Fransk minister og britiske komiteer oppfordrer EU til å utsette EØS-utvidelsen

| mai 29, 2024
Fransk minister og britiske komiteer oppfordrer EU til å utsette EØS-utvidelsen

EUs inn- og utreisesystem (EES) har skapt økende bekymring i Storbritannia og Frankrike på grunn av forventede forsinkelser.

Den franske transportministeren Patrice Vergriete sa at EUs ytre grenser står overfor «alvorlige operasjonelle problemer», ifølge en rapport fra The Connexion.

«Jeg frykter problemer», sa han under en konferanse for luftfartsindustriens bransjeorganisasjon 23. mai.

Vergriete legger til: «Vi er klar over risikoen når det gjelder passasjerflyten. Det er en utfordring, og vi må ikke gjøre noe galt.»

Ministeren foreslo at det kunne være en fordel å utsette utrullingen av EES. Han innrømmet imidlertid også at det ville være «vanskelig å få det» fra Europakommisjonen.

EUs EES-system vil erstatte manuell stempling av pass ved de ytre grensene.

I stedet vil inn- og utreisesystemet registrere inn- og utreise for reisende fra land utenfor EU ved hjelp av biometriske data, for eksempel ansikts- og fingeravtrykksskanning.

Transport- og reisemyndigheter har uttrykt bekymring for de potensielt lange køene og timelange forsinkelsene.

Under det første besøket i EU må reisende registrere sine biometriske data og passopplysninger for en grensevakt.

Forsinkelsene forventes å bli verre ved grenser som ligger ved siden av hverandre: Dover havn i Kent, St. Pancras stasjon i London og Kanaltunnelen i Folkestone.

Ved de sidestilte grensene utfører EUs grensevakter innvandringskontroller av EU-reisende som befinner seg på britisk jord.

Pancras og kanaltunnelen har begrenset plass og vil kreve ny infrastruktur for kiosker og styring av linjer.

OL i Paris i Frankrike utsetter forberedelsene til EØS-utvidelsen

Vergriete informerte den franske innenriksministeren Gérald Darmanin om sine bekymringer for EES.

Darmanins nåværende prioritet er imidlertid å håndtere sikkerhetsutfordringene i forbindelse med OL i Paris.

Frankrike skal arrangere OL og Paralympics i 2024 fra henholdsvis 26. juli til 11. august og 28. august til 8. september.

OL er også grunnen til at flyplassene i Paris kanskje ikke er klare til utrullingen av EES i oktober eller november 2024.

På grunn av den forventede høye trafikken under OL kunne ikke flyplassene i den franske hovedstaden utføre byggearbeidene som trengtes for å forberede seg til OL.

I mellomtiden sa Vergriete at han er bekymret «for antallet politifolk».

Han er også skeptisk til «teknologien, som kan by på alvorlige driftsproblemer».

Vergerie la til at forsinkelsene, mangelen på sikkerhetspersonell og manglende kjennskap til den nye teknologien kan føre til «problemer med den offentlige orden».

Den franske transportministeren hadde ingen kommentar til EES-mobilappen. Appen er ment å hjelpe reisende med å forhåndsregistrere seg i god tid og borte fra grensene.

Ifølge den franske flyplassunionen tar imidlertid EES-appen som er under utvikling, foreløpig ikke bilder eller fingeravtrykk.

De la til at tilbakemeldingene fra svenske flyplasser som tester det for øyeblikket, ikke ser lovende ut.

Britiske komiteer ber regjeringen be EU om å utsette utrullingen av EES

Det britiske parlamentets European Scrutiny Committee har lignende bekymringer overfor den franske transportministeren.

Etter å ha gjennomført en flere måneder lang utredning om den europeiske sysselsettingsstrategien, offentliggjorde komiteen sine funn og anbefalinger.

Ifølge komiteen bør den britiske regjeringen «ta sikte på å få revurdert startdatoen for ordningen».

Den bør også be om å unnta sidestilte grenser fra innsamling av fingeravtrykk og å få en rask utrulling av EES-mobilappen.

Eurostars administrerende direktør Gwendoline Cazenave og Storbritannias minister Tom Pursglove bekreftet begge at EES-mobilappen ikke vil være klar i tide til EES-lanseringen i oktober.

EU har sagt at EES-appen vil bli rullet ut til de medlemslandene som melder seg frivillig til å bruke den, så snart som mulig.

Komiteen etterlyste også mer midler til sidestilte grenser og planer for å spre kunnskap om EUs nye grensekontrollsystem.

Det ble også iverksatt en bevisstgjøringskampanje for folk som krysser Storbritannias grenser for første gang, for å unngå forsinkelser.

Det britiske Overhusets komité for justis- og innenrikssaker hadde også avsluttet sin utredning om de nye elektroniske grensesystemene.

Dette omfatter EES, Storbritannias nye elektroniske reisetillatelse (ETA), og EUs tilsvarende system, ETIAS (Electronic Travel Information and Authorization System).

Lords Committee sa at «tidsplanen for gjennomføringen av endringene ved grensen er ekstremt ambisiøs».

Den understreket at «utfordringer og forsinkelser [are] sannsynligvis vil oppstå» hvis den omfattende utrullingen av ETA og EES i Storbritannia tas i bruk samtidig i EU.

Komiteen oppfordret regjeringen til å bruke alle diplomatiske midler for å overtale EU til å utsette utrullingen av EES inntil mobilappen er tilgjengelig.

Dette til tross for at Storbritannias transportminister Guy Opperman har avslørt muligheten for en seks måneders myk lanseringsperiode for implementeringen av EES.

Eurostar, Kanaltunnelen, Dover havn EES-forberedelser

Getlink, operatøren av Kanaltunnelen, er ferdig med å bygge ny infrastruktur og har begynt å installere EES-kiosker.

Den nye gjennomkjøringsterminalen i Calais har plass til opptil 60 personbiler samtidig.

Eurostar opplyser at de installerer totalt 49 innsjekkingsautomater og 11 elektroniske porter (eGates) på St.

Det internasjonale jernbaneselskapet vil åpne 18 nye kiosker og 11 eGates på Paris Gare du Nord stasjon.

Reisende som krysser Dover havn, vil bli møtt av en ansatt som vil hjelpe dem med å registrere seg i EES ved hjelp av et nettbrett.

Getlink og Eurostar lovet at det ikke ville bli store forsinkelser ved terminalene deres når EES blir iverksatt.

Myndighetene i Dover har derimot opplyst at tiden det tar å registrere seg i EES ved grensen vil øke fra 45 til 90 sekunder til noen minutter eller mer per person.