Reisende på vei til Europa må belage seg på forsinkelser på flyplasser og grenseoverganger i minst ett år.
Dette vil bli den nye standarden når EUs Entry/Exit System (EES) trer i kraft.
EU vil lansere den 6. oktober 2024, så reisende har mindre enn 100 dager på seg til å forberede seg på endringen.
Andrea Godfrey, leder for Regent Travel, sier til The Telegraph at de «nøyaktige detaljene» i EES-systemet «fortsatt er ganske uklare».
Dette har skapt frustrasjon blant de reisende og gitt grunn til bekymring for konsekvensene for turisme og forretningsreiser.
Det britiske utenriks-, samveldesamveldet og utviklingsdepartementet (FCDO) forventes å komme med en oppdatering «i løpet av sommeren».
Etter at inn- og utreisesystemet ble kunngjort, har reiselivs- og transportbransjen imidlertid bare blitt informert om at de må regne med forsinkelser.
«Vi har fått beskjed om at vi må regne med forsinkelser og køer på flyplassene i opptil et år», sier Godfrey.
Hun la til: «Den første tiden med disse ordningene vil sannsynligvis bli kaotisk og langsom.»
Discover Ferries, bransjeorganisasjonen for passasjerferger, uttrykte også bekymring over «mangelen på klarhet» i EES-systemet.
Denne uklarheten kan føre til forvirring, unødvendige grensekøer og forsinkede bestillinger.
«Dette kan ha en negativ innvirkning på operatører, havner og kundenes reiseopplevelse», sier en talsperson for Discover Ferries.
Hva er EES-systemet?
EES-systemet registrerer automatisk reisendes inn- og utreise fra EU ved hjelp av fingeravtrykk og ansiktsskanning.
Det vil erstatte dagens manuelle stempling av pass, som er langsommere og mindre effektiv.
Innehavere av visum for korttidsopphold og borgere som er fritatt for visum, må levere fingeravtrykk og ansiktsskanning til en EU-grensekontrollør for å registrere seg i inn- og utreisesystemet.
Systemet vil lagre de reisendes biometriske data i tre år og oppdatere dem hver gang de besøker Schengen-sonen.
Hvis de reiser inn i EU igjen etter tre år eller etter at opplysningene er utløpt, må de registrere de biometriske dataene sine på nytt hos en grensevakt.
Ved å automatisere prosessen har inn- og utreisesystemet som mål å forbedre sikkerheten, redusere risikoen for overskridelse av fristene og øke den generelle effektiviteten i grensekontrollen.
Systemet skulle opprinnelig lanseres i 2022, men implementeringen har blitt utsatt flere ganger.
Det har vist seg å være komplisert å integrere det nye EES-systemet med eksisterende infrastruktur i de 27 EU-medlemsstatene.
Forventede forsinkelser på grunn av EES
EES-systemet har vakt bekymring i Storbritannia, som deler flere viktige grenseoverganger med EU.
På grunn av EØS-utvidelsen har reise- og transportmyndigheter advart reisende om lengre ventetid ved grensene mellom Storbritannia og EU.
Dette skyldes hovedsakelig at hver enkelt reisende må registrere biometriske data for første gang ved grensen.
Reisende har imidlertid blitt advart om at de fortsatt kan oppleve lengre ventetid etter den første registreringen.
Forsinkelsene forventes å bli verre i rushtiden og i høysesongen, når flyplassene og grenseovergangene allerede er under stort press.
Mange setter også spørsmålstegn ved påliteligheten til EES-systemet etter de nylige strømbruddene i den elektroniske porten (eGate) i Storbritannia.
Lord Cameron, Storbritannias utenriksminister, uttrykte bekymring for at «teknologien fortsatt må testes og forbedres».
Hvis EES-systemet svikter, må grensevaktene behandle reisende inn og ut av EU manuelt.
Han var spesielt bekymret for Dover havn og St. Pancras stasjon, som kunne bli enda mer overbelastet.
Dover havn og St. Pancras havn i Storbritannia er klare for EES
Dover havn har satt opp separate baner med EES-kiosker for busspassasjerer og nettbrett for biler for å effektivisere EES-prosessen.
Det er satt inn ekstra personale for å håndtere den økte arbeidsmengden.
Eurostar har forsikret passasjerene om at det vil være nok EES-kiosker til at de reisende kan unngå forsinkelser.
Det er også klargjort et område for å ta imot lange køer i rushtiden hvis det er behov for det.
EU utvikler også en mobilapp som kan bidra til raskere registrering i EES ved å samle inn personopplysninger på forhånd.
Mange kilder har imidlertid bekreftet at den ikke vil være klar til lanseringen av EES-systemet i oktober.
Den britiske regjeringen har også sagt at den vil ha en seks måneder lang » soft launch»-periode for å teste og modifisere det nye systemet.
Reisevirksomhet og økonomiske konsekvenser
Forsinkelsene er upraktiske for de reisende og har større økonomiske konsekvenser.
Turisme er en viktig næring for mange EU-land, og lange forsinkelser kan skremme bort besøkende og skade turistøkonomien.
En fersk undersøkelse utført av britiske myndigheter viste at en av sju briter var mindre tilbøyelige til å besøke EU på grunn av EES-systemet.
Forretningsreisende som er avhengige av å reise effektivt og til rett tid, kan også søke alternative reisemål eller gjennomføre flere virtuelle møter.
Foreløpig kan reisende bare justere reisetidene sine for å ta høyde for mulige forsinkelser ved grensen.
På grunn av EES-registreringen vil dette være avgjørende på deres første reise til et av EUs 29 medlemsland.
Noen anbefaler imidlertid reisende å besøke Schengen-sonen når EES-systemene har fått tid til å sette seg.
Andre foreslår også at man venter med å bestille reiser til EUs system for reisetillatelser, ETIAS, lanseres.
Oppfordrer til utsettelse
På grunn av de pågående forsinkelsene har det kommet krav om at EU bør utsette innføringen av EES-systemet ytterligere.
Franske myndigheter og britiske komiteer har oppfordret EU til å vurdere konsekvensene for de reisende. Begge har bedt om å få utsette lanseringen av systemet til alle tekniske problemer er løst.
Til tross for utfordringene og oppfordringene om å utsette utrullingen av EES, er myndighetene fortsatt optimistiske når det gjelder de langsiktige fordelene ved det nye systemet.
Når EES-systemet er implementert, forventes det å øke sikkerheten ved grensen og redusere ventetiden betraktelig.
EU har nå forpliktet seg til å sørge for at systemet er operativt innen den nye fristen. Mange tror likevel at det fortsatt er mulig med ytterligere forsinkelser.