Innenriksdepartementet kunngjør midlertidig ETA-fritak for transittpassasjerer i Storbritannia og avgiftsøkning

| januar 17, 2025
Innenriksdepartementet kunngjør midlertidig ETA-fritak for transittpassasjerer i Storbritannia og avgiftsøkning
Bildet er gjengitt med tillatelse fra Ceri Breeze via iStock

Storbritannias innenriksdepartement unntar midlertidig transittpassasjerer på flysiden fra kravet om elektronisk reisetillatelse (ETA).

Endringen ble kunngjort 16. januar 2025, omtrent en uke etter at den nye ordningen med digitale tillatelser ble innført for flere visumfrie besøkende.

I forbindelse med endringen har innenriksdepartementet også planer om å øke ETA-avgiften fra 10 til 16 pund, som en del av en bredere innsats for å finansiere innvandrings- og grenseoperasjoner.

I tillegg økte regjeringen kostnadene for fadderskaps- og naturaliseringsbevis for britiske statsborgere og statsborgere fra de oversjøiske territoriene.

«Endringene i ETA, sponsorsertifikater og statsborgerskapsprodukter forventes å generere ytterligere 269 millioner pund i året», skriver innenriksdepartementet i en pressemelding.

Midlertidig ETA-fritak for transittpassasjerer i Storbritannia

ETA-fritaket gjelder kun for transittreisende som oppholder seg på flysiden eller som ikke passerer gjennom britisk grensekontroll.

Disse transittpassasjerene blir værende i flyplassens sikrede område og kommer teknisk sett ikke inn i Storbritannia, ettersom de fortsetter til sin videre destinasjon.

Unntaket omfatter også kun transittpassasjerer på flyplassene Heathrow og Manchester, som er de eneste flyplassene i Storbritannia med transittfasiliteter.

Beslutningen var et svar på tilbakemeldinger fra luftfartsindustrien, som hadde uttrykt bekymring for potensielle forstyrrelser i passasjerflyten.

ETA-fritaket for transittpassasjerer på flysiden er imidlertid midlertidig og vil bli vurdert av innenriksdepartementet.

Det er uklart om ETA-fritaket vil omfatte andre flyplasser, eller hvor lenge det vil gjelde.

Transittpassasjerer med tilslutningsfly på separate billetter må fortsatt søke om ETA før reisen.

Dette er fordi innsamling og ny kontroll av bagasjen vil kreve at den passerer gjennom britisk immigrasjonskontroll.

Luftfartssektoren har likevel hilst beslutningen om å fjerne ETA-kravet for transittpassasjerer velkommen.

Denne endringen gjør at Storbritannias ETA er på linje med lignende systemer, som for eksempel USAs Electronic System for Travel Authorization (ESTA).

ETA-avgiften i Storbritannia øker fra £10 til £16

Innenriksdepartementet kunngjør midlertidig ETA-fritak for transittpassasjerer i Storbritannia og avgiftsøkning
Bildet er gjengitt med tillatelse fra Pixabay via Pexels

I tillegg til ETA-fritaket for transittpassasjerer på flysiden, kunngjorde innenriksdepartementet en plan om å øke ETA-gebyrene fra £10 til £16.

Dette vil påvirke visumfrie reisende som besøker Storbritannia for korte opphold på opptil seks måneder.

Regjeringen begrunnet økningen med behovet for å redusere innvandringssystemets avhengighet av skattebetalernes finansiering.

Økningen forventes å generere ytterligere 140 millioner pund til innenriksdepartementet i regnskapsåret 2025 til 2026.

Den høyere avgiften har imidlertid vakt kritikk, og det har blitt fremhevet at ETAs økte avgifter kan utgjøre en ekstra økonomisk byrde for passasjerene.

Mange frykter at ETA og de høyere kostnadene kan gjøre Storbritannia til et mindre attraktivt reisemål for reisende fra hele verden.

Til sammenligning koster den amerikanske ESTA-en £17. Australias og Canadas elektroniske reisetillatelser koster henholdsvis £10 og £4.

Når EUs kommende European Travel Information Authorization System (ETIAS) er i drift, vil det kun koste £6.

Andre endringer i immigrasjonsgebyrene

I tillegg til ETA-fritaket og kostnadsjusteringene, planlegger innenriksdepartementet å øke flere andre innvandringsrelaterte avgifter.

I likhet med ETA tar endringene sikte på å generere ekstra inntekter for å finansiere innvandrings- og grensesystemet.

Gebyr for fadderskapssertifikat

Arbeidsgivere som sponser arbeidstakere med fagarbeidervisum, vil oppleve at kostnaden for et sponsorsertifikat stiger fra 239 pund til 525 pund.

Denne avgiften kreves for arbeidsgivere som henter internasjonal arbeidskraft til Storbritannia, og er en viktig del av visumsøknadsprosessen.

Innenriksdepartementet forventer at økningen vil generere 111 millioner pund i ekstra inntekter årlig innen regnskapsåret 2025-26.

Gebyr for naturalisering

Søknadsavgiften for personer som ønsker å bli britiske statsborgere, vil øke fra 1500 pund til 1605 pund.

For dem som søker om naturalisering som statsborger i de britiske oversjøiske territoriene, vil avgiften øke fra 1 000 pund til 1 070 pund.

Naturaliseringsgebyrene forventes å øke statens inntekter med 18 millioner pund i regnskapsåret 2025-26.

Innenriksdepartementet understreket behovet for disse økningene, ettersom de gjenspeiler de faktiske kostnadene ved å behandle søknader.

«Disse justeringene er en del av en større innsats for å sikre at innvandringssystemet er økonomisk bærekraftig», uttalte innenriksdepartementet.

Kritikerne hevder at disse økningene vil skape ytterligere hindringer for personer som ønsker å jobbe eller bosette seg i Storbritannia.

Antallet søknader om visum for faglærte arbeidere har allerede merket effekten av økningen i lønnsterskelen og andre strengere visumregler.

Hva vi kan forvente oss videre

Innenriksdepartementet kunngjør midlertidig ETA-fritak for transittpassasjerer i Storbritannia og avgiftsøkning
Bildet er gjengitt med tillatelse fra Oskar Młodziński via Pixabay

Reisende og bedrifter må tilpasse seg Storbritannias innvandringspolitikk i tråd med landets langsiktige mål.

Det midlertidige ETA-fritaket for transittpassasjerer på flysiden viser fleksibilitet i politikkutformingen og at man lytter til konkrete tilbakemeldinger.

Myndighetene i Nord-Irland søker også om ETA-fritak for internasjonale turister som besøker regionen i syv dager eller mindre.

Dette vil være til fordel for Nord-Irlands turistindustri, ettersom mange besøkende er avhengige av sømløse reiser fra Republikken Irland.

På den annen side søker de økte innvandringsgebyrene å redusere skattebetalernes subsidier til innvandringsoperasjoner.

Avgiftsendringene forventes å tre i kraft i 2025, med forbehold om godkjenning i parlamentet.