å minimere forstyrrelsene for britiske reisende i forbindelse med utrullingen av EUs nye grensesystem EES.
EES, eller Entry/Exit System, har som mål å forbedre grensesikkerheten ved å bruke biometriske data til å spore inn- og utreise av reisende fra land utenfor EU.
Men det gjør også at reisende er skeptiske til de forventede lengre ventetidene, noe som kan avskrekke dem fra å besøke EU-land.
Presser på for å forenkle EES-reiser for briter
EES er et automatisert grensekontrollsystem som skal erstatte manuell stempling av pass for borgere og personer bosatt utenfor EU.
Det bruker biometriske data, som fingeravtrykk og ansiktsskanning, for å spore reisende som reiser inn og ut av Schengen-området.
Målet er å øke sikkerheten ved å registrere biometriske data digitalt sammen med passopplysninger, slik at man mer nøyaktig kan spore overskridelser av oppholdstiden.
Opprinnelig var EES planlagt for 2022, men ble utsatt for tekniske forsinkelser og skal nå etter planen rulles ut trinnvis i 2025.
Det er imidlertid fortsatt grunn til bekymring for om EUs medlemsstater er fullt ut forberedt på lanseringen av EES, særlig i den første perioden.
På møtet i EES Transport Industry Communications Group fortalte en representant for utenriksdepartementet at Storbritannia presser på for å gjøre EES-kontrollene enklere for sine borgere.
Britiske myndigheter driver angivelig lobbyvirksomhet for å få til en strømlinjeformet prosess for britiske reisende via en «spesialbehandlingsmekanisme».
Travel Gossip rapporterer at spesialbehandlingen vil gjøre det mulig for britiske borgere å unngå unødvendige skritt.
Dette innebærer blant annet at det ikke kreves fingeravtrykk, ettersom britiske myndigheter har sagt at ansiktsskanning vil være nok.
Det innebærer også at de slipper å svare på flere spørsmål, siden briter i dag ikke er pålagt å gjøre det.
EU har ikke spesifisert hvilke spørsmål som vil bli stilt til nyankomne i forbindelse med inn- og utreisesystemet, men de vil sannsynligvis dreie seg om oppholdets varighet og sted.
Denne innsatsen kan utgjøre en betydelig forskjell for de millioner av briter som reiser til Europa hvert år.
Forenklede tiltak, som for eksempel en rask ansiktsskanning ved grensene, kan redusere køene og forbedre reiseopplevelsen.
Reisende er bekymret for forsinkelser og personvern i EES
Overgangen til EUs nye grensekontrollsystem vekker flere bekymringer for reisende.
Blant de viktigste er potensialet for lengre ventetid ved grenseovergangene og den tekniske kompleksiteten ved å oppgi biometriske data.
Noen reisende nevnte også personvernspørsmål, ettersom de er skeptiske til å oppgi sensitiv informasjon og til hvordan denne informasjonen vil bli lagret og brukt.
Disse spørsmålene berører mange reisende, men ettersom en stor gruppe av turistene kommer fra EU, kan britenes reaksjoner på inn- og utreisesystemet få betydelige konsekvenser.
En fersk undersøkelse utført av Co-op Insurance viser at 21 prosent av britene planlegger å droppe å reise til EU på grunn av det nye grensesystemet.
Undersøkelsen viste at det var frustrasjon over forventede forsinkelser og skepsis til den obligatoriske biometriske registreringsprosessen.
Denne reiseboikotten på grunn av EØS-avtalen kan skape problemer for EU-land som er svært avhengige av britiske turister.
Spania tok for eksempel imot over 15 millioner britiske besøkende i 2022, noe som gjør dem til en av landets største turistgrupper.
Et merkbart fall i disse tallene kan få negative konsekvenser for økonomien i de søreuropeiske landene som er avhengige av turisme.
Slike bekymringer har forsterket oppfordringene til EU om å samarbeide med Storbritannia for å redusere reiseforstyrrelsene.
Reisebransjen frykter konsekvensene av det nye grensesystemet
Ledere i reiselivsbransjen har også uttrykt bekymring for hvordan inn- og utreisesystemet vil påvirke logistikken.
Mange har advart om at det nye systemet kan føre til betydelige forsinkelser på flyplasser, havner og togstasjoner.
Disse forventede forsinkelsene har ført til beredskapsplaner for trafikken i Dover havn for å forhindre trafikkork i Kent.
Flyselskapene advarte om at overbelastningen ved grensene kunne føre til at passasjerer ble sittende fast på flyene eller på rullebanen.
Transport- og reiselivsledere har etterlyst mer klarhet og veiledning om EES-systemet og hvordan det kan påvirke reisevirksomheten.
De er også mer ivrige etter å teste systemet i et live-miljø med en liten gruppe reisende for å se hvordan det går.
På den måten kan de identifisere problemer og finne løsninger før inn- og utreisesystemet tas i bruk for alle reisende.
Mange håper også at EES-mobilappen som er under utvikling, kan bidra til å fremskynde EES-sjekkene.
En app eller et eksternt sted der reisende kan fylle ut skjemaer og sende inn biometriske data, kan bidra til å gjøre grensepasseringene raskere.
Etter hvert som utrullingen av EES nærmer seg, oppfordres reisende til å planlegge og være fleksible.
Dette innebærer blant annet å beregne ekstra tid ved grensene og holde seg oppdatert om endringer i innreisekravene.
Tjenestemenn har bemerket at forsinkelser og forvirring er sannsynlig i løpet av de første månedene av implementeringen, og at dette kan vare i opptil ett år.
Ser fremover
Hvor vellykket Storbritannias lobbyvirksomhet blir, vil være avgjørende for hvordan EES vil påvirke britiske reisende.
Hvis EU går med på dette, kan britiske reisende oppleve færre forstyrrelser, noe som sikrer en smidigere opplevelse når de besøker EU-reisemål.
Det gjenstår imidlertid å se hvor smidig implementeringen av EES vil gå, ettersom det ikke er kunngjort noen spesifikk lanseringsdato.
Mange grensemyndigheter er ivrige etter å begynne å teste systemet for å fange opp eventuelle problemer på et tidlig tidspunkt og forebygge dem.
Både Storbritannia og EU har en felles interesse av å opprettholde sterke reisebånd og samtidig minimere forstyrrelser for turisme og handel.
Med fortsatt samarbeid og forberedelser kan overgangen til EES på sikt bli en fordel for alle involverte parter.