Den kommende lanseringen av EUs inn- og utreisesystem (EES) fører til flere advarsler for flypassasjerer.
Anton Radchenko, administrerende direktør i flykompensasjonsfirmaet AirAdvisor, har advart om at det nye grensekontrollsystemet kan føre til kaos.
Hans bekymring stammer fra at teknologien er «notorisk utsatt for strømbrudd», ifølge en rapport fra Birmingham Live.
Radchenko nevnte den landsomfattende elektroniske porten (eGate) som nylig sviktet i Storbritannia, noe som førte til lange køer og massive forsinkelser.
Han la til at flypassasjerer som ikke rekker flyet sitt på grunn av uhell med EES, ikke kan kreve kompensasjon eller prisjustering.
«Passasjerer som går glipp av en flyvning på grunn av sikkerhets- eller immigrasjonsbehandling, har dessverre ikke rett til å be flyselskapet om å bestille en ny flyvning kostnadsfritt», sier Radchenko.
Han informerte om at de som har en ikke-refunderbar billett, kan be flyselskapet om refusjon.
Han foreslo at passasjerer fortsatt kan «kreve tilbake flyplassavgifter og gebyrer» hvis flyselskapet ikke refunderer billettkostnaden.
AirAdvisor-sjefen la til at passasjerene fortsatt må bruke ekstra penger og bruke refusjonen til å kjøpe en ny billett.
Travel and Tour World rapporterer at dette kan føre til frustrasjon og misnøye blant passasjerer som allerede er tynget av lengre ventetider.
EES kan føre til forsinkelser for flypassasjerer
EES er et automatisert IT-system for registrering av inn- og utreise for borgere fra land utenfor EU som reiser til og fra Schengen-området.
Den vil gjelde for reiser utenfor EUs yttergrense, for eksempel fra Storbritannia til Tyskland og omvendt.
EES gjelder imidlertid ikke når du reiser innenfor EU, for eksempel fra Tyskland til Sverige.
Systemet vil erstatte manuell stempling av pass med en mer effektiv og sikker metode for registrering av de reisendes biometriske data.
Det vil berøre alle reisende fra land utenfor EU, både de som har korttidsvisum og de som ikke har visum, men som er britiske statsborgere.
Reise- og transportmyndigheter advarte om at EES ville føre til lange køer og timelange forsinkelser.
Reisende fra land utenfor EU må registrere pass, ansikts- og fingeravtrykk foran en EU-grensekontrollør.
EES-systemet vil bare oppbevare opplysningene om de reisende i tre år og oppdateres hver gang de besøker Schengen-området.
Hvis reisende fra land utenfor EU kommer på besøk igjen etter at opplysningene deres har utløpt i EES-systemet, må de registrere opplysningene sine på nytt.
Hvis en reisende får nytt pass, må vedkommende også registrere seg i EES på nytt.
Registrering av pass og biometriske data i EES forventes å øke behandlingstiden, særlig i perioder med høy reiseaktivitet.
Flybransjen spådde at grensekontrollen ville ta minst 30 til 50 prosent lengre tid når inn- og utreisesystemet tas i bruk.
EU forventer likevel ingen vesentlige forsinkelser, og anslår at EES-registreringen bare vil ta mellom 90 sekunder og to minutter per person.
Problemer med påliteligheten til Entry/Exit-systemet
Radtsjenko sa at det nye grensekontrollsystemet er utformet for å «tilby friksjonsfrie reiser».
Han frykter at «hvis utrullingen av teknologien ikke er feilfri, kan flypassasjerer oppleve kaos ved de britiske grensene når systemene går ned».
Hvis teknologien svikter, må menneskelige grensebetjenter utføre immigrasjonskontroller manuelt.
«Flyplassene må være bevisste på dette – og vil ikke bare kunne stole på den nye teknologien», understreker Radchenko.
Det finnes i dag rundt 270 eGates ved Storbritannias grenser, og alle disse må oppgraderes for å kunne ta imot EES.
International Air Transport Association (IATA) har slått alarm om systemets pålitelighet på grunn av inkonsekvente og forsinkede nasjonale tester.
Den legger til at det har manglet beredskapsplaner dersom landene ikke er tilstrekkelig forberedt.
IATA og andre flyselskapsorganisasjoner krevde at EU inkluderer 24/7-support for å hjelpe flyselskapene med å hjelpe reisende som støter på problemer med inn- og utreisesystemet.
Uten denne støtten vil det «forringe de reisendes opplevelse betraktelig».
Ingen flere flybestillinger i siste liten
I tillegg til de potensielt store forsinkelsene, vil inn- og utreise med fly også bli påvirket av flytrafikken inn og ut av EUs ytre grenser.
Flyselskapene må verifisere at passasjerene er kvalifiserte før avreise ved å sende verifiseringsforespørsler til EES-systemet.
De vil være ansvarlige dersom flyselskapene tillater passasjerer som ikke oppfyller kravene, om bord på flyet på vei til EU.
Flyselskaper og flyselskapenes organer har uttrykt bekymring over tiden som kreves for forhåndsverifisering.
Flyselskapene har uttrykt bekymring for at 48 timer før avgang «er for lang tid» til at systemet kan bekrefte at passasjerene er kvalifiserte.
De har understreket at inn- og utreisesystemet kan hindre flypassasjerer i å bestille flyreiser i siste liten.
Oppfordring til å utsette lanseringen av EES til 2025
For å støtte EES må flyplassene også investere i ny infrastruktur, blant annet biometriske skannere og automatiserte kiosker.
Dette kan føre til økte kostnader for flyplassoperatørene, noe som kan veltes over på flyselskapene og i siste instans på flypassasjerene.
Flyselskaper som flyr mellom Storbritannia og EU, må også oppdatere prosedyrene sine for passasjerbehandling for å tilpasse seg det nye systemet.
De må informere flypassasjerene om de nye kravene og sørge for at de overholdes for å unngå forsinkelser.
EU står fast på at de nye grensesystemene skal iverksettes i oktober 2024.
Mange fagfolk i transportbransjen og myndighetspersoner har imidlertid oppfordret EU til å utsette innføringen av EES til tidlig i 2025.
Noen nevnte forsinkelser i forberedelsene til EES og innføringen av EES-mobilappen, som kan bidra til å redusere lange køer og ventetider.
Blant annet er det behov for flere informasjonskampanjer om inn- og utreisesystemet for flypassasjerer.
En undersøkelse som nylig ble gjennomført i Storbritannia, viste at nesten to tredjedeler av britene fortsatt ikke kjenner til inn- og utreisesystemet.