Eurostar lover at EES ikke vil forårsake kaos og forsinkelser på St.

| mai 23, 2024
Eurostar lover at EES ikke vil forårsake kaos og forsinkelser på St.

Eurostar er sikker på at passasjerene ikke vil oppleve massive forsinkelser når EUs Entry/Exit System (EES) blir operativt.

Eurostars sjef for stasjoner og sikkerhet, Simon Lejeune, sa på et pressemøte 21. mai at de har «det rette oppsettet» for å håndheve EES uten forsinkelse.

«Vi kommer ikke til å be kundene våre om å komme tidligere», understreket han, ifølge en rapport fra The Standard.

I forrige uke ble det rapportert at passasjerer kanskje måtte ankomme tidligere til St. Pancras stasjon på grunn av potensielt lange køer forårsaket av EES.

Lejune forsikret: «Vi er sikre på, og modellberegningene våre støtter dette, at vi fortsatt kommer til å operere innenfor de nåværende innsjekkingstidene.»

Lejune la til at Eurostar vurderer å redusere tiden passasjerene må sjekke inn før reisen.

Dette betyr at passasjerene bør ankomme Eurostar-området på St Pancras stasjon 45 til 60 minutter før toget deres avgår.

På den annen side er innsjekkingstiden i rushtiden fortsatt 90 minutter før togets avgang.

Slik vil inn- og utreisesystemet fungere på Eurostar-terminaler

EES registrerer reisendes inn- og utreise av Schengen-sonen ved hjelp av biometriske data, for eksempel ansikts- og fingeravtrykksskanning.

Det vil erstatte manuell stempling av pass ved grensen for ikke-EU-borgere, for eksempel personer med korttidsvisum og reisende som er fritatt for visum. Dette gjelder også britiske statsborgere.

Første gang reisende fra land utenfor EU reiser inn i Schengen-sonen, må de registrere sine biometriske data i EES-systemet foran en grensevakt.

Dataene lagres i tre år og oppdateres hver gang de krysser EU-grensen innenfor denne tidsrammen.

Hvis de besøker Schengen-sonen etter at de biometriske dataene er utløpt, må de registrere seg på nytt hos en grensevakt.

Pancras stasjon installerer Eurostar til sammen 49 innsjekkingsautomater og 11 elektroniske passgater (eGates).

I tillegg vil 18 manuelle boder bli bemannet av franske grensebetjenter og plassert i tre forskjellige områder av stasjonen.

Dette er en økning fra dagens 24 kiosker, åtte eGates og ingen manuelle boder.

Eurostar opplyser at endringene vil skape en sømløs reiseopplevelse mellom Storbritannia og EU.

Pancras stasjon vil ha en egen bås for passasjerer med bevegelsesproblemer og kunder på første klasse.

Stasjonen vil også gjøre plass og åpne et overløpsområde i rushtiden hvis det er behov for det.

Personalet vil også være tilgjengelig for å hjelpe passasjerer som har problemer med å bruke den nye teknologien.

Passasjerene vil også motta informasjon om hvor de skal sjekke inn før de ankommer St.

På den annen side vil Paris Gare du Nord åpne 18 nye kiosker og 11 eGates.

I Brussel vil antallet eGates øke til 10, mens antallet manuelle gates vil øke fra fire til åtte.

Eurostar tilpasser seg EES, flere passasjerer

Eurostars administrerende direktør Gwendoline Cazenave gjentok Lejunes kommentarer om at reisende ikke vil møte lange køer når EES er aktiv.

Både St. Pancras og Paris Gare du Nord skal redesignes i løpet av de neste fem årene for å møte den økende etterspørselen fra passasjerene.

Målet med ombyggingen er å utvide stasjonene slik at de kan ta imot 2700 passasjerer i timen, mot 1800 i timen i dag.

Pancras er det også planlagt å skape mer plass til at reisende kan gjennomgå biometriske kontroller i EES.

Eurostars terminal i Amsterdam vil også bli utvidet. Når utvidelsen er fullført, vil det være plass til opptil 600 passasjerer.

I dag betjener den bare 200 passasjerer med sin nåværende kapasitet.

Tverrbaneselskapet øker virksomheten etter en første milepæl: over 2 milliarder euro i inntekter i fjor.

Passasjertallet økte også til nesten 19 millioner i 2023. Togoperatøren regner med å ha 30 millioner passasjerer hvert år innen 2030.

«Det er stor etterspørsel etter tjenestene våre, og vi har store europeiske ambisjoner», sier Cazenave til Financial Times.

Hun la til at Eurostar «definitivt» vurderer nye ruter fra London til Europa.

Cazanave sa at selskapet er i samtaler med produsenter for å erstatte eldre tog og øke flåten fra 51 til 67.

Potensielle EES-problemer ved St. Pancras stasjon

High Speed 1 (HS1) har tidligere advart om at forberedelsene til EES på St. Pancras stasjon er «svært utilstrekkelige».

Selskapet som driver ruten mellom London og Kanaltunnelen, sier at begrenset plass ved St.

Mangelen på plass kan føre til at Eurostar må begrense antall passasjerer for å unngå forsinkelser, advarte HS1.

Eurostar, som da planla å ha bare 24 kiosker, uttalte at inn- og utreisesystemet ville øke behandlingstiden for grensekontrollen med «to til tre minutter».

De potensielle forsinkelsene vil bli enda større enn den nåværende behandlingstiden på 45 sekunder, og kan føre til køer på over en time i rushtiden.