Ifølge Airports Council International (ACI) vil Heathrow lufthavn i London være den fjerde travleste i verden i 2023.
Storbritannias største flyplass hoppet fra åttendeplass i 2022 til fjerdeplass i 2023.
Heathrow lufthavn mottok 79,1 millioner passasjerer i 2023, en økning på 28,2 prosent fra året før.
Selv om det mangler 2,1 prosent av passasjertallet i 2019, har de passert sjetteplassen fra før pandemien.
Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport i USA tok førsteplassen. Den har beholdt førsteplassen i tre år nå.
For første gang kom Dubai lufthavn i De forente arabiske emirater (FAE) på andreplass. Antall passasjerer økte med 31,7 prosent.
Dallas Fort Worth Airport i USA havnet på tredjeplass, én plass ned fra 2022.
Når det gjelder utenlandspassasjerer, forble ACI-flyplassene på de fire første plassene de samme som i 2022.
Dubai mottok flest internasjonale passasjerer, med 86,9 millioner passasjerer i 2023. Den har ligget på topp i tre år nå.
London kom på andreplass med 74,9 millioner utenlandspassasjerer.
Amsterdam kom på tredjeplass med 61,8 millioner, mens Paris inntok fjerdeplassen med 61,4 millioner internasjonale passasjerer.
I en pressemelding sier Luis Felipe de Oliveira, generaldirektør for ACI World, at «den globale flytrafikken i 2023 hovedsakelig var drevet av det internasjonale segmentet.»
I 2023 registrerte flyplassene 8,5 milliarder passasjerer, en økning på 27,2 prosent fra i fjor, noe som tilsvarer 93,8 prosent av passasjertallet før pandemien.
Den kraftige økningen skyldes hovedsakelig Kinas gjenåpning for internasjonale reiser og et økende antall reisende til tross for økonomiske faktorer.
Heathrow lufthavn krever nok en gang å fjerne ETA for transitpassasjerer
Thomas Woldbye, administrerende direktør ved Heathrow lufthavn, har oppfordret den britiske regjeringen til å skrote den elektroniske reisetillatelsen (ETA) for transittpassasjerer.
Det gjorde han igjen da verdens fjerde travleste flyplass meldte om nok en måned med rekordmange passasjerer.
I mars 2024 mottok Heathrow lufthavn totalt 6,7 millioner passasjerer.
Det er en økning på åtte prosent sammenlignet med mars 2023 og det høyeste tallet som er registrert for den måneden.
Ifølge lokale medier hadde Heathrow også sin travleste påskehelg noensinne, med 936 000 passasjerer.
Woldebye var fornøyd med at Heathrow kunne tilby «smidige reiser for et rekordhøyt antall passasjerer».
«For å holde tempoet oppe må regjeringen unnta transittpassasjerer på flysiden fra ETA-ordningen», erklærte han under pressemøtet, ifølge Travel Tomorrow.
Transittpassasjerer på flysiden er reisende med mellomlanding i Storbritannia, men som ikke trenger å gå gjennom grensekontrollen.
Woldbye sa at ved å fjerne ETA for passasjerer som skal videre, vil man «unngå å oppmuntre [them] til å bruke penger og gjøre forretninger andre steder».
Heathrow-sjefen understreket: «Vi må skape like konkurransevilkår slik at den britiske luftfartsindustrien fortsetter å være i verdensklasse.»
ETA-ordningens innvirkning på transittpassasjerer har allerede vist seg i form av en nedgang i antall reisende fra Qatar til Heathrow lufthavn.
«I løpet av de første fire månedene etter at ETA-ene ble innført, reiste 19 000 færre transittpassasjerer fra Qatar», heter det i en uttalelse fra Heathrow lufthavn.
Siden ETA ble introdusert for Qatar-reisende i november 2023, har transferruten hver måned registrert «de laveste månedlige andelene på over ti år.»
Kravet om at transittpassasjerer på flysiden må få en ETA før de kan gå om bord i flyet, gir britiske flyplasser en«konkurranseulempe«.
Heathrow Airport uttalte at ETA er et «enormt slag» for langdistanseruter som er svært avhengige av transittpassasjerer.
Disse rutene kan snart bli ulønnsomme og ha negativ innvirkning på «Storbritannias økonomi, eksport og bredere konnektivitet.»
Flere krav om å skrote ETA for transittpassasjerer på flysiden
Heathrow lufthavn er ikke alene om å kreve at den britiske regjeringen skroter ETA for transittbesøkende på flysiden.
Airlines UK, bransjeorganisasjonen for britiskregistrerte flyselskaper, Board of Airline Representatives (BAR) UK og International Air Transport Association (IATA), bransjeorganisasjonen for flyselskaper over hele verden, deler denne oppfordringen.
Airlines UK og BAR UK mener at transittpassasjerer på flysiden teknisk sett ikke krysser landets grenser når de flyr videre.
Sean Doyle, administrerende direktør i British Airways, uttrykte bekymring for at ETA vil avskrekke passasjerer fra å reise via London-flyplassen Heathrow.
Paul Charles, tidligere kommunikasjonsdirektør i Virgin Atlantic, har også understreket at «beskatning av transitt er ensbetydende med fiasko».
Det britiske innenriksdepartementet har imidlertid vært bestemt på å kreve ETA for alle transittpassasjerer, uavhengig av om de skal gjennom grensekontrollen eller ikke.
Det understrekes at ETA «stopper personer som kan bruke tilslutningsfly for å unngå å få tillatelse til å reise til Storbritannia.»
Innenriksdepartementet sier likevel at de «holder dette under oppsikt etter hvert som vi fortsetter å rulle ut ordningen.»
UK ETA vil være obligatorisk for reisende som ikke trenger visum for å reise inn i Storbritannia. Dette inkluderer EU-borgere, amerikanske borgere og andre.
For øyeblikket er det bare reisende fra Bahrain, Jordan, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater som trenger en ETA for å reise til Storbritannia.
En ETA-søknad koster 10 pund. Det er gyldig i to år og tillater flere korte reiser til Storbritannia i forbindelse med fritid, forretninger eller studier.
I motsetning til på andre store europeiske flyplasser trenger alle passasjerer med mellomlanding i Storbritannia en ETA for videre reise.