BRP-innehavere kan nå opprette UKVI-kontoer uten invitasjon fra Home Office

| august 9, 2024
BRP-innehavere kan nå opprette UKVI-kontoer uten invitasjon fra Home Office
Bilde av Jacqueline Macou fra Pixabay

Storbritannias innenriksdepartement har gjort det enklere for personer som ikke er bosatt i Storbritannia, å opprette en UKVI-konto (UK Visas and Immigration).

Myndighetenes nylig oppdaterte retningslinjer viser at personer med biometrisk oppholdstillatelse (BRP) nå kan opprette en UKVI-konto.

Endringen gjør det mulig for utenlandske statsborgere i Storbritannia å opprette kontoer uten en invitasjon fra Home Office.

Storbritannia er i ferd med å gå over til et «digitalt standardinnvandringssystem», der man går fra fysiske representasjoner av innvandringsstatus til nettbaserte registre.

Dette innebærer at BRP-er og passpåtegninger som våtstempler eller vignettklistremerker erstattes med eVisa.

Et eVisa er en nettbasert oversikt over en persons innvandringsstatus i Storbritannia, inkludert eventuelle vilkår som gjelder for innehaveren.

En UKVI-konto er innenriksdepartementets digitale plattform der utlendinger kan se eVisaen sin og bevise innvandringsstatusen sin.

Dette er avgjørende for å bevise at de har rett til å reise inn, oppholde seg, arbeide, leie eller kreve offentlige midler i Storbritannia.

Forenkling av UKVI-kontoer og tilgang til eVisas

Tidligere trengte BRP-innehavere en invitasjon fra Home Office for å opprette en UKVI-konto.

Innenriksdepartementet begynte å kontakte BRP-innehavere i april, og sendte dem en e-post med en lenke og instruksjoner om hvordan de oppretter en UKVI-konto.

Nå som alle BRP-innehavere kan opprette kontoene sine, må de gjøre det før BRP-en utløper eller før året er omme.

«Hvis du har en biometrisk oppholdstillatelse (BRP) som utløper 31. desember 2024, kan du nå opprette en UKVI-konto og få tilgang til eVisa», heter det i de oppdaterte retningslinjene.

I retningslinjene understrekes det at «du bør gjøre dette før utløpsdatoen for BRP-en din».

Den inneholdt også en fem minutter lang videoveiledning om hvordan man oppretter en UKVI-konto og får tilgang til eVisas.

Retningslinjene gjør også BRP-innehavere oppmerksomme på at eVisa ikke kan vises umiddelbart etter at de har opprettet en UKVI-konto.

«Hvis du ikke kan se eVisa-opplysningene dine så snart du oppretter UKVI-kontoen din, er det ingenting du trenger å gjøre», står det i retningslinjene.

Home Office vil sende e-post til personer som ikke umiddelbart kan se eVisaen sin, så snart den blir tilgjengelig.

De som ikke kan se eVisa på UKVI-kontoen sin, kan bruke BRO-en sin for å bevise innvandringsstatusen sin frem til eVisa blir tilgjengelig.

Forsering av overgangen til et digitalt system

BRP-innehavere kan nå opprette UKVI-kontoer uten invitasjon fra Home Office
Foto av Icarus Chu på Unsplash

Den britiske regjeringen planlegger å erstatte fysiske BRP-er med digitale registre innen 2025.

Innen 1. januar 2025 vil Home Office kun utstede eVisas via UKVI-plattformen.

Overgangen til et digitalt innvandringssystem har som mål å forbedre landets grensesikkerhet og effektivisere innvandringsprosessene.

I motsetning til et fysisk dokument er eVisa sikrere, og det er ingen sjanse for at det blir stjålet eller manipulert.

Det eliminerer også behovet for å vente på det fysiske dokumentet etter at vedtaket på en søknad om innvandring er offentliggjort.

Storbritannias digitale immigrasjonssystem er også utformet for å gjøre det enklere for migranter å se immigrasjonsstatusen sin på nettet eller via en mobilapp.

Selv om digitale journaler er mer praktiske og sikre, var det mange som uttrykte bekymring for tidsrammen for overgangen.

Menneskerettighetsgrupper og innvandringseksperter er bekymret for at den forhastede tidslinjen kan føre til at millioner av migranter ikke kan bevise sin innvandringsstatus i Storbritannia.

Det kan også gå ut over sårbare mennesker, som eldre, flyktninger og personer som har overlevd menneskehandel og tortur.

Selv om overgangen til eVisa ikke skal påvirke innvandringsstatusen i Storbritannia, frykter mange at de kan miste rettighetene sine.

Bekymringer og spørsmål om UKVI-kontoer

En av de største bekymringene som menneskerettighetsgrupper har tatt opp, er at ikke alle enkelt kan bruke det nye digitale systemet.

Eldre mennesker, personer med begrensede datakunnskaper og personer uten internettilgang kan ha problemer med å få tilgang til eVisa.

Overgangsprosessen er enda mer komplisert for dem som har passstempler eller vignettklistremerker.

De må først søke om en «no-time limit» (NTL) for å få en BRP før de kan gå over til eVisa.

Millioner av mennesker kan være ute av stand til å leie, få jobb eller tilgang til viktige tjenester fordi de ikke klarte å opprette en UKVI-konto før fristen gikk ut.

En annen bekymring er påliteligheten til Home Office’s UKVI-kontoplattformer på nettet og i mobilappen.

EU-borgere som bor i Storbritannia, har brukt UKVI-systemet under European Union Settlement Scheme (EUSS).

Det rapporteres om at plattformen viser feil eller blandede data, for eksempel at det riktige navnet vises, men et annet bilde.

Disse feilene kan føre til forvirring og forsinkelser, noe som gjør det vanskelig for folk å bevise sine juridiske rettigheter i Storbritannia.

Innenriksdepartementet hadde også utfordringer med å varsle personer med BRP-er, ettersom mange av e-postene tilhører migrantenes advokater.

Personer med BRP kan fortsatt opprette UKVI-kontoer etter fristen 31. desember 2024.

Det er imidlertid først når de ikke kan bevise rettighetene sine når de kommer tilbake til Storbritannia fra en utenlandsreise eller gjør krav på trygdeytelser, at de blir klar over dette.

Anbefalinger for en smidigere overgang

BRP-innehavere kan nå opprette UKVI-kontoer uten invitasjon fra Home Office
Foto av Thiếu Quân Võ Vũ via Pexels

Interesseorganisasjoner foreslår å gi folk mer tid til å gå over til det nye digitale innvandringssystemet.

De anbefaler at man sørger for tydelige instruksjoner, brukervennlige verktøy og ekstra hjelp til dem som trenger det.

Monique Hawkins fra The3Million, en gruppe som arbeider for EU-borgere i Storbritannia, foreslo å fremlegge et reisedokument som bevis på innvandringsstatusen deres.

Det kan være et fysisk kort med en digital strekkode, slik mange land verden over allerede bruker.

Det bør også finnes en døgnåpen supportlinje for personer som har problemer med å få tilgang til eVisa eller digitale journaler.

En grundig gjennomgang av det nye systemet før det gjøres obligatorisk, vil kunne avdekke og løse potensielle problemer.

Hawkins anbefalte også myndighetene å fokusere på å sikre at overgangen til eVisas blir smidig og vellykket.

Hun sa at overgangen til eVisa i forbindelse med utrullingen av den nye britiske ETA-ordningen ( Electronic Travel Authorization ) kan bli katastrofal for mange.

ETA-ordningen i Storbritannia er et system for forhåndsscreening av borgere uten visum som besøker Storbritannia i inntil seks måneder.

Storbritannias kompliserte innvandringssystem skaper allerede problemer for mange innvandrere.

Å fikse UKVIs kontoplattform og håndheve det nye ETA-systemet i Storbritannia kan belaste Storbritannias digitale innvandringssystem enda mer.

Dette kan forverre problemene og føre til mer bekymring og forvirring for alle som er berørt.