Migranter og menneskerettighetsgrupper uttrykker bekymring over Storbritannias forhastede overgang til eVisas

| juni 26, 2024
Migranter og menneskerettighetsgrupper uttrykker bekymring over Storbritannias forhastede overgang til eVisas

Storbritannia er på vei mot et helt digitalt innvandringssystem innen 2025.

Innenriksdepartementet er i ferd med å erstatte fysiske dokumenter som biometriske oppholdstillatelser (BRP-er) og våtblekkstempler eller vignetter i pass med digitale dokumenter, eller eVisa.

Disse fysiske dokumentene gis til alle utenlandske statsborgere som har tillatelse til å oppholde seg i Storbritannia i minst seks måneder.

De er bevis på den enkeltes rett til å oppholde seg, bo, studere, få tilgang til offentlige tjenester og kreve ytelser.

Overgangen til eVisas har som mål å effektivisere Storbritannias innvandringsprosess og forbedre grensesikkerheten.

Regjeringens ambisiøse tidsplan gir imidlertid grunn til bekymring for de potensielle konsekvensene for millioner av mennesker som bor i Storbritannia.

Ifølge en rapport fra The Guardian har mer enn 4 millioner mennesker BRP-er som utløper 31. desember 2024.

Dette vil være tilfelle selv om du har lovlig rett til å bli i Storbritannia etter denne datoen.

For å kunne fortsette å ha bevis på innvandringsstatus i Storbritannia, må de få BRP-en erstattet med eVisas.

Den forhastede overgangen til eVisas har blitt møtt med bekymring og kritikk fra innvandringseksperter.

De frykter at det kan føre til forvirring, feil og potensielt til og med tap av lovlig innvandringsstatus i Storbritannia for enkelte personer.

Zoe Dexter fra menneskerettighetsorganisasjonen Helen Bamber Foundation sa: «Det er sjokkerende at innenriksdepartementet haster gjennom digitaliseringsplanen sin.»

«Dette vil gå ut over mennesker som er spesielt sårbare, inkludert flyktninger og personer som har overlevd menneskehandel og tortur», legger hun til.

Josephine Whitaker-Yilmaz fra innvandrerorganisasjonen Praxis advarer om at «millioner av mennesker vil være ute av stand til å leie bolig, få jobb eller tilgang til viktige tjenester».

Overgangen til eVisas

UK Visas and Immigration (UKVI), som er en del av Home Office, har begynt å kontakte personer med BRP-er.

De som har BRP-er, må opprette en UKVI-konto og koble den til eVisa og passet sitt.

Dette nettbaserte systemet vil være tilgjengelig på nettet og via en app på mobiltelefonen.

Det vil gjøre det enkelt for enkeltpersoner å bevise sin innvandrerstatus og få tilgang til tjenester som helsetjenester og arbeid.

Innenriksdepartementet har hatt problemer med å komme i kontakt med personer med BRP-er, ettersom mange av de registrerte e-postadressene tilhører migrantenes advokater.

Migrantorganisasjoner er bekymret for at mange ikke vil klare å bytte til eVisas i tide.

De som har BRP-er, kan fortsatt opprette en UKVI-konto etter fristen 31. desember 2024.

Likevel kan det hende at de først finner ut at de må gå over til eVisas når de ikke kan bevise rettighetene sine når de kommer tilbake til Storbritannia fra en utenlandsreise, eller når de prøver å søke om ytelser.

I tillegg blir prosessen med å gå over til eVisa enda mer komplisert for dem som har et våtblekkstempel eller vignettklistremerke.

De som har et våtblekkstempel eller vignettklistremerke i passet sitt, må søke om en «no-time limit» (NTL) for å kunne få en BRP først.

Andre bekymringer knyttet til Storbritannias digitale innvandringsplattform

Selv om overgangen til eVisas kan virke som et positivt skritt i retning modernisering, står vi overfor betydelige utfordringer.

Fristen i desember 2024 gir allerede svært kort tid for millioner av mennesker til å gå over til det nye systemet.

Det elektroniske systemet kan være vanskelig å navigere i for sårbare grupper. Dette gjelder blant annet eldre, personer med begrensede digitale ferdigheter eller personer uten tilgang til smarttelefoner eller internett.

Det er også bekymringer knyttet til nøyaktigheten av de digitale journalene og risikoen for feil i overgangsprosessen.

Disse feilene kan føre til forvirring, forsinkelser og potensielt til og med tap av juridiske rettigheter for enkelte personer.

UKVI-systemet, som allerede brukes av personer som har fått status som bosatte eller forhåndsbosatte i henhold til European Union Settlement Scheme (EUSS), har blitt rapportert å vise ødelagte registreringer og feil.

En persons digitale journal eller eVisa kan vise et annet bilde eller en blanding av riktige og feilaktige data.

«Hvis du er i utlandet og ikke kan overbevise noen om at du har rett til å være i Storbritannia, vil de ikke slippe deg om bord», sa Monique Hawkins fra The3Million under en høring i justiskomiteen om elektroniske grensesystemer.

The3Million representerer borgere fra EU, EØS og Sveits i Storbritannia og kjemper for deres rettigheter.

Mange innvandrere har allerede problemer med å navigere i Storbritannias komplekse innvandringssystem.

Den plutselige overgangen til eVisas kan forverre disse problemene og skape ytterligere stress og usikkerhet.

Anbefalinger for en smidigere overgang til eVisas

Hawkins oppfordret komiteen til å overbevise regjeringen om å utsette den omfattende utrullingen av ETA og fokusere på overgangen til eVisas.

Hun påpekte at Australia brukte flere år på å implementere sitt eget system for reisetillatelser før de innførte digitale registre for innbyggerne.

Innvandringseksperter og interesseorganisasjoner anbefaler å forlenge fristen for å gi enkeltpersoner mer tid til å gå over til eVisas.

Dette vil sikre at alle har mulighet til å forstå prosessen og skaffe seg nødvendig digital dokumentasjon.

Det er også avgjørende å tilby omfattende støtte og ressurser for å hjelpe enkeltpersoner med å navigere i overgangen.

Dette inkluderer tydelige instruksjoner, brukervennlige digitale verktøy og assistanse for dem som trenger ekstra hjelp med å få tilgang til eller bruke eVisa-systemet.

Hawkins foreslo også at alle personer med innvandrerstatus i Storbritannia burde ha et reisebevis i stedet for systemet med delekoder.

Det kan være et fysisk og originalt bevis på innvandringsstatus eller en digital representasjon, for eksempel en 2D-strekkode.

Dette kan redusere bekymringene knyttet til nøyaktigheten av digitale registre og sikre at migranter enkelt kan bevise sine rettigheter i ulike situasjoner.

Hawkins la til at det bør være en døgnåpen supportlinje for personer som nektes ombordstigning på grunn av systemfeil i forbindelse med å bevise sin innvandringsstatus.

Hun sa at det også må være en klar kompensasjonsstruktur for de reisendes problemer.

Noen grupper krever også at regjeringen foretar en grundig gjennomgang av det nye digitale innvandringssystemet før det gjøres obligatorisk for alle.

Dette vil bidra til å identifisere og håndtere potensielle problemer eller sårbarheter før de forårsaker omfattende problemer.