International Air Transport Association (IATA) har lansert et nytt system som muliggjør kontaktløs reise og forbedrer passasjeropplevelsen.
Timatic, eller Travel Information Manual Automatic, har blitt fullstendig redesignet, og setter en ny standard innen reisesamsvarsløsninger.
Timatic AutoCheck gir en brukervennlig plattform for reisende, flyselskaper og reisefagfolk for å få tilgang til nøyaktig, lettfattelig immigrasjonsinformasjon.
Hele dokumentsjekkingsprosessen har blitt automatisert, med tilpassede instruksjoner for hver passasjer.
«Timatic AutoCheck representerer en ytterligere milepæl i arbeidet med effektivitet og bekvemmelighet i reisebransjen. Ved å enkelt navigere i regelverket kan reisende legge ut på sine reiser med selvtillit og trygghet,» sa Frederic Leger, IATAs senior visepresident for kommersielle produkter og tjenester, i en pressemelding .
Han la til, «Denne innovasjonen gjør det også mulig for flyselskaper, bakkehandlere og reisebyråer å forbedre kundetilfredsheten, integrere reisedokumentasjonsverifisering i den kontaktløse reiseopplevelsen og effektivisere driften deres.»
Store leverandører av avgangskontrollsystemer, sammen med forskjellige flyselskaper og Star Alliance, jobber allerede med IATA for å oppgradere til den nye Timatic AutoCheck.
Hva er Timatic Autocheck?
Timatic er en database som inneholder dokumentasjonskrav, som pass og visum, for passasjerer som reiser internasjonalt via fly.
Den brukes av flyselskaper og deres representanter, flyplasspersonale og reisebyråer for å avgjøre om en passasjer kan fraktes.
På bestillingstidspunktet bruker også flyselskaper og reisebyråer systemet for å gi informasjon til reisende.
Dette er kritisk for flyselskaper siden de risikerer høye bøter hvis de frakter passasjerer uten de riktige reisedokumentene.
De må også dekke utgiftene ved å returnere slike passasjerer til sin opprinnelige flyplass.
Den nye Timatic AutoCheck kommer med flere produktforbedringer som er svært nyttige for brukere.
Det forenkler reisereglene ved å tilby innhold som er lett å forstå: ingen mer komplekse terminologier eller lange regler for passasjerene å lese.
Den tilbyr også en personlig, interaktiv og datadrevet tilnærming for å hjelpe reisende med å sikre at de har alle nødvendige dokumenter og oppfyller alle adgangskrav.
Verktøyet gir også praktiske anbefalinger for å hjelpe brukere med å overholde regler og raskt løse eventuelle problemer.
Med Timatic Autocheck integrert i flyselskapenes systemer er selvbetjente innsjekkinger enklere.
Sømløse reiseforventninger
Det nye Timatic Autocheck-systemet utnytter reisendes vilje til å bruke online prosesser og dele informasjon på forhånd.
I følge IATAs Global Passenger Survey (GPS) fraråder komplekse visumkrav reisende som ønsker en praktisk, digital visumprosess.
Nesten halvparten av de reisende inkludert i undersøkelsen nevnte prosesskompleksitet som den viktigste avskrekkende faktoren. De neste avskrekkende var kostnader og personvernhensyn.
Mange er også villige til å dele reisedokumentinformasjon for raskere flyplassinnvandring.
Dette er i tråd med mange land som digitaliserer visum- og passsøknadssystemene sine og automatiserer grensekontroller.
Digitale systemer og kontaktløse reiser
Storbritannia (Storbritannia) bruker elektroniske passporter (eGates) ved noen av landets inngangspunkter. Likevel går den britiske regjeringen over til en digital grense som standard innen 2025.
I 2024 vil det britiske innenrikskontoret digitalisere visum- og immigrasjonsprosessen deres ved å gå over til en online registrering av immigrasjonsstatuser eller elektroniske visa (eVisa).
Den britiske elektroniske reiseautorisasjonen (ETA) har også som mål å effektivisere immigrasjonsprosessen for forhåndsverifiserte reisende med lav risiko. Den nye digitale reisetillatelsen vil være nødvendig for ikke-visumborgere som reiser inn i landet for korte reiser.
Andre land tar også i bruk digitale systemer for å gjøre reise enklere. USA vil begynne å utstede papirløse visa .
Den europeiske union (EU) digitaliserer også søknader om Schengen-visum . Rådet vil implementere biometriske grensekontroller for alle reisende gjennom sitt nye inn-/utreisesystem i oktober 2024.
EU vil også implementere et elektronisk dokumentsystem som ligner på UK ETA, European Information and Travel Authorization System (ETIAS), for ikke-visumborgere som kommer inn i Schengen-sonen innen midten av 2025.
I november 2023 ble Frankfurt Europas første flyplass som brukte ansiktsbiometri for en kontaktløs reiseopplevelse fra innsjekking til ombordstigning.
Innen utgangen av dette året vil terminal 3 på Dubai lufthavn tillate passasjerer å klare alle nødvendige prosedyrer uten å ta ut pass. Reisende vil i stedet bruke fingeravtrykk, ansiktsskanning eller annen biometri for autentisering.
Fra og med 2024 vil Singapores Changi Airport også implementere biometri for automatisert autentisering gjennom hele flyplassopplevelsen, inkludert bagasje, ombordstigning og immigrasjon.