Storbritannia bør revurdere avtalen om ungdomsmobilitet som ble foreslått av EU i forrige uke.
Det sier Londons borgermester Sadiq Khan, som har vært en pådriver for mer bevegelsesfrihet for unge mennesker.
«Folk bør forstå forskjellen mellom en ordning for ungdomsmobilitet og fri bevegelse av personer når man er innenfor det indre markedet,» sa han i et intervju med Financial Times.
Khan «[fears] folk blander sammen de to» og håper «den neste Labour-regjeringen forstår forskjellen».
Ordføreren i Englands hovedstad beskriver det som «utrolig viktig» for London å ha en avtale med EU om ungdomsmobilitet.
Han sa at en avtale om ungdomsmobilitet mellom Storbritannia og EU vil hjelpe hotell- og restaurantbransjen, helsesektoren og sosialsektoren, som står overfor mangel på kvalifisert arbeidskraft.
Hvis den neste regjeringen nekter å inngå en avtale om ungdomsmobilitet med EU, planlegger Khan å gå videre med et studentutvekslingsprogram med unionen.
Storbritannia avviser forslag om mobilitet for ungdom i hele EU
Khan søker gjenvalg for tredje gang i mai 2024, og hans uttalelser er et brudd med hans politiske parti.
Arbeiderpartiet hadde «ingen planer» om en mobilitetsavtale for ungdom mellom Storbritannia og EU. Dette ligner på den britiske regjeringens nåværende posisjon.
«Vi innfører ikke en ordning for ungdomsmobilitet i hele EU,» sier en talsperson for regjeringen om EUs forslag om ungdomsmobilitet.
Talspersonen la til: «Den frie bevegeligheten innad i EU ble avsluttet, og det er ingen planer om å innføre den.»
I EUs forslag het det imidlertid at det ville være en begrenset ordning, ikke en gjeninnføring av fri bevegelse.
Den foreslåtte ordningen for ungdomsmobilitet vil gi britiske statsborgere og EU-borgere mellom 18 og 30 år mulighet til å oppholde seg i et EU-land eller Storbritannia i inntil fire år.
Unge borgere som oppfyller de fastsatte kriteriene og kvalifiserer for ordningen, vil få lov til å jobbe, studere, gjennomgå opplæring og reise.
For deltakere fra Storbritannia vil dette kun være tillatt i destinasjonslandet. Forslaget tillater ikke mobilitet innad i EU.
Den foreslåtte avtalen mellom Storbritannia og EU om ungdomsmobilitet vil også ta for seg det EU kaller mobilitetsbarrierer.
Formålet er å sikre rettferdig behandling av EU-studenter som studerer i Storbritannia. Etter brexit må EU-studenter betale høyere internasjonale studieavgiftssatser i stedet for «hjemlige» satser.
Den gjør det også mulig for EU-borgere å ta praksisopphold i Storbritannia, selv når denne opplæringen er knyttet til studier i EU.
For øyeblikket må EU-borgere oppfylle kravene til arbeidsvisum i Storbritannia for å ta opplæring, siden det regnes som arbeid i henhold til britisk lov.
Dette innebærer at man må oppfylle en lønnsterskel og betale en tilleggsavgift for helseinnvandring i tillegg til visumavgiftene i Storbritannia.
De som skulle delta i mobilitetsavtalen for ungdom, ville ikke bli underlagt slike krav.
Andre oppfordringer til en ordning for ungdomsmobilitet med EU
London-ordføreren er ikke alene om å oppfordre Storbritannia til å forhandle frem en avtale om ungdomsmobilitet med EU.
George Eustice, tidligere minister i det konservative unionistpartiet og ledende brexitforkjemper, støttet en lignende idé.
Eustice foreslo at EU-borgere som ønsker å jobbe i Storbritannia, og britiske borgere i EU, bør få rett til et toårig arbeidsvisum.
På den annen side viste kampanjegruppen Best for Britain’s 2023-undersøkelse at 68 prosent av 10 000 velgere støtter en gjensidig ordning for ungdomsmobilitet med EU.
Best for Britain’s administrerende direktør Naomi Smith understreket at «en gjensidig ordning for ungdomsmobilitet med EU er en vinn-vinn-situasjon».
Mange ungdomsorganisasjoner i Storbritannia og EU støtter også forslaget.
Da Storbritannia avviste EUs forslag om ungdomsmobilitet, sa Huan Japes, direktør for medlemskap i English UK, til The PIE News at det var skuffende, men forventet.
English UK er den nasjonale medlemsorganisasjonen for akkrediterte sentre for engelskspråklig undervisning (ELT).
«Deres begrunnelse for dette, at de ikke ønsker å se en tilbakevending til fri bevegelse etter brexit, er mindre enn relevant,» la Japes til.
Han argumenterer for at «mobilitetsordninger for ungdom både er visumbaserte og tidsbegrensede».
Storbritannia har i dag avtaler om ungdomsmobilitet med mer enn ti land, deriblant Australia, Canada, Sør-Korea, Japan og New Zealand.
Det gir unge personer fra disse landene mulighet til å studere eller jobbe i Storbritannia i maksimalt to år.
Den britiske regjeringen har uttalt at den er åpen for en avtale om ungdomsmobilitet som skal gjelde for bestemte land, og ikke alle EU-landene.
EU-kommisjonen bekreftet at Storbritannia hadde tatt kontakt med en rekke EU-land.
Det understrekes imidlertid at bare en EU-omfattende avtale om ungdomsmobilitet kan sikre rettferdighet og likebehandling mellom deltakerne.