Havnedirektøren i Normany advarer mot potensielle forsinkelser når EU lanserer sitt nye inn- og utreisesystem (EES) i november 2024.
Det nye systemet skal forbedre sikkerheten og spore bevegelsene til reisende fra land utenfor EU som reiser inn og ut av Schengen-området.
Det vil kreve at innehavere av visum for korttidsopphold og reisende uten visum må oppgi biometriske data, inkludert fingeravtrykk og ansiktsskanning.
Begrenset testtid og bekymringer knyttet til utstyr og personalets beredskap førte imidlertid til forventede lange forsinkelser ved grenseovergangene.
Disse reiseforstyrrelsene forventes å bli verre ved de største innfartsstedene, særlig i havnene i Frankrike og Storbritannia.
Forventede forsinkelser i franske havner
EES vil erstatte den tradisjonelle stemplingsprosessen ved grenseovergangene med et mer moderne og sikkert system.
Selv om inn- og utreisesystemet lover å styrke sikkerheten ved EUs grenser, har flere tjenestemenn uttrykt bekymring for hvordan det kan påvirke ventetiden.
Jérôme Chauvet, direktør for Ports de Normandie, har i et intervju med The Connexion uttrykt bekymring over forsinkelsene i EES.
Ports de Normandie fører tilsyn med de franske havnene Cherbourg, Caen-Ouistreham og Dieppe.
Disse havnene brukes av Brittany Ferries, DFDS, Irish Ferries og Stena Line til Irland.
Han advarte om at EES ikke bare vil påvirke overfarten til Storbritannia, men også besøkende fra land utenfor EU på reiser mellom Irland og Frankrike.
Begrenset testtid for EES
Innenriksdepartementet utsatte all testing i havner i Frankrike på grunn av OL og Paralympics i Paris 2024.
De globale idrettsarrangementene har tatt ressurser og oppmerksomhet fra forberedelsene til den europeiske sysselsettingsstrategien.
Derfor har havner i Normandie som Cherbourg og Ouistreham ikke kunnet gjennomføre prøvedrift for å sikre at systemet vil fungere effektivt.
«Det har ikke vært noen test i noen havn, så vi kjenner ennå ikke utstyret godt og vet ikke hvordan det kommer til å fungere», innrømmet Chauvet.
Han la til at denne mangelen på testing og forberedelser kan føre til betydelige forsinkelser ved grenseovergangene.
Det forventes at det vil føre til lange køer, særlig i travle havner som Cherbourg, Caen-Ouistreham og Dieppe.
Han la til at teknologien som brukes til å samle inn fingeravtrykk og ansiktsskanning, fortsatt er ukjent for havnepersonalet.
«Vi har ikke så mye kunnskap om kioskgrensesnittene. Vi kommer til å oppdage alt etter hvert som det kommer i gang», forklarer Chauvet.
Dette har gjort mange tjenestemenn usikre på hvor effektivt EES vil fungere når det settes i drift.
Manglende beredskap og bemanningsproblemer
Den franske regjeringen har utstyrt havnene med nødvendig EES-utstyr, som nettbrett og kiosker for biometrisk registrering.
Chauvet påpekte imidlertid at det har vært utfordrende å ansette personale til å betjene denne teknologien.
Havner som Dieppe og Caen-Ouistreham er avhengige av et begrenset antall ferjestopp per dag.
Dette gjør det vanskelig og potensielt kostbart å rekruttere personale som kan jobbe de uregelmessige arbeidstidene som kreves.
Personalet som skal ansettes i disse havnene, må også kunne snakke engelsk og håndtere de komplekse oppgavene med å registrere reisende.
Chauvet legger til at det dyreste har vært å bygge overbygde områder der ferjepassasjerene kan registrere biometriske data.
En annen investering er å sette opp skilt som viser folk hvilken vei de skal gå, avhengig av om de er EU-borgere eller ikke.
De store kostnadene gjør at enkelte havner vurderer å velte utgiftene over på fergeselskapene, med risiko for økte billettpriser.
Storbritannia deler bekymringene over forsinkelser og begrenset testtid
Bekymringene for forsinkelser og begrenset testtid for EES strekker seg lenger enn til Frankrike.
I Storbritannia har myndighetene i Kent uttrykt bekymring for hvordan systemet kan påvirke havnen i Dover.
Dover havn, en av de travleste fergehavnene som forbinder Storbritannia med EU, har allerede problemer med overbelastning på grunn av kontrollene etter brexit.
Dover forventes å bli enda mer forsinket når EES innføres, ettersom de også vil ha begrenset tid til å teste EES.
Myndighetene i Kent har advart om at forsinkelsene kan komme opp i 14 timer hvis det oppstår problemer med systemet.
Selv den minste forsinkelse per passasjer kan føre til en enorm trafikkopphopning og kødannelse i Kent.
Reisebyråer, deriblant Visit Kent, har uttrykt bekymring for hvordan den forventede forsinkelsen vil påvirke turismen og det lokale næringslivet.
Hva reisende kan forvente
Ports de Normandie, som ligner på Dover havn, vil hovedsakelig bruke nettbrett til å behandle passasjerer i kjøretøy i stedet for reisende til fots.
Reisende til fots vil bli kjørt i skytteltrafikk til fergeterminalen, der de kan forhåndsregistrere seg i kiosker før de går gjennom immigrasjonskontrollen.
De som sitter i bil, vil bli forhåndsregistrert mens de står i køen og venter på å krysse grensen.
EES-prosedyrene for busspassasjerer avhenger av havnen.
Caen-Ouistreham vil ha en egen plass for passasjerer. I Dieppe må busspassasjerer gå av og bruke kiosker ved fergeterminalene.
Passasjerer i privatbiler i Dovers havn vil bruke nettbrett, mens busser vil bruke spesielle baner utstyrt med EES-kiosker.
Andre langdistansetjenester mellom Storbritannia og EU, som Eurostar og kanaltunnelen, har også investert i EES-kiosker og ekstra infrastruktur.
På grunn av de potensielle forsinkelsene anbefaler myndighetene reisende å ankomme havner og grenseoverganger tidligere enn vanlig.
Dette er for å ta høyde for den ekstra tiden det tar å registrere og behandle fingeravtrykk og ansiktsskanninger.
Reiseeksperter forventer forsinkelser etter den første registreringen på grunn av mulige feil i EES, ettersom systemet fortsatt er relativt uprøvd.
Til tross for bekymringene går EU videre med utrullingen av EES, noe som forbedrer grensesikkerheten og reduserer den ulovlige innvandringen.
Men som Chauvet og andre tjenestemenn har påpekt, vil systemets virkelige effekt først bli tydelig når det er i full drift.