En ansatt i et fergeselskap har foreslått å utsette implementeringen av EUs nye Entry/Exit-system (EES).
Jack Steer, havnedirektør i P&O Ferries, sier at EU bør utsette innføringen av EES igjen for å unngå forsinkelser i britiske havner, melder BBC.
I en tale til det britiske parlamentets kontrollkomité 6. mars sa Steer: «Jeg mener oppriktig at oktober 2024 er for tidlig.»
EES ble første gang foreslått i 2008 og var opprinnelig planlagt innført i 2021. EU vil implementere den sterkt forsinkede EES-ordningen i oktober 2024.
Med EUs nye automatiserte grensesystemer må reisende fra land utenfor EU registrere fingeravtrykk, ansiktsskanning og passopplysninger ved grensen.
Reisende må gjøre dette foran en grensekontrollør første gang de reiser inn i EUs Schengen-sone.
«Vi må alle diskutere om oktober virkelig er det rette tidspunktet for oss å gå live med et produkt som fortsatt er under utvikling», insisterte Steer.
I referatet fra møtet understreket fergedirektøren at havne- og fergeoperatører, britiske og franske myndigheter og samfunnet generelt trenger mer tid.
Steer kommenterte at EES er mer egnet for flyplasser enn for havner, der det kan regne eller blåse.
En app som gjør det raskere å registrere biometri i EØS-området
Steer foreslo å bruke «en app eller en annen teknologisk løsning for å gjennomføre testene» som passasjerene må gjennom utenfor havnen.
Med en app kan fergepassasjerer registrere seg «i sin egen tid», på samme måte som reisende søker om pass.
Steer hadde sett for seg at reisende i fergehavner skulle sende rundt et nettbrett for å fylle ut opplysningene sine. Dette vil imidlertid fortsatt være et «lag på lag» med tid for grensekontrollørene.
Jesper Christensen, driftsdirektør på Kanalen for rederiet DFDS, advarte også om at det kan være for få grensevakter i rushtiden.
Hvis det er mulig å utvikle en app, «vil vi definitivt ha den klar til påsken og sommeren neste år hvis vi skal klare å håndtere disse toppene», sier Christensen.
Nichola Mallon, leder for handel og desentralisert politikk i Logistics UK, delte det samme synet på behovet for en digital løsning.
En app «fjerner registreringsbyrden fra den fysiske grensen», sier Mallon.
Hun legger til: «Det vil bidra til å sikre en jevn flyt i passasjer- og godstrafikken.»
Mallon opplyste også komiteen om at EU er i ferd med å utvikle en EES-app.
Appen er imidlertid fortsatt under utvikling og vil ikke være klar til oktober, men mest sannsynlig til sommeren 2025.
EU-regjeringen må også endre sine lover for å tillate biometrisk registrering via en app eller digital løsning for implementering av EES.
Tidligere oppfordringer om forhåndsregistrering til EES
I likhet med havnen i Dover vil togpassasjerene trenge mer plass til å stå i kø og registrere fingeravtrykk ved de sidestilte grensene på London St.
Samtidig grensekontroll innebærer at fransk grensepoliti kontrollerer passene til personer som forlater Storbritannia.
High Speed 1 (HS1) og Eurostar har tidligere krevd at de reisende registrerer biometriske data ved grensen og i forkant av reisen.
HS1 eier og driver linjen og stasjonene mellom London og Kanaltunnelen.
Eurostar er en internasjonal høyhastighetstogforbindelse mellom Belgia, Frankrike, Tyskland, Nederland og Storbritannia.
Jernbaneselskapene understreket at biometrisk registrering ved ankomst til grensen ville få store konsekvenser for de begrensede plassene på togstasjonene.
HSI hadde også etterlyst en gradvis implementering av inn- og utreisetjenesten for å forhindre «alvorlige forstyrrelser» i togtrafikken mellom Storbritannia og EU.
Den sa at stasjonen trenger flere EES-kiosker for å behandle biometrisk registrering og kontroll mer effektivt.
Eurostar kan også bli tvunget til å begrense antall passasjerer for å unngå lange køer ved grensen.
Eurostar har foreslått en «nødbrems» for myndighetene dersom EES fører til lengre køer.
Annen dokumentasjon tyder på at inn- og utreise vil forstyrre trafikken mellom Storbritannia og EU.
European Scrutiny Committee har samlet inn informasjon om hvordan inn- og utreisetillatelsen vil påvirke reiser mellom EU og Storbritannia.
Port of Dover og fergeselskapene har tidligere varslet om 14 timers forsinkelser ved grensen.
I havnen i Dover, der grensene ligger tett, er det ikke nok plass til at passasjerene kan gå ut av bilene sine og registrere seg for inn- og utreisesystemet.
Lokale tjenestemenn har også vist hvordan lange køer ved grensen kan få alvorlige konsekvenser for lokalsamfunn, bedrifter og myndigheter.
Betydelige forsinkelser i havnen kan føre til trafikkork på hovedveiene, noe som kan påvirke tilgangen til Eurotunnelen i Folkestone.
Dette kan forstyrre lokale økonomier og skape velferdsproblemer for passasjerer og lokalsamfunn.
Londons borgermester Sadiq Khan og lokale embetsmenn i Kent hadde oppfordret den britiske regjeringen til å ta tak i de kommende grenseproblemene i forbindelse med EØS.
Det britiske parlamentets justis- og innenrikskomité har også satt i gang en undersøkelse av elektroniske grensehåndteringssystemer.
Dette omfatter EES, European Travel Information and Authorization System (ETIAS) og Storbritannias Electronic Travel Authorization System (ETA).
Hvordan EUs inn- og utreisesystem fungerer
Inn- og utreisesystemet er utviklet for å øke grensesikkerheten i EUs Schengen-sone.
I stedet for å stemple passene ved grensen, vil EES spore inn- og utreiser elektronisk.
Inn- og utreisesystemet vil også registrere innreiseforbud og identifisere personer som ikke har tillatelse til å reise inn i Schengen-området, og personer som har oppholdt seg i Schengen-området for lenge.
Det nye digitale grensekontrollsystemet vil også oppdage personer som bruker falske identiteter og pass.
Biometrisk registrering foran en grensebetjent er bare nødvendig første gang de reiser inn i EUs Schengen-sone.
Ved fremtidige besøk kan reisende bruke fingeravtrykk eller ansiktsbiometri for å bekrefte tillatelsen.
Opplysningene deres blir liggende i inn- og utreisesystemet i maksimalt tre år, eller til passet utløper.
Hver gang de besøker Schengen-sonen, vil inn- og utreisesystemet oppdatere dataene og oppbevare dem i ytterligere tre år, eller til passet utløper.
Hvis man besøker Schengen-sonen etter at de tre årene er utløpt, må man på nytt registrere sine biometriske data for en grensebetjent.