Lokale myndighetspersoner oppfordret den britiske regjeringen til å ta tak i mulige problemer som følge av grensekontrollene etter brexit.
Londons borgermester Sadiq Khan advarte om at de nye biometriske grensekontrollene truer med å skape «kaos» på byens stasjon St.
Lokale tjenestemenn i Kent oppfordret også myndighetene til å iverksette tiltak mot mulige 14-timers forsinkelser på grunn av innføringen av Entry/Exit-systemet (EES).
EES er EUs nye automatiserte biometriske grensekontrollsystem som skal lanseres i oktober 2024.
Det nye systemet registrerer ikke-EU-borgeres inn- og utreise via ansiktsskanning eller fingeravtrykk i stedet for den tradisjonelle passstemplingen.
Det britiske parlamentets kontrollkomité har samlet inn flere rapporter som tyder på at inn- og utreisetiden mellom Storbritannia og EU vil bli forstyrret.
Begrenset togtilbud og store forsinkelser er uakseptabelt, sier Londons borgermester.
I en pressemelding understreker Khan at Eurostar er avgjørende for Londons og Storbritannias økonomiske suksess.
Pancras-stasjonen i London er «en inngangsport for et stort antall turister og forretningsfolk i landet».
Den internasjonale høyhastighetsbanen frakter opptil 900 passasjerer i hvert av de 14 togene som daglig går fra Paris til London.
«Slik det ser ut nå, vil disse nye post-Brexit-kontrollene føre til kaos på St Pancras», uttalte Khan.
Han legger til: «Nå som Londons økonomi er på full fart tilbake etter pandemien, sender dette et forferdelig signal til både turister og bedrifter fra hele verden.»
Khan uttrykte at de truende reiseforstyrrelsene er «et direkte resultat av brexit», noe den britiske regjeringen må gjøre noe med.
Han insisterte på at ministrene snarest mulig skulle gi støtte til High Speed 1 (HS1) og Eurostar for å løse disse problemene som en «hastesak».
«Kutt i tjenestetilbudet og lengre forsinkelser er rett og slett ikke et alternativ», understreker Khan.
Eurostar kan begrense antall passasjerer på grunn av grensekontroller etter brexit
I dokumentasjonen som HS1 la frem for kontrollkomiteen, ble det antydet at Eurostar kan bli nødt til å begrense antall passasjerer.
HS1 eier og driver linjen og stasjonene mellom London og Kanaltunnelen.
På grunn av kun 24 EES-kiosker i stedet for de 49 som kreves, vil passasjerene sannsynligvis oppleve lange køer, særlig i rushtiden om morgenen.
I tillegg forventes registreringen av reisende fra land utenfor EU ved grensen å øke reisetiden med minst to minutter per passasjer.
For øyeblikket er det ikke mulig å forhåndsregistrere passasjerers biometriske data, som fingeravtrykk og ansiktsskanning, på nettet.
HS1 la til at plassbegrensningene på St. Pancras-stasjonen ville gjøre køprosessen «uoversiktlig og forskjøvet».
Å installere flere EES-kiosker på St Pancras vil koste 25 000 pund per stykk, med en årlig vedlikeholdskostnad på 2 millioner pund.
Eurostar vil stå for kostnadene hvis det installeres flere EES-kiosker.
Britiske og franske myndigheter samarbeider om å løse problemer knyttet til inn- og utvekslingssystemer
EU-kommisjonen overvåker implementeringen av det nye biometriske grensekontrollsystemet.
Den britiske regjeringen «samarbeider tett med EU» for å redusere eventuelle konsekvenser av EØS for de felles grensene.
Innenriksministeren har hatt et møte med den franske innenriksministeren for å diskutere implementeringen av EES, melder The Standard.
«Vi er i tett kontakt med reiselivsbransjen og havnemyndighetene for å sikre at de er forberedt på å minimere risikoen for forsinkelser», sier den britiske regjeringens talsmann.
Ledere i Kent samler seg om støtte når implementeringen av EES nærmer seg
Lokale ledere i Kent har oppfordret regjeringen til å støtte Kent i håndteringen av grensekontroller etter brexit.
Disse lederne er Roger Gough, leder for Kent County Council, Andrew Osborne, leder for økonomisk utvikling i Ashford Borough Council, og Deirdre Wells OBE, administrerende direktør for Visit Kent.
«Hvis Kent blokkeres som innfallsport til Europa, vil også forsyningskjedene bli fundamentalt påvirket», sier de lokale lederne i en uttalelse. «Derfor er implementeringen av EES-kontrollene ikke bare et Kent-problem – men et nasjonalt problem.»
Ifølge rapporter som er lagt frem for den europeiske kontrollkomiteen, vil havne- og fergedelen bli sterkt påvirket av EES.
Reisende kan risikere å stå i kø i opptil 14 timer i havnen i Dover i et «rimelig verste scenario».
Slike forsinkelser har «alvorlige konsekvenser for lokalsamfunn på ruten til Dover havn og Eurotunnel.»
Wells understreket at lange trafikkøer til Dover og Folkestone påvirker reisende, lokalsamfunn og bedrifter i hele fylket.
Gough oppfordret regjeringen til å gi Kent økte bevilgninger til trafikkstyring og flere fasiliteter for oppbevaring av gods fra EU.
Han etterlyste også biometrisk registrering for å redusere risikoen for forsinkelser ved grenseovergangene.
På den annen side foreslo Oveden å gjenoppta den internasjonale togtrafikken både i Ashford og Ebbsfleet.
«Stasjonene gir en flott mulighet til å øke grensekapasiteten utenfor den trange St Pancras International Station», sier han.
Eurostar innstilte disse rutene i 2020. Den nevnte innføringen av EES-systemet som en potensiell hindring for gjenåpning.
Nytt grensekontrollsystem vil være gunstig på lang sikt
Storbritannias European Scrutiny Committee har samlet inn rapporter om konsekvensene av grensekontrollene etter brexit.
Mange er bekymret for at inn- og utreisesystemet vil få negative konsekvenser for innbyggerne nær grensene, næringslivet og reiselivet.
Til tross for utfordringene ser Eurostar og de fleste flyselskapene på inn- og utreisetjenesten som en fordel på lang sikt.