Innvandringsfirma uttaler seg om de sannsynlige konsekvensene av ETA-avslagene

| mars 21, 2024

Utlendingsadvokater uttrykte bekymring for hvordan den nye elektroniske reisetillatelsen (ETA) vil påvirke forretningsreisende til Storbritannia.

Sophie Barrett-Brown fra Laura Devine Immigration erkjenner at ETA er nytt, og at svært få besøkende til Storbritannia har brukt det.

Hun avslørte imidlertid at firmaet deres allerede hadde fått mange tilbakemeldinger om mulige problemer med ETA-søknader.

Barrett-Brown sa til det britiske parlamentets justis- og innenrikskomité den 12. mars 2024: «Vi er bekymret for hvilken innvirkning det kan ha på forretningsreiser.»

Det nye systemet krever at alle reisende uten visum må søke om og motta ETA før de reiser til Storbritannia.

Forretningsreisende har tatt opp usikkerheten rundt hvorvidt ETA-søknadene deres vil bli godkjent eller avslått.

Personer som har fått avslag på sin ETA-søknad, bør vurdere å søke om britisk visum.

«Det er mange vanskeligheter med besøksvisumruten som jeg tror vil bli mer uttalt som et resultat av dette, og det må tas i betraktning», sier Barrett-Brown.

Det er en mer komplisert prosess å søke om visum til Storbritannia. Det er dyrere og tar lengre tid, og det tar minst tre uker å få en avgjørelse.

Dette kan være et irritasjonsmoment for forretningsreisende uten visum som er vant til å besøke Storbritannia uten reisetillatelse.

Mulige skjevheter i ETA-avslag

For å søke om ETA trenger du bare å fylle ut et skjema, sende inn et nytt passfoto, svare på sikkerhetsrelaterte spørsmål og betale gebyret online.

Systemet sammenligner automatisk søkerens opplysninger med flere sikkerhetsdatabaser for å avgjøre om vedkommende er kvalifisert for ETA.

Søkere uten kriminelt rulleblad eller brudd på utlendingsloven kan få ETA i løpet av få timer.

Noen søknader kan imidlertid ta minst tre dager eller mer å behandle og komme frem til en avgjørelse.

Dette skjer når det automatiserte systemet avslår en søknad og krever en manuell gjennomgang av en menneskelig saksbehandler.

Barrett-Brown sier videre: «I alle automatiserte systemer kan man være bekymret for ulike former for skjevheter som kan være innebygd i teknologien.»

Hun fortalte at det også er bekymring for hvordan saksbehandlerne vil avgjøre søknader om innvilgelse og avslag, selv med faste retningslinjer fra innenriksdepartementet.

Dette er viktig for forretningsreisende fordi tidligere avslag kan påvirke fremtidige avgjørelser om ETA eller visumsøknader i Storbritannia.

Potensielt rigide og forvirrende sikkerhetsspørsmål

Barrett-Brown sier at de forretningsreisendes bekymring for å bli avvist handler mer om egnethet enn om identitet.

Dette kan være problematisk avhengig av hvordan ETAs automatiserte system er programmert.

Christi Hufford Jackson, en immigrasjonsadvokat hos Laura Devine som spesialiserer seg på innvandring til USA, fremhevet at det elektroniske systemet for reisetillatelse (ESTA) er lite fleksibelt og «veldig svart-hvitt».

ESTA er USAs forhåndsgodkjente reisetillatelse, tilsvarende Storbritannias ETA.

Hufford Jackson delte noen eksempler på rigide og muligens forvirrende spørsmål i ESTA-søknaden.

Disse er knyttet til land søkerne har besøkt, overopphold under pandemien eller kriminell fortid.

«Mange tror at de hadde en dom da de var 20 år, men at den er foreldet og irrelevant, og at de derfor ikke trenger å oppgi den, selv om de faktisk trenger det», forklarer hun.

Hun anbefalte at ETA-sikkerhetsspørsmålene er tydelige, og at det er plass til å presisere svarene på disse spørsmålene.

I tillegg foreslo Hufford Jacson at prosessen «ikke bør være helautomatisk» siden «den filtrerer ut folk som ikke bør filtreres ut».

Ingen rett til å klage på ETA-avslag

Søkere som ved en feil har krysset av i feil boks i ETA-søknaden, kan ikke trekke tilbake, endre eller korrigere den.

Hufford Jackson fortalte at dette er en av de vanligste feilene firmaet støter på i forbindelse med ESTA-søknaden.

Til tross for popup-advarsler opplyser hun at mange søkere fortsatt feilaktig krysser av i feil boks.

Med ETA kan søkere bare klage på en automatisert avgjørelse. Avslag gis imidlertid av menneskelige saksbehandlere etter en manuell gjennomgang av søknaden.

Dette betyr at det ikke er mulig å klage på ETA-avslag. Søkere kan bare «utfordre dette ved å sende inn en visumsøknad og ta tak i det som var problemet i [the ETA application].» sa Barret-Brown.

Hun legger til: «Til syvende og sist tar det lang tid og er også en kostbar prosess å gå til domstolene.»

Klarhet om grunnlaget for ETA-nektelser

I møtet i justiskomiteen påpekte Barret-Brown det «betydelige problemet med manglende åpenhet».

«Vi er bekymret for i hvilken grad det uansett vil være klarhet i årsakene til avslaget», sier Barret-Brown.

Hun forklarte at ETAs gjeldende retningslinjer for saksbehandlere ikke pålegger dem å gi en fullstendig begrunnelse for avslaget.

Hufford Jackson bemerket den samme vanskeligheten og inkonsekvensen når det gjelder å fastslå årsakene til ESTA-nektelser.

I et separat møte med komiteen etterlyste den tidligere britiske grensekontrolldirektøren Tony Smith også mer klarhet i hvordan ETA-systemet fungerer.

Han ba om en mer spesifikk beskrivelse av ETA-systemets risikorammeverk, som avgjør hvordan det innvilger eller avslår reisetillatelser.

Smith, som nå er leder for International Border Management and Technologies Association (IBMATA), understreket også at teknologien fortsatt kan gjøre feil.

Han understreket behovet for menneskelig inngripen og et parallelt system i tilfelle det blir forstyrret eller manipulert.