Eurostar-sjefen forbereder seg på EUs nye automatiserte grensekontrollsystem uten EES-appen.
Eurostars administrerende direktør, Gwendoline Cazenave, sier til BBC at Entry/Exit System-appen (EES) ikke vil være klar til lansering.
Jernbaneselskapet hadde begynt å installere mer enn 49 kiosker på St Pancras Station i London for å forberede seg til EES.
«Det handler om å forberede kundeflyten på stasjonen og å ha så mange ansatte som mulig på [much] slik at kundene kan krysse grensen på en sømløs måte», sier Cazenave til BBC.
Eurostar-sjefen legger til at hun er «sikker på at [the EU] snart vil ta i bruk [the app].»
Dette skjer etter at EUs talsperson for innenrikssaker, Anita Hipper, tidligere har sagt at EES-appen vil være klar «fra EES starter opp».
Slik fungerer Entry/Exit-systemet uten EES-appen
EUs nye automatiserte grensekontrollsystem, Entry/Exit System (EES), har erstattet stempling av pass ved grensene.
I stedet vil EES registrere de reisendes inn- og utreise ved hjelp av biometriske data, som fingeravtrykk og ansiktsskanning.
EU-lover krever at reisende registrerer ansikts- og fingeravtrykksdata foran en grensebetjent første gang de reiser inn i Schengen-området.
EU-besøkende kan enkelt verifisere inn- og utreise ved fremtidige besøk ved hjelp av ansikts- eller fingeravtrykksskanning.
Inn- og utreisesystemet lagrer de reisendes biometriske data i tre år eller til passet utløper, avhengig av hva som inntreffer først. Den oppdaterer datalagringstiden ved hvert besøk.
Hvis reisende kommer tilbake til Schengen-sonen etter at opplysningene er utløpt, må de imidlertid registrere de biometriske dataene sine på nytt foran en grensebetjent.
Inn- og utreisetillatelsen vil påvirke alle reisende fra land utenfor EU, både besøkende uten visum og personer med Schengen-visum for korttidsopphold, inkludert britiske statsborgere.
Ifølge en ny EBS-undersøkelse sier nesten en fjerdedel av 2 000 britiske statsborgere at de kan komme til å «utsette» å reise til EU på grunn av EBS.»
Omtrent halvparten sier at de ikke liker tanken på at deres biometriske data skal registreres eller lagres i inn- og utreisesystemet.
Advarsel om store forsinkelser ved grensen mellom Storbritannia og EU
EES-undersøkelsen viste også at 38 prosent av de spurte sa at muligheten for lange forsinkelser ville få dem til å revurdere å besøke Schengen-sonen.
Flere reiselivs- og transportmyndigheter har advart om mulige forsinkelser ved grensen når EES rulles ut.
Dette skyldes hovedsakelig at de reisende tar seg tid til å fullføre den første registreringen i inn- og utreisesystemet foran en grensebetjent.
Forsinkelsene forventes å være størst ved grenser med flere kontroller ved siden av hverandre, som Port of Dover, Eurostar og Eurotunnel-terminaler.
Parallelle kontroller innebærer at fransk grensepoliti utfører innvandringskontroller når folk forlater Storbritannia.
Havnen i Dover og lokale myndigheter hadde advart om 14-timers forsinkelser ved grensen på grunn av lange køer. Passasjerene må først gå ut av kjøretøyet for å registrere biometrien sin i inn- og utreisekontrollen.
De lange grensekøene vil også påvirke nærliggende områder og føre til trafikkork og økonomiske forstyrrelser.
På den annen side hadde High Speed 1 (HS1) nevnt muligheten for å begrense antall passasjerer for å unngå lange køer.
EES-appen kan potensielt kutte lange køer
Jernbaneselskapene HS1 og Eurostar har antydet at biometrisk registrering på forhånd og på avstand fra grensen vil gjøre det enklere.
EES-appen som EU utvikler, har som mål å redusere ventetiden for reisende som registrerer biometri ved grensene.
Eurostar-sjef Cazenave er overbevist om at EES-appen vil gjøre ting enklere.
UAF opplyser imidlertid at flyplassene i Sverige som har testet EES-appen, «ikke var særlig begeistret».
Nicolas Paulissen, UAFs generaldelegat, uttrykte skuffelse over at det «ikke vil ha særlig innvirkning på ventetidene».
Han sier at EES-appen «ikke er noen mirakelløsning» siden den ikke tar bilder eller registrerer fingeravtrykk.
I tillegg vil det være frivillig for hvert enkelt EU-land å ta i bruk EES-appen.
«Det er «ingen juridisk forpliktelse til å benytte seg av den», sier Anitta Hipper.
Krav om å utsette implementeringen av EES
Ferjedirektøren i P&O hadde bedt EU om å utsette EES til EES-appen er klar.
Union des Aéroports Français (UAF) sier likevel at EU er fast bestemt på å implementere EES fra november 2024, selv uten appen.
Den franske flyplassforeningen har tidligere avslørt at den var i samtaler med EU om å utsette lanseringen av EES til første kvartal 2025.
Frankrike skal arrangere OL og Paralympics i 2024 fra henholdsvis 26. juli til 11. august og 28. august til 8. september.
På grunn av den forventede OL-trafikken kunne det ikke utføres anleggsarbeid på flyplassene i Paris i denne perioden.
Derfor er det ikke sikkert at flyplassene i Paris kan sette opp nok EES-kiosker til å samle inn biometriske data på en effektiv måte.
Thomas Juin, presidenten for UAF, sier: «Det er fare for veldig lange køer.»
Han understreket også at uten flere politiressurser vil risikoen for kaos ved grensen øke.