Reisebyråer advarer om at EUs nye grensesystem vil skade turismen

| juni 24, 2024
Reisebyråer advarer om at EUs nye grensesystem vil skade turismen

Den europeiske union (EU) planlegger å lansere et nytt grensekontrollsystem kalt Entry/Exit System (EES) i oktober 2024.

Mange reisebyråer er bekymret for at den nye automatiserte grenseordningen kan påvirke turistnæringen negativt.

De mener at EES kan avskrekke folk, ikke bare britiske statsborgere, fra å besøke Europa.

Med EES må alle ikke-EU-borgere skanne fingeravtrykkene sine og ta et bilde ved grensen.

Reisebyråene sier at det hersker stor forvirring fordi mange ikke forstår hvordan den nye EES-prosessen vil fungere.

En del av frustrasjonen for reiseselskapene er mangelen på offisielle instruksjoner og offentlig informasjon om EES så langt.

Association of British Travel Agents (ABTA) har gitt ut råd og tips for planlegging og bestilling av EU-ferier under det nye systemet.

Implementeringen av det nye systemet byr imidlertid fortsatt på mange usikkerhetsmomenter for både kunder og agenter.

Reisebyråene nøler med å gi råd når de er usikre på om systemet faktisk vil lanseres etter planen.

«Vi gir ingen råd fordi vi ikke vet om dette systemet virkelig kommer til å skje,» sier Noel Josephides fra reisebyrået Sunvil.

Uansett når det nye systemet lanseres, «vil det være dårlig for turismen og gjøre det vanskeligere å reise», sier han til Euronews Travel.

Ettersom reiselivsbransjen fortsatt er i ferd med å komme seg etter pandemiens konsekvenser, er dette en stor bekymring.

EES kan føre til lange køer og forsinkelser

Inn- og utreisesystemet vil registrere inn- og utreise for reisende fra land utenfor EU ved hjelp av biometriske data i stedet for å stemple passene deres.

Reiseselskapene er bekymret for at inn- og utreisesystemet vil skape ekstremt lange køer og forsinkelser for folk som reiser inn i Schengen-sonen.

Fergeselskapene har advart om at EES ble utviklet for fotgjengere på flyplasser, ikke for ferger eller busser.

Det kan føre til «alvorlige forstyrrelser», ettersom passasjerene først må gå ut av kjøretøyene sine for EES-kontrollen.

Den britiske European Scrutiny Committee har kommet frem til at EES kan føre til en 14 timer lang forsinkelse i Dover havn.

De lange forsinkelsene kan føre til massive trafikkork som blokkerer innfartsårene til de lokale byene og påvirker økonomien deres.

Pancras Station i London, er det ikke alltid nok plass til å gjennomføre EES-kontroller på en effektiv måte.

For å unngå forsinkelser har EU allerede utsatt EES’ opprinnelige startdato i 2022 til etter sommerens OL i Frankrike.

Mange lokale myndigheter og transportgrupper har oppfordret EU til å utsette implementeringen av EES til 2025.

De ber om mer tid til å forberede seg, eller i det minste til mobilappen som er utviklet for avansert EES-registrering, er klar.

EES vil få folk til å stole på reisebyråer

Noen reisebyråer mener også at sikkerhetskontrollen og byråkratiet i EES kan avskrekke folk fra å besøke Europa.

Reisende kan se på hele systemet som et unødvendig problem som begrenser reisefriheten deres.

«Jo mer byråkrati, desto verre vil det være for reisefriheten,» sa Josephides.

Cat Jones, administrerende direktør i Byway, et reiseselskap som fokuserer på tog i stedet for flyreiser, sier at kundene allerede spør om EES.

De spør om kravene og om de trenger visum for å besøke Europa nå.

Jones forventer at flere vil bruke reisebyråer for å få hjelp til å forstå det nye systemet.

Hun sa at det kan være «ganske komplisert å planlegge en togreise på egen hånd», ettersom «det kan være vanskelig å finne informasjon om togreiser».

En fersk undersøkelse utført av det britiske transportdepartementet (DfT) viste at mange briter fortsatt ikke kjenner til EES.

Mange vil kanskje benytte seg av reisebyråer for å få veiledning når ordningene endelig blir innført.

Storbritannia satser på en myk lansering av EES

DfT opplyser at de samarbeider tett med EU-kommisjonen, medlemslandene, lokale myndigheter i Storbritannia og bransjen.

Når inn- og utreisesystemet tas i bruk, er målet å «minimere forstyrrelser i folks reiseplaner».

«Dette innebærer blant annet et tett samarbeid med havner, transportører og reiselivsbransjen for å sikre at de får støtte og er forberedt på å kommunisere endringene og eventuelle konsekvenser for reisene.»

Systemet er fortsatt relativt uprøvd, og hvis det svikter, må grensepersonalet fortsatt utføre manuelle kontroller.

Dette kan føre til enda flere køer og mer ventetid, noe som den nylige feilen ved de elektroniske portene på britiske flyplasser er et bevis på.

En av måtene å minimere reiseavbrudd på er å ha en seks måneder lang «myk lanseringsperiode».

I denne perioden kunne reisende reise inn uten å registrere seg i EES, selv om det etter hvert skulle bli obligatorisk.

Selv med den myke lanseringen tror enkelte reisebyråer ikke at det er realistisk å lansere EES-systemet i oktober som planlagt.

Lanseringen av EES vil sannsynligvis bli utsatt, i likhet med de tidligere utsettelsene.

Likevel investerer transportselskapene millioner av kroner i å bygge ny infrastruktur og installere nye EES-kiosker for å forberede utrullingen av EES.