Heathrow-sjefen vil skrote ETA for transittpassasjerer

| februar 26, 2024
Heathrow-sjefen vil skrote ETA for transittpassasjerer

Administrerende direktør ved Heathrow lufthavn advarer om at det vil være skadelig for Storbritannia å kreve at passasjerer som flyr videre, må betale mer.

Thomas Woldbye kritiserte den nye ordningen med elektronisk reisetillatelse (ETA) for korttidsbesøkende.

Alle transittpassasjerer uten visum i Storbritannia må ha en ETA uansett om de skal gjennom grensekontrollen eller ikke.

«Jeg tror det er et feilgrep», sier Woldbye til The Independent. «Jeg synes det bør endres så raskt som mulig.»

ETA reduserer Heathrows konkurransefortrinn

UK ETA er obligatorisk for alle reisende som ikke trenger visum for å reise inn i Storbritannia, inkludert borgere fra EU og Amerika.

Men i motsetning til på alle andre store europeiske flyplasser må alle passasjerer som bytter fly i Storbritannia til videre destinasjoner, ha en ETA.

Det er det samme reisetillatelsesdokumentet som reisende uten visum som ankommer Storbritannia på ferie eller forretningsbesøk, må fremvise.

På flyplasser som Schiphol i Amsterdam, Frankfurt i Tyskland og Charles de Gaulle i Frankrike er transittpassasjerer som flyr utenfor EUs Schengen-område fritatt fra å oppfylle lokale grensekrav.

«Vi støtter ETA-systemet fordi det er fornuftig med tanke på innvandring», sier Woldbye.

Han sa imidlertid at passasjerer som bare er på «transitt på flysiden for å reise videre til et annet land», ikke skal måtte betale 10 pund for en kort stopp.

Transittpassasjerer på flysiden er reisende med mellomlanding i Storbritannia, men som ikke trenger å gå gjennom grensekontrollen.

«Det reduserer helt klart konkurranseevnen til knutepunktet vi har bygget i Heathrow, som jeg mener er avgjørende for Storbritannia», understreker Woldbye.

Britiske flyselskaper frykter å miste passasjerer med videreforbindelser

Paul Charles, direktør for det britiske luksusreisebyrået The PC Agency, krevde også at ETA fjernes for transittpassasjerer.

«Hvis andre flyplasser tilbyr gratis transport, vil de ta markedsandeler», forklarte han.

EU er i ferd med å innføre et lignende system, Electronic Travel Information and Authorisation System (ETIAS), men transittpassasjerer på flysiden er unntatt fra dette systemet.

Charles, som også er tidligere kommunikasjonsdirektør i Virgin Atlantic, understreket: «Å beskatte transitt er ensbetydende med å mislykkes.»

Sean Doyle, administrerende direktør i British Airways, har også sagt at ETA kan avskrekke passasjerer fra å reise via Heathrow lufthavn i London.

Airlines UK og Board of Airline Representatives (BAR) UK har også hevdet at det er urettferdig å kreve betaling for transittpassasjerer som er fritatt for visumplikt.

Airlines UK er bransjeorganisasjonen for britiske flyselskaper, mens BAR UK er bransjeorganisasjonen for flyselskaper registrert i Storbritannia.

De argumenterte med at flypassasjerer, eller de som ikke går gjennom grensekontrollen, teknisk sett ikke krysser noen grenser.

Transittpassasjerer i USA må også ha et ETA-ekvivalent Electronic System for Travel Authorization (ESTA).

Alle transittpassasjerer må imidlertid gjennom grensekontrollen før de kan fly videre.

Transitpassasjerer holder Healthrow travelt opptatt

I 2023 gikk Heathrow lufthavn i London med overskudd for første gang siden pandemien, skriver Financial Times.

Verdens travleste flyplass forventes å ta imot rekordhøye 81,4 millioner passasjerer i 2024.

Omtrent 30 prosent av disse passasjerene kommer fra rundt 25 millioner mellomlandinger årlig.

Disse flyvningene er først og fremst beregnet på passasjerer som flyr globalt uten direktefly til destinasjonen.

Med de ekstra kostnadene som ETA medfører, kan det hende at passasjerene velger mellomlandinger på andre flyplasser i stedet for Heathrow i London.

Som følge av dette kan British Airways og Virgin Atlantic oppleve en nedgang i antall passasjerer.

Omtrent halvparten av de reisende som benytter Heathrow lufthavn for British Airways, er transferpassasjerer.

Heathrow Airports flyforbindelser bidrar også til flyplassens status som et viktig globalt knutepunkt.

Dette er viktig for Storbritannias turisme, handel og internasjonale forbindelser, og gir reisende fra London enkel tilgang til andre globale destinasjoner.

ETA for transittreisende er avgjørende for sikkerheten

ETA-ordningen har som mål å gi britiske myndigheter mer innsikt i og kontroll over personer som reiser til Storbritannia.

Den britiske regjeringen er overbevist om at det bør være obligatorisk for alle reisende uten visum, inkludert alle transittpassasjerer, for at det skal bli vellykket.

«Ved å kreve at transittpassasjerer skaffer seg en ETA, stopper vi personer som kan bruke mellomlandinger for å unngå å få tillatelse til å reise til Storbritannia», heter det i ETAs faktaark.

Og videre: «Vi følger nøye med på dette etter hvert som vi fortsetter å rulle ut ordningen.»

For øyeblikket er det bare besøkende fra Bahrain, Jordan, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater (FAE) som bruker ETA.

Innen 2024 vil britiske myndigheter kreve at alle borgere uten visum må skaffe seg en ETA før de reiser til Storbritannia.