Reisende som søker om Schengen-visum, må betale høyere avgifter fra og med neste måned.
Et Schengen-visum er en tillatelse til korttidsopphold som gir rett til å reise innenfor Schengen-området i opptil 90 dager i løpet av 180 dager.
Schengensonen omfatter 26 medlemsland i Den europeiske union (EU) og fire naboland, Sveits, Norge, Island og Liechtenstein, som har avskaffet de indre grensekontrollene.
Europakommisjonen har vedtatt forslaget om en økning av Schengen-visumavgiften med 12 prosent.
Ifølge det slovenske utenriks- og europadepartementet vil «økningen gjelde over hele verden fra og med 11. juni 2024».
Som det fremgår av forslaget, vil de nye Schengen-visumavgiftene være 90 euro for voksne og 45 euro for barn i alderen seks til 12 år.
For land som ikke er samarbeidsvillige når det gjelder å ta imot utviste borgere fra medlemsstatene, vil de nye visumgebyrene være 135 euro eller 180 euro.
Før visumavgiften ble økt i juni, kostet et Schengen-visum 80 euro og 40 euro for henholdsvis voksne og barn.
For gjeninnreise for personer som er utvist fra medlemsstatene, var de tidligere gebyrene 120 euro eller 160 euro.
Økningen i Schengen-visumavgiften er et resultat av en rutinemessig gjennomgang av EUs visumavgifter hvert tredje år.
Under den siste evalueringen i desember 2023 fikk visumavgiftsøkningen «overveldende flertall».
Kommisjonen begrunner økningen i visumavgiften med økt inflasjon og økte tjenestemannslønninger i medlemslandene.
EU økte sist gebyrene for Schengen-visum i februar 2020, da søknadskostnadene økte fra 60 euro til 80 euro.
De har ikke kunngjort datoen for økningen av visumavgiften. Det forventes imidlertid at Kommisjonen vil publisere den i sitt offisielle tidsskrift innen utgangen av uken.
IATA advarer om at høyere visumavgifter kan avskrekke turismen
Forslaget om å øke avgiftene for Schengen-visum ble møtt med misnøye fra mange ulike partier.
«Ingen av kommentarene som kom inn, gikk inn for en økning av avgiftene», heter det i EU-kommisjonens forslag.
Mange av kommentarene gikk ut på at de høye levekostnadene og inflasjonen kunne hindre reiser og avskrekke folk-til-folk-kontakter.
International Air Transport Association (IATA) har utgitt en rapport om hvordan økte visumavgifter påvirker reisevirksomheten.
«Denne revisjonen kan avskrekke turister fra å velge Schengen-destinasjoner», heter det i tilbakemeldingen fra IATA.
De la til at det kan ha en negativ innvirkning på turismen i EU, «særlig når andre steder ikke krever visum eller tilbyr mer kostnadseffektive alternativer».
Økningen i visumavgiften vil gjøre det mindre rimelig å reise til Schengen-sonen, noe som kan få ringvirkninger for lokale økonomier.
Andre kommentarer til forslaget handlet om «opplevd dårlig kvalitet på visumtjenestene».
Blant disse er vanskeligheter med å få utnevnelser, inkonsekvent praksis mellom medlemsstatene og mangel på åpenhet.
Noen av respondentene kritiserte også rollen til eksterne tjenesteleverandører, som var inkludert i den foreslåtte økningen av Schengen-visumavgiften.
Nye visumavgifter tilpasses digitaliseringen av Schengen-visum
I sin tilbakemelding oppfordret IATA også EU til å tilpasse visumavgiftene til EUs digitaliseringsplaner.
Europakommisjonen arbeider for å digitalisere Schengen-visumsøknader i 2026.
Et digitalt Schengen-visum vil være en utskrivbar 2D-strekkode som er digitalt signert av det utstedende landets sertifikatmyndighet.
Det vil inneholde visuminnehaverens ansikt, personlige opplysninger, utstederland, relevante detaljer og eventuelle visumvilkår.
I desember 2023 vedtok EU nye regler som gjør det mulig å søke om Schengen-visum på nett.
I henhold til de nye retningslinjene skal den nye nettbaserte plattformen for Schengen-visum være European Union Visa Application Platform eller EU VAP.
Med EU VAP vil det ikke lenger være nødvendig med personlige avtaler med unntak av noen få unntak.
Bare førstegangssøkere, personer med ugyldige biometriske data og personer med nye reisedokumenter må oppsøke konsulater eller visumsentre.
Søkere vil kunne fylle ut søknadene sine, svare på reiserelaterte spørsmål og laste opp de nødvendige dokumentene på plattformen.
De kan også betale for Schengen-visum på nettet via en EU VAP-tilkoblet gateway, men har fortsatt muligheten til å betale hos visumkontorene.
Plattformen videresender automatisk søknader og betalinger til de aktuelle medlemslandene.
På vei mot et visumfritt system
IATA oppfordret også EU til å arbeide for et mest mulig visumfritt system.
Dette kan oppnås ved å bruke visumforenklingsteknologi, ifølge bransjeorganisasjonen for verdens flyselskaper.
Innen midten av 2025 vil EU lansere det europeiske systemet for reiseinformasjon og autorisasjon (ETIAS).
Det er ikke et visum, men en elektronisk reisetillatelse for reisende som kan besøke Schengen-området uten visum.
Det vil fungere på samme måte som USAs Electronic System for Travel Authorization (ESTA) og Storbritannias Electronic Travel Authorization (ETA).
EU vil også innføre et nytt biometrisk grensekontrollsystem, Entry/Exit System (EES), senere i år.
Inn- og utreisesystemet vil registrere inn- og utreise for personer med og uten Schengen-visum for korttidsopphold ved hjelp av ansikts- eller fingeravtrykksskanning.