En høring i Overhuset hørte hva som kan bli resultatet dersom EUs inn- og utreisesystem (EES) blir innført 10. november.
Lederen for Dover District Council, Kevin Mills, sa til en høring i parlamentet at det ville ha vært «et fullstendig blodbad».
Han la til at EUs nye grensekontrollsystem ville ha ført til «trafikkaospå steroider» i Kent by.
«Vi ville ikke ha vært klare den 10.», sa Mills, sitert av The Connexion.
Han forklarte at ikke alt utstyret var på plass, og at trafikkrutene ikke var dimensjonert for lange køer.
Tjenestemennene i Dover havn sa at de var glade for utsettelsen av EES-lanseringen, som ga dem mer tid til å organisere alt som trengtes.
Havneveiene trenger fortsatt nye ruter og skilting for å holde driften i gang.
«Det er ingen vits i å innføre et system som er så viktig for dette landet, og særlig ikke for byen jeg representerer, med mindre alle er klare til å ta det i bruk», sa Mills.
Vi er mer enn glade for at det har blitt en forsinkelse, legger han til.
Årsak til utsettelse av ny EES
EES er et nytt grensekontrollsystem for å spore ikke-EU-borgere og -innbyggere som reiser inn og ut av Schengen-området.
I stedet for å stemple passet, vil systemet bruke de reisendes biometriske data, for eksempel fingeravtrykk og ansiktsskanning.
Systemet har som mål å forbedre sikkerheten og effektivisere reisene i Europa, men overgangen til det krever nøye planlegging.
ESS ble foreslått i 2016, og EU hadde opprinnelig tenkt å lansere ESS i 2022, men lanseringen har blitt utsatt flere ganger.
EU-kommissær for innenrikssaker, Ylva Johansson, sa at datoen 10. november var «av bordet» på grunn av medlemslandenes manglende beredskap.
Mange EU-land trenger mer tid til å sette opp EES-utstyr ved grensene, blant annet nettbrett og fingeravtrykksskannere.
Hun nevnte også stabilitetsproblemer med den sentrale databasen som skulle lagre ansikts- og fingeravtrykksskanninger av alle.
Data fra den sentrale databasen vil bli sendt til eksterne grensepunkter som flyplasser, havner og stasjoner i hele EU og Storbritannia.
Myndighetene må teste systemet mer for å sikre at det fungerer godt og ikke blir overveldet av den enorme datamengden.
Kommissær Johansson og eu-LISA, byrået som har ansvaret for EUs datasystemer, er i ferd med å finne en vei videre.
Andre reaksjoner på forsinkelsen av EES-lanseringen
En talsperson for Eurostar, Gareth Williams, sier at de har skannere og utstyr klart.
Selskapet, som kjører fra London til byer som Paris og Brussel, må imidlertid fortsatt løse tekniske problemer med datadeling med EU-systemer.
«Hvis dataene vi samler inn, ikke kan overføres til EU-systemene, kan vi ikke fortsette», sier Williams.
Som det fremgår av en BBC-rapport, kan selskapet komme til å gå til søksmål mot EU for å få dekket noen av utgiftene de har hatt på grunn av forsinkelsen.
Getlink, selskapet som står bak kanaltunnelen, sa derimot at de var fullt forberedt på lanseringen av EES den 10. november.
John Keefe fra Getlink uttrykte skuffelse over forsinkelsen, og sa at de var klare og håpet på en lansering.
Selskapet brukte 70 millioner pund på å utvikle teknologi, bygge infrastruktur, installere kiosker og rekruttere personale.
«Vi hadde all teknologien og infrastrukturen på plass, og vi hadde gjennomarbeidet prosessene våre», sier han.
Bekymringer rundt forberedelsene til EES i Frankrike
I likhet med Storbritannia uttrykte Frankrike bekymring for hvordan EES ville påvirke havner der lastebiler, biler og mennesker krysser hverandre daglig.
Calais havn i Frankrike hadde lignende bekymringer som Dover. De var ennå ikke utstyrt for å håndtere EES-kontroller for passasjer- og godstrafikk.
I likhet med Dover legger havner som Calais og Boulogne til rette for et betydelig reisevolum.
Franske myndigheter er bekymret for at inn- og utreisesystemet kan føre til forsinkelser hvis reisende må vente på ansikts- og fingeravtrykksskanning.
Franske havnemyndigheter har understreket at små forsinkelser kan føre til køer på begge sider av Den engelske kanal.
Denne bekymringen deles av andre EU-land, som ønsker å unngå store folkemengder ved grensene når de tar i bruk den nye teknologien.
Mange tok også opp personvernhensyn, ettersom de reisendes biometriske data må lagres sikkert og bare brukes etter behov.
Fremtidige planer for lansering av EES
EU utreder for tiden en trinnvis utrulling, der inn- og utreisesystemet kan lanseres ved noen grenseoverganger som er klare, og andre vil følge etter.
EES kan starte i større havner som Dover eller Eurostars mest trafikkerte terminaler og deretter utvides til andre steder.
EU kan implementere systemet gradvis for å demonstrere dets funksjonalitet i virkelige situasjoner.
Testing i mindre skala kan hjelpe myndighetene med å identifisere eventuelle tekniske eller logistiske problemer før de fører til store problemer for de reisende.
EU har ennå ikke fastsatt noen ny lanseringsdato for EES etter forsinkelsen, men alle forbereder seg på en utrulling i 2025.
De grenseovergangsansvarlige opplevde sterk støtte fra og kommunikasjon med det britiske innenriksdepartementet og det franske innenriksdepartementet.
Samarbeidet med EU var imidlertid mer utfordrende, særlig på grunn av uklare beslutninger som begrenset hva som kunne deles.
Britiske myndigheter anbefaler at reisende holder øye med oppdateringer, ettersom EES sannsynligvis vil påvirke millioner av reisende når det til slutt tas i bruk.