Storbritannia har utviklet en beredskapsplan for Dover havn for å lette trafikkproblemene i Kent.
Dette er en del av regjeringens forberedelser til EUs nye inn- og utreisesystem (EES) , som skal lanseres i november 2024.
Dover havn i Kent er en av Europas travleste passasjerhavner. Mange forventer at havnen vil oppleve de verste forsinkelsene når EES rulles ut.
Myndighetene i Kent har gjentatte ganger uttrykt bekymring for det verst tenkelige scenariet med 14-timers forsinkelser og trafikkork på grunn av EES-forsinkelser.
Beredskapsplanen innebærer «stabling» av biler på bestemte steder for å styre flyten av kjøretøy på vei til EU.
Inn- og utreisesystemet vil medføre strengere grensekontroller for ikke-EU-borgere som reiser inn og ut av EUs Schengen-sone.
Ved første innreise etter at inn- og utreisesystemet tas i bruk, må ikke-EU-borgere registrere biometriske data som fingeravtrykk og ansiktsskanning ved grensen.
EES vil logge inn- og utreise ved hjelp av biometriske data i stedet for å stemple passene manuelt ved grensen.
Hvor raskt de nye grensekontrollene kan gjennomføres, er en bekymring for alle grenseovergangene, spesielt i rushtiden.
Regjeringen håper at beredskapsplanene vil forhindre en gjentakelse av tidligere tiders flaskehalser på Kents veier.
Stabler biler for å unngå trafikkaos i Kent
Den britiske regjeringen er i ferd med å ferdigstille planer om å bruke områder utenfor veien til å stable biler i Dover hvis køen som følge av forsinkelser i EES blir en reell trussel.
Denne tilnærmingen, som opprinnelig var en del av Storbritannias beredskapsplaner for «no-deal Brexit», kan bidra til å sikre at veiene forblir åpne.
Det var en av løsningene for å forhindre kaos i Short Straits, den korteste veien mellom Storbritannia og det europeiske fastlandet.
Ved å stable biler kan man unngå lange forsinkelser, noe som vil påvirke turister, viktige tjenester og handelsruter i Kent.
Planen innebærer at bilister som ankommer havnen, skal stå i kø i køer mens de venter på å komme gjennom grensekontrollen i EES.
En funksjonær vil bruke et bord til å forhåndsregistrere passasjerer i hver bil foran i køen.
Med EES vil grensekontrollen for hver person ta omtrent to minutter. Det betyr at en familie på fire vil bruke minst åtte til ti minutter.
Ifølge The Times kan stedene der bilene skal stå i kø, aktiveres raskt i tilfelle trafikken blir uhåndterlig.
En kilde som er kjent med planen, forklarer «Dette er anlegg som kan «stå opp, stå ned» i høy hastighet.»
«De vil ligge i nærheten av hovedveiene og være utformet for å holde trafikken tilbake slik at viktige hovedfartsårer i Kent ikke blir fullstendig blokkert», legger kilden til.
Hvorfor Dover havn er en bekymring når EES rulles ut
Beredskapsplanen kommer etter at myndighetene har uttrykt økende bekymring for de potensielle konsekvensene EES kan få for trafikken i regionen.
Myndighetene er spesielt bekymret for hvordan EES vil påvirke havnen i Dover, der det er begrenset med plass til ventende kjøretøy.
Mer enn 1,3 millioner biler passerer gjennom Dover hvert år. Selv en liten forsinkelse i grenseprosessene kan raskt eskalere til timelange ventetider.
Roger Gough, leder for Kent County Council, sier at EES-kontrollene kan føre til «ekstremt alvorlige forsinkelser» for internasjonal handel og reisevirksomhet i Kent.
Han la til at det også ville hindre «leveringen av viktige offentlige tjenester langs ruten til Dover».
Gough understreket også behovet for rask handling, og oppfordret regjeringen til å gjøre alt som er mulig for å forhindre forstyrrelser ved grensen mellom Storbritannia og Frankrike.
Seema Malhotra, Storbritannias minister for migrasjon og statsborgerskap, uttalte at forberedelsene er godt i gang for å få til et smidig system.
«Vi følger med på terrengområdene på [so], slik at vi har en beredskapsplan hvis det skulle bli behov for å bruke dem», sier hun.
Malhotra la til at de fortsetter å samarbeide med kommunene, EU og franske kolleger for å sikre at EES er klar.
Hun forklarte at målet deres er å «minimere risikoen for lange køer, spesielt i rushtiden».
Til tross for disse forsikringene er noen fortsatt skeptiske til beredskapen til grensepersonalet og teknologien de vil bruke.
Dette og mangelen på live-testing gjør at det er mye uvisst om hvordan grensekontrollene i inn- og utreisesystemet vil fungere.
Nye midler til å forbedre grenseoperasjonene
Den britiske regjeringen har bevilget ytterligere 10,5 millioner pund til forberedelsene til EES for å håndtere potensielle forsinkelser i reisevirksomheten.
Disse midlene vil bli delt mellom Dover havn, kanaltunnelen i Folkestone og Eurostar i St. Hver grenseovergang vil motta 3,5 millioner pund.
Dover havn vil bruke pengene til å skape et nytt område for passasjerbehandling som en del av det pågående Granville Dock-prosjektet.
Prosjektet innebærer å fylle ut en gammel lastekai for å gi plass til flere grensekontrollkiosker.
Det nye området, som er på størrelse med omtrent fem fotballbaner, forventes å stå ferdig til påsken 2025.
Det er nå myndighetene forventer at den første virkelige testen av EES-systemet vil finne sted, når ferietrafikken tar seg opp.
Kanaltunnelen i Folkestone har mer ledig plass til kjøretøy.
Myndighetene bruker pengene til å utarbeide en plan som gjør det mulig for passasjerene å registrere biometrien sin inne i en ny terminal.
Målet er å gjøre registreringsprosessen raskere og minimere bilkøene før man går om bord i kanaltunnelen.
Disse forbedringene gir håp om å forhindre en gjentakelse av de alvorlige trafikkproblemene som har plaget Kent tidligere.
Selv om den var lovende, ble planen om stabling av biler aldri iverksatt ved utgangen av overgangsperioden for Brexit.
Vi unngikk trafikkork, hovedsakelig fordi Brexit-datoen falt sammen med nedstengninger og reiseforbud i Storbritannia.
Den første virkelige stresstesten for EES forventes i forbindelse med den første utrullingen og i løpet av julesesongen.
Alle øyne er rettet mot Dover havn for å se hvor godt havnens system holder stand når grensekontrollene i EES rulles ut.
Alle øyne er rettet mot Dover havn for å se hvor godt havnens system holder stand når grensekontrollene i EES rulles ut.