Storbritannias turistbyrå, VisitBritain, hadde spennende planer for å promotere landet under det kommende OL i Frankrike.
Mens verden fulgte med på De olympiske leker, lanserte VisitBritain en spennende turistkampanje for å promotere Storbritannia.
Det nasjonale turistbyrået har som mål å fremheve det beste Storbritannia har å by på, tiltrekke seg flere besøkende og gi turistnæringen et løft.
Det kan være alt fra sportslige utendørsopplevelser som surfing til utforsking av travle byer spekket med matopplevelser.
Den viser også frem Storbritannias rike kulturarv, fantastiske landskap og pulserende byer til et globalt publikum.
«Det er dristige opplevelser å oppdage i Storbritannia, i tillegg til å fremme vår varme britiske velkomst», sier VisitBritains landssjef for Frankrike og Benelux, Severine Tharreau, i en pressemelding.
OL gir en unik mulighet til å fange oppmerksomheten til millioner av mennesker over hele verden.
Den britiske turistkampanjen har som mål å inspirere besøkende i Frankrike til å velge Storbritannia som sitt neste reisemål.
VisitBritains siste prognose viser at Storbritannia kommer til å få 3,6 millioner besøk fra Frankrike i 2024.
Disse besøkende forventes å bruke 1,9 milliarder pund på sine reiser til Storbritannia.
Virtuell virkelighet for turistkampanje i Storbritannia
Markedsføringskampanjen, som pågikk frem til begynnelsen av juli, rettet seg mot potensielle turister gjennom sosiale medier, TV og utendørsreklame.
Kampanjen gjorde også bruk av kreative markedsføringsstrategier for å engasjere potensielle turister.
Et av de mest iøynefallende innslagene i kampanjen er bruken av VR-teknologi.
«Alfie», en datagenerert engelsk concierge, guidet besøkende til de beste stedene for en morsom ferie i Storbritannia.
Her får du også ferietips til spennende utendørsopplevelser, innovative matsteder og levende kulturopplevelser.
Potensielle besøkende kan virtuelt utforske kjente landemerker som Tower of London, Stonehenge og Edinburgh Castle hjemmefra.
Denne opplevelsen er utformet for å vekke nysgjerrighet og begeistring for å besøke Storbritannia personlig.
Kampanjen vil fremheve ikoniske destinasjoner i Storbritannia som London, Edinburgh og Lake District.
Den promoterte også mindre kjente perler som Cotswolds og det skotske høylandet.
Byrået håper å appellere til et bredt publikum ved å vise frem en rekke attraksjoner.
Dette inkluderer historieinteresserte, naturelskere, eventyrlystne og matentusiaster.
Samarbeid med ulike partnere
Kampanjen driver også trafikk til et eget fransk nettsted med ideer og aktiviteter, attraksjoner og opplevelser.
VisitBritain samarbeider med TripAdvisor i Frankrike for å konvertere interessen til umiddelbare bestillinger.
I juni arrangerte VisitBritain en firedagers tur for seks franske influencere fra sosiale medier, med fokus på Storbritannias frilufts- og sportstilbud.
OL-medaljevinner Desirèe Henry møtte gruppen i Londons olympiske park før de la ut på sin reise gjennom landet.
De deltok i aktiviteter som terrengsykling i Northumberland, bueskyting nær Loch Lomond i Skottland og coasteering i Nord-Wales.
Underveis delte gruppen sine spennende opplevelser på sosiale medier.
VisitBritain og Marketing Liverpool var også til stede på den internasjonale vinfestivalen i Bordeaux i juni i fjor.
Liverpool var offisiell gjesteby på den franske festivalen for å promotere sine musikalske tilbud og talentfulle kokker.
Disse samarbeidene har som mål å inspirere potensielle besøkende til å utforske mer av Storbritannias mangfoldige landskap og aktiviteter.
Britisk turistkampanje skal øke besøkstallene
Ifølge VisitEngland 2023 Attractions Survey øker besøkstallene sakte, men ligger fortsatt under nivået fra før pandemien.
Det samlede besøket til attraksjoner i England økte med 11 prosent i 2023 sammenlignet med 2022.
Veksten var imidlertid lavere enn de to foregående årene, og besøkstallene var fortsatt 28 prosent lavere enn i 2019.
Den langsomme innhentingen understreker reiselivsnæringens pågående utfordringer etter covid-19-pandemien.
Direktør Andrew Stokes i VisitEngland sier at det er gledelig å se en fortsatt vekst i antall besøk til Englands fantastiske attraksjoner.
«Det gjenstår fortsatt mye å gjøre for å få sektoren tilbake til nivået før pandemien», legger han til.
Undersøkelsen avdekket at internasjonal turisme og skoleturer drev veksten i 2023.
Besøk fra utenlandske turister til engelske attraksjoner økte med 80 prosent sammenlignet med 2022.
På den annen side opplevde de innenlandske besøkene en liten nedgang på to prosent fra året før.
De fleste regionene i England opplevde en beskjeden økning i antall innleggelser på mellom fire og åtte prosent.
London skilte seg imidlertid ut med en betydelig vekst på 26 prosent, noe som først og fremst kan tilskrives tilstrømningen av internasjonale besøkende.
Til tross for denne betydelige prosentvise økningen er det samlede besøksvolumet til Londons attraksjoner fortsatt 22 prosent lavere enn i 2019.
Undersøkelsen avdekket også hvilke attraksjoner som for tiden er de mest populære blant de besøkende.
Historiske steder, utendørsattraksjoner og familievennlige reisemål fortsetter å trekke store folkemengder.
Blant de mest populære attraksjonene mot betaling er Tower of London, Kew Gardens og Chester Zoo.
British Museum, National Gallery i London og Tate Modern toppet listen over gratis attraksjoner i England.
Prognose for turisme i Storbritannia
VisitBritains kampanje for å promotere Storbritannia under OL i Frankrike har som mål å tiltrekke seg flere turister og gi turistnæringen et løft.
VisitBritain har som mål å inspirere et globalt publikum til å besøke Storbritannia ved å vise frem landets mangfoldige attraksjoner og bruke innovative markedsføringsstrategier.
Den siste statistikken over besøksattraksjoner viser en langsom, men jevn bedring, og historiske steder og friluftsområder er fortsatt populære.
Etter hvert som turistsektoren tilpasser seg nye preferanser, ser fremtiden lovende ut for britisk turisme.