I Storbritannia er forberedelsene i gang til lanseringen av Den europeiske unions (EU) inn- og utreisesystem (EES).
Havnen i Dover har satt opp et eget område for busser, mens biler og andre kjøretøy bruker vanlige kjørefelt, ifølge BBC.
Planer om å gjenvinne en brygge fra havet for å skape mer plass vil bidra til at driften går smidigere.
Den planlagte tidsplanen for å gjenvinne en dokk vil imidlertid ikke sammenfalle med utrullingen av EES i oktober 2024.
På grunn av den begrensede plassen opplever havnen allerede lange køer i de travleste periodene.
Transport- og lokalmyndigheter i Kent har advart mot forsinkelser på 14 timer i havnen når EES er i drift.
De lange køene ville også skape en massiv trafikkork som ville blokkere innkjøringen til byen og påvirke det lokale næringslivet.
«Vi har noen kritiske problemer å løse», sier Doug Bannister, administrerende direktør i Dover havn, ifølge TTG Media.
Han la imidlertid til at det kan gjøres «med det rette samarbeidet mellom industrien og myndighetene.
«Vi kan sikre at vi har verktøyene som skal til for å levere de smarteste, mest sømløse og bærekraftige reisene langt inn i fremtiden, og dermed støtte økonomien i Kent og landet som helhet», sier Bannister.
EES-kontroller i Dover havn
Havnedirektøren sa at Dovers EES-planer tar sikte på å «minimere oppholdstider, køer og, selvfølgelig, overbelastning ute på veinettet og i hele byen».
Busspassasjerer registrerer seg for EES i Dovers vestlige havnebasseng, et område som er atskilt fra havnens hovedinnsjekkingsområde.
De vestlige kaiene får busshaller og nye kiosker der passasjerene kan registrere pass og biometriske data.
Bannister sier at busspassasjerer må gå av, registrere opplysningene sine og gå om bord i bussen igjen.
«Bussen vil bli forseglet, og den vil komme ned hit til fergeterminalen,» forklarte han.
Dovers administrerende direktør legger til: «Så lenge forseglingen er intakt, vil bussen fortsette direkte rundt til innsjekkingen.»
Biler og andre kjøretøy vil derimot bruke de vanlige kjørefeltene. Et baldakin vil bli installert for å beskytte mot vær og vind.
Bannister sier at bilpassasjerer vil bli «møtt av en av våre agenter med et nettbrett» for å hjelpe dem med å registrere opplysningene sine i EES.
Tiden det vil ta å gå gjennom grensekontrollen i Dover havn vil imidlertid øke.
På grunn av EES-registreringen vil det øke fra 45 til 90 sekunder til et par minutter eller mer per person.
Innen sommeren 2025 planlegger Dover havn å flytte EES-kontrollene for bilpassasjerer til de vestlige kaiene etter å ha gjenvunnet land for å skape mer plass.
Det planlegges også å legge til mer venteplass for å håndtere potensielt lange køer innen september 2027.
EES kan motvirke kontinentale bussreiser
Busselskapene er bekymret for at EES vil påvirke kundeopplevelsen negativt.
James Church, kommersiell leder i Cornwall-baserte Roselyn Coaches, sier at alle ekstra forsinkelser vil gå ut over passasjerer og sjåfører.
Når bussene når Dover, har passasjerene vært på veien i timevis, og en lang ventetid ville bare være slitsomt.
Church sa at det ville ta «ganske lang tid» for en buss med 50-70 passasjerer å registrere alle i EES.
Han la til at selskapet ikke ønsket at EES skulle avskrekke kontinentale busskryssinger ved å forringe reiseopplevelsen.
Det vil også bety økte kostnader for selskapet, ettersom sjåførene kan komme opp i arbeidstidsgrensen sin på grunn av forsinkelser.
EES forventes å forårsake store reiseforstyrrelser
Ved hjelp av biometriske data registrerer EES de reisendes inn- og utreise fra Schengen-sonen. Det vil erstatte manuell stempling av pass.
To britiske parlamentskomiteer har oppfordret regjeringen til å overtale EU til å utsette lanseringen av EES. De hevder at landet er uforberedt.
En av komiteene sa at lanseringen av EES ville bli mer utfordrende ettersom den sammenfaller med den omfattende utrullingen av Storbritannias Electronic Travel Authorization (ETA).
Den største bekymringen er de forventede lange forsinkelsene. Når inn- og utreisesystemet er aktivt, må reisende registrere biometriske data ved første innreise til EU.
Alle som har visum for korttidsopphold, og alle som ikke har visum, må registrere ansikts- og fingeravtrykksskanning hos en EU-grensekontrollør.
Opplysningene deres vil bli lagret i systemet i tre år. Lagringstiden oppdateres hver gang de kommer inn i Schengen-sonen.
Hvis de reiser inn i EU igjen etter tre år, må de imidlertid registrere sine biometriske data for en grensevakt på nytt.
De lange køene forventes å bli verre ved grensene mellom Storbritannia og EU med sidestilte kontroller. Blant disse er Dover havn i Kent, St. Pancras stasjon i London og kanaltunnelen i Folkestone.
De sidestilte kontrollene innebærer at EUs grensevakter utfører innvandringskontroller av reisende mens de fortsatt befinner seg på britisk jord.
Get Link, operatøren av tunnelen under Kanalen, har investert 80 millioner euro i å forberede terminalene i Coquelles og Folkestone for EES.
Nylig ble det ferdigstilt en ny overbygd drive-through-butikk med plass til opptil 60 personbiler samtidig.
På den annen side installerer Eurostar flere kiosker, elektroniske gater (eGates) og manuelle boder for å hjelpe passasjerene med EES-registrering.
Den er også klar til å åpne et overfylt område i rushtiden hvis det skulle være behov for det.
Både GetLink og Eurostar lovet at terminalene deres ville være fri for kaos og forsinkelser når EES lanseres.