Den europeiske union (EU) kan muligens utsette lanseringen av sitt nye grensesystem igjen.
Det nye grensesystemet, Entry/Exit System (EES), har som mål å styrke grensesikkerheten og effektivisere reisen for reisende fra land utenfor EU som skal inn i Schengen-området.
Det vil erstatte manuell stempling av pass med biometrisk datainnsamling eller registrering av fingeravtrykk og ansiktsbilder.
Når det er implementert, vil det gjøre det mulig for grensemyndighetene å spore reisendes inn- og utreisedatoer på en mer effektiv måte og overvåke overskridelser av visumfrister.
Det ble nylig bekreftet at lanseringen skulle skje i november 2024, men EES kan bli utsatt igjen på grunn av manglende forberedelser i viktige medlemsstater.
Frankrike, Tyskland og Nederland har angivelig bedt Europakommisjonen om mer tid til å forberede lanseringen av EES.
Ifølge The Guardian har de tre landene uttrykt bekymring over at systemet ikke er testet i skarpt miljø.
De påpekte at dette er spesielt viktig ved innfartssteder med stor trafikk, som flyplasser og havner.
Hvis systemet skulle lanseres etter planen, kan mangelen på forberedelser føre til betydelige forsinkelser og overbelastning av grensene.
Derfor kan inn- og utreisesystemet bli utsatt for flere forsinkelser
Frankrike, Tyskland og Nederland støtter de langsiktige målene med EUs nye grensesystem, men har uttrykt bekymring for potensielle forstyrrelser under den første utrullingen.
Myndighetene har tidligere presentert de samme problemene, men de vedvarer to måneder før den planlagte EES-lanseringen.
Særlig Frankrike er bekymret for forsinkelser ved viktige grenseoverganger som Dover, der franske tjenestemenn tar seg av passkontrollen.
Ashford Borough Council i Kent i Storbritannia hadde advart om at det i verste fall kunne oppstå forsinkelser på opptil 14 timer, noe som ville påvirke godstrafikk, privatbiler og busser.
Slike forsinkelser kan også føre til overbelastning ved store innfartssteder som Paris-Charles de Gaulle lufthavn og Eurotunnelen.
En fransk kilde sier at mange operasjonelle problemer kan forbli uløste ettersom systemet ikke har blitt testet under reelle forhold.
«Problemet er at testingen har vært stasjonær. Vi trenger testing i sanntid», sier kilden.
Havnedirektør Jérôme Chauvet i Normandie bekreftet også at det ikke hadde blitt utført noen tester i de tre havnene han er ansvarlig for.
«Vi kjenner ennå ikke utstyret godt nok og vet ikke hvordan det kommer til å fungere», sier han.
På den annen side er Tyskland bekymret for hvordan inn- og utreisesystemet vil påvirke mindre flyplasser som Köln og München.
Nederland er også bekymret for potensielle forsinkelser på grunn av trafikkmengden på Schiphol, et av Europas travleste knutepunkter.
Reisende fra land utenfor EU må oppgi passopplysninger, fingeravtrykk og ansiktsbilder ved grensen, noe som fører til lengre behandlingstid.
Selv den minste forsinkelse per passasjer kan utgjøre en stor sum, spesielt ved travle grenseoverganger og i rushtiden.
Overgangen til EES-kontroller krever også nytt utstyr, for eksempel kiosker for forhåndsregistrering og fingeravtrykksskannere.
I tillegg innebærer overgangen opplæring og ansettelse av nye medarbeidere som skal betjene det nye utstyret på en effektiv måte.
Mulig trinnvis implementering ved lansering av EES
For å imøtekomme disse bekymringene kan Europakommisjonen vurdere en trinnvis implementering av inn- og utreisesystemet i stedet for en full lansering.
Dette vil gi grensemyndighetene mer tid til å tilpasse seg de nye prosessene, samtidig som det reduserer risikoen for overbelastning av reiseknutepunktene.
Det vil også gjøre det mulig for grensemyndighetene å ta opp eventuelle problemer som kan oppstå i den innledende fasen.
En gradvis utrulling vil trolig innebære at systemet først lanseres på mindre overbelastede innfartssteder, etterfulgt av mer trafikkerte flyplasser og havner.
Denne tilnærmingen kan forhindre lange forsinkelser, særlig i travle havner som Dover og Calais med stor trafikk over landegrensene.
En britisk kilde sa at EU kunne stå fast og lansere den i november, «men deretter fase inn de tidkrevende tingene som fingeravtrykk».
De må også tillate at travle grenseoverganger kan avbryte biometriske kontroller for å håndtere overbelastning hvis køene bygger seg opp.
En ekspert understreket imidlertid at systemet bare vil lykkes med å forbedre sikkerheten hvis alle grensestasjonene er operative.
Hvordan forsinkelsene i lanseringen av EES påvirker reisende og transportbransjen
Mange tror at det er lite sannsynlig at EU vil utsette lanseringen av EES igjen, etter at de først i august bekreftet en ny lanseringsdato.
Likevel kan ikke myndighetene se bort fra bekymringene til medlemsstatene som er vertskap for noen av Europas største flyplassknutepunkter.
Ylva Johansson, EU-kommissær for innenrikssaker, har så langt holdt fast ved lanseringsdatoen 10. november.
Kilder tyder imidlertid på at Kommisjonen forbereder seg på å svare på bekymringene fra Frankrike, Tyskland og Nederland.
Et alternativ er å utsette startdatoen til 17. november, slik at medlemsstatene får en kort frist til å fullføre forberedelsene.
Den potensielle forsinkelsen kan både være en lettelse og en kilde til usikkerhet for de reisende.
Usikkerheten rundt lanseringen av systemet gjør imidlertid at flyselskaper, fergeselskaper og andre reiselivsbedrifter lever i uvisshet.
Britiske transportoperatører har angivelig blitt informert om at de kan forvente ytterligere utsettelser av EES-lanseringen.
Til tross for rykter om ytterligere forsinkelser jobber de fleste transportselskaper, som Eurostar, fortsatt med å overholde fristen 10. november.