Storbritannia innrømmet nylig at landet ikke er forberedt på EUs nye grensekontrollsystem, Entry/Exit System (EES).
Innvandringsminister Seema Malhotra sa i en uttalelse til Underhuset at landet står overfor utfordringer med å implementere EES, melder The Telegraph.
Den nyvalgte regjeringen er «ikke fornøyd med det forberedelsesnivået» som den forrige regjeringen hadde lagt opp til.
Malhotra sa: «Det er ikke gjort tilstrekkelige fremskritt når det gjelder å sikre at disse konsekvensene (og andre potensielle konsekvenser) minimeres.»
Hun la til at det sannsynligvis vil oppstå forstyrrelser når de nye EU-grensekontrollene innføres senere i år.
For å forsøke å redusere reiseforstyrrelsene har Storbritannia bedt EU og medlemsstatene om utvidede tiltak.
Dette innebærer blant annet å be franske grensebetjenter om å lempe på kontrollen av fingeravtrykk for britiske reisende når det oppstår lange køer i de travleste reisetimene.
Nye EU-grensekontroller og forventede forsinkelser
Inn- og utreisesystemet vil erstatte den nåværende metoden med manuell stempling av pass ved EUs ytre grenser.
Det vil bruke biometriske data, som fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning, til å registrere inn- og utreise av ikke-EU-borgere fra Schengen-området.
Dette inkluderer tredjelandsborgere, som britiske reisende, og personer med visum for korttidsopphold.
Dette systemet, som skal tas i bruk i november i år, har som mål å gjøre grenseovergangene sikrere og mer effektive.
Likevel forventes det at de nye grensekontrollene i EU vil føre til betydelige forsinkelser på grunn av den ekstra tiden de reisende må bruke på å registrere biometriske data.
Det forventes også lange køer ved travle grenseoverganger som Dover havn og kanaltunnelen ved Folkestone.
Behandlingstiden for kjøretøy kan øke betydelig ettersom de reisende må gå ut av bilen for å registrere seg eller oppgi biometriske data.
Et annet forventet flaskehals er Eurostar-terminalen på St. Pancras Station i London.
De tre grenseovergangene mellom Storbritannia og EU ligger ved siden av hverandre. Det betyr at franske grensekontrollører utfører innvandringskontroller av reisende før de forlater Storbritannia.
Den økte behandlingstiden som følge av inn- og utreisesystemet kan føre til lange køer og reiseforstyrrelser, særlig i rushtiden.
En fleksibel tilnærming til implementering av EES
Malhotra understreket at regjeringen iverksetter tiltak for å forbedre forberedelsene til EES og minimere reiseforstyrrelser.
Dette inkluderer forhandlinger med EU og medlemsstatene om utvidede krisetiltak når køene blir for lange.
Et av tiltakene er å tillate franske grensebetjenter å lempe på kravet om fingeravtrykksskanning for britiske reisende i travle perioder.
Franske grensevakter kan tillate britiske statsborgere å passere uten å ta fingeravtrykk eller ansiktsskanning når køene er for lange.
Denne fleksibiliteten i gjennomføringen av EUs nye grensekontroller vil gjelde i de første seks månedene etter at inn- og utreisesystemet er satt i drift.
Malhotra sa at regjeringen går inn for å utvide denne fleksibiliteten utover sommerferieperioden for å forhindre lange ventetider og forsinkelser.
Utvidelse av grensekontrollsonen
Innenriksdepartementet kunngjorde også ny lovgivning som gjør det mulig for franske grensevakter å arbeide i en utvidet grensekontrollsone i Dover havn, ifølge BBC.
For øyeblikket er de franske grensevaktene begrenset til å utføre sine oppgaver i den østlige delen av havnen.
Med denne nye loven vil de kunne spre seg og gjennomføre kontroller også i det vestlige området.
Havnevesenet i Dover har utpekt den vestlige delen til å håndtere EUs nye grensekontroller spesielt for busspassasjerer.
Denne utvidelsen skal bidra til en mer effektiv håndtering av flyten av mennesker, særlig når EES trer i kraft.
Britiske og franske myndigheter arbeider med å oppdatere avtalen om grensekontroll, noe som vil gjøre det mulig å utvide kontrollsonen i Dover havn.
I tillegg har Getlink, operatøren av kanaltunnelen, investert i betydelige oppgraderinger av infrastrukturen, blant annet en ny overbygd gjennomkjøringsrampe for EES-kontroller.
Eurostar har også investert i flere EES-kiosker og er klar til å åpne opp plass i tilfelle køer skulle oppstå på grunn av begrenset plass på St.
Andre tiltak for å redusere forsinkelser i inn- og utreisesystemet
Det nye systemet er utformet for å øke sikkerheten. Storbritannias innvandringsminister understreket likevel at det ikke skal være en urimelig byrde for reisende eller forstyrre handel og turisme.
Ytterligere tiltak for å minimere og håndtere forventede forsinkelser er blant annet å ansette flere grensearbeidere.
På samme måte planlegger den britiske regjeringen å oppgradere infrastrukturen ved viktige grenseoverganger for å imøtekomme de nye EU-grensekontrollene.
De vurderer også en trinnvis implementering av inn- og utreisesystemet for å løse eventuelle problemer før systemet blir fullt operativt.
Dette vil gjøre det mulig for tjenestemennene å identifisere og løse problemer på en kontrollert måte, slik at forstyrrelsene minimeres når systemet settes i drift.
Britiske myndigheter forbereder også omfattende kommunikasjonstiltak for å øke bevisstheten blant reisende i Storbritannia.
En undersøkelse utført av det britiske transportdepartementet viste at mer enn halvparten av de voksne britene fortsatt ikke kjente til EES-systemet.
Undersøkelsen viste også at EUs nye grensekontroller kan hindre briter i å besøke EU.
«Det er i både Storbritannias og EUs interesse å samarbeide om våre felles mål for å sikre at vi opprettholder sikre grenser, samtidig som vi minimerer eventuelle forstyrrelser forårsaket av EES», sier Malhotra.
Flere bekymringer om EUs nye grensekontroller
Reisebransjen, som allerede er preget av konsekvensene av brexit og pandemien, er på vakt mot flere forstyrrelser som kan påvirke reiseliv og turisme.
Bransjeeksperter har også uttrykt bekymring for om infrastrukturen og de ansatte er klare til å håndtere de nye kravene.
Det har blitt tatt til orde for å utsette implementeringen av inn- og utreisesystemet til tidlig i 2025, slik at Storbritannia og EU får tid til å forberede seg.
International Air Transport Association hadde uttrykt bekymring for at regionale, mindre flyplasser i EU fortsatt ikke er klare for EES.
Mobilappen EES, som skal bidra til å unngå lange køer ved grensen, vil ikke være klar innen oktober.
Det er fortsatt ikke kjent om den vil være tilgjengelig for reisende innen den nye, utsatte lanseringsdatoen for EES i november.
Reisende anbefales å holde seg informert om de nye kravene og planlegge reisene sine deretter for å unngå potensielle forsinkelser.