Getlink, selskapet som driver Kanaltunnelen, har fullført byggingen av et nytt Entry/Exit System (EES) ved den franske terminalen i Coquelles.
Infrastrukturen er et nytt takoverbygd «forhåndsregistreringsområde» der passasjerene kan sende inn pass og biometriske data.
«Med sine 7 000 kvadratmeter har den plass til opptil 60 personbiler samtidig», opplyser selskapet ifølge The Local.
Drive-through-anlegget skal brukes av sjåfører fra land utenfor EU som bruker LeShuttle-tjenesten til å reise til Storbritannia.
EES er EUs nye automatiserte grensekontrollsystem som bruker biometriske data for å registrere reisendes inn- og utreise.
Det vil få konsekvenser for alle reisende fra land utenfor EU, inkludert personer med korttidsvisum og borgere som er fritatt fra visumplikt, for eksempel britiske statsborgere.
I stedet for å stemple pass ved grensen, vil EES registrere biometriske data som fingeravtrykk og ansiktsskanning.
Hver drive-through-butikk vil ha «to statiske kiosker som er nødvendige for å gjennomføre de nødvendige biometriske kontrollene».
Kioskene er levert av det franske selskapet IN Groupe og er spesialdesignet for bilpassasjerer.
Passasjerene må likevel gå ut av bilen for å registrere biometrien sin.
Getlink bekrefter at de første kioskene nå er på plass. Resten skal installeres innen begynnelsen av mai 2024.
Ifølge den franske luftfartsorganisasjonen L’Union des Aéroports Français (UAF) vil Det europeiske råd lansere EES i november 2024.
Getlink har fortsatt mye arbeid å gjøre for å forberede seg til EES
I henhold til EUs lover må reisende registrere ansikts- og fingeravtrykksdata foran en grensebetjent første gang de reiser inn i Schengen-sonen.
Ved fremtidige besøk kan reisende bruke fingeravtrykk eller ansiktsbiometri for å bekrefte tillatelsen og registrere inn- og utreise.
Opplysningene om de reisende blir liggende i inn- og utreisesystemet i tre år eller til passet utløper. Den oppdateres hver gang de reiser inn i Schengen-sonen.
Hvis de reiser inn i EU på nytt etter at opplysningene er utløpt, må de registrere seg for en grensekontrollør på nytt.
Ifølge Getlink har de også bygget «et eget anlegg» med «panoramautsikt over forhåndsregistreringssonen og parkeringsplassene».
Sammen med kameraovervåking vil dette bidra til å lette grensekontrollene som utføres av det franske grensepolitiet, Police Aux Frontières (PAF).
Tilpasningen av infrastrukturen ved grenseovergangen i Folkestone på britisk side av tunnelen pågår frem til sommeren. Kioskene vil bli installert på britisk side fra og med juli 2024.
Totalt skal det installeres 224 kiosker på både fransk og britisk side av Kanaltunnelen.
Getlink har tidligere fortalt den britiske European Scrutiny Committee at selskapet har investert 80 millioner euro i å forberede terminalene i Coquelles og Folkestone for EES.
Det europeiske børsnoterte selskapet anslår at EES vil gi passasjerene fem til syv minutter lengre total reisetid.
Som Connexion har registrert, er Getlink nå sikre på å levere den mest konkurransedyktige overfartstiden med ny infrastruktur og kiosker.
Selskapet brukte kunstig intelligens til å gjennomføre detaljerte trafikkflytanalyser i de nye systemene.
Flere grupper oppfordrer EU til å utsette lanseringen av EES
Flere andre havner og større flyplasser er også i ferd med å installere kiosker og annet utstyr for å øke hastigheten på innsamlingen av EES-data.
Kioskene på Nice lufthavn er angivelig klare. Havnen i Calais er også i ferd med å installere sitt utstyr, men regner med å være klar i tide.
På den annen side vil flyplassene i Paris først kunne starte byggearbeidene etter OL.
De olympiske og paralympiske leker 2024 er planlagt i Frankrike fra henholdsvis 26. juli til 11. august og 28. august til 8. september 2024.
Dette til tross for at EU har pålagt medlemslandene å etablere systemene innen utgangen av juli.
Derfor har UAF forhandlet med EU om å utsette lanseringen av EES nok en gang.
Flere andre britiske reiselivs- og transportmyndigheter hadde også uttrykt bekymring for de potensielt lange forsinkelsene som følge av EES.
Forsinkelsene forventes å bli større ved grensene mellom Frankrike og Storbritannia på grunn av det store trafikkvolumet og ved grenser med «sidestilte kontroller».
Samtidig betyr det at franske grensekontroller utføres på britisk jord.
Havnen i Dover hadde for eksempel advart European Scrutiny Committee om 14-timers forsinkelser på grunn av EES.
Eurostar kan bli nødt til å begrense antall passasjerer på togstasjonen St Pancras i London for å unngå forsinkelser og lange køer.
EUs nye EES-app er under utvikling og kan bidra til raskere grensekontroll. Noen sier imidlertid at den kanskje ikke blir klar til lanseringen senere i år.
UAF sa at den kanskje heller ikke er til stor hjelp siden den ikke kan ta bilder og de reisende ikke kan laste opp fingeravtrykk.
Det vil også være frivillig for EUs medlemsland å bruke EES-appen. Frankrike har ennå ikke kunngjort om de vil bruke appen.