En jernbaneoperatør sier at Londons St. Pancras-stasjon kanskje ikke kan håndtere EUs nye Entry/Exit-system (EES) uten timelange køer.
Den internasjonale høyhastighetstogforbindelsen kan føre til færre passasjerer til og fra Storbritannia.
High Speed 1 (HS1) advarte om at forberedelsene til EUs innfarts- og utfartsforbud på stasjonen St. Pancras i London er «svært mangelfulle».
HS1 eier og driver linjen og stasjonene mellom London og Kanaltunnelen.
Den forbinder de internasjonale høyhastighetsrutene fra London til Paris, Brussel og Amsterdam og innenriksruten fra London til Kent.
The Guardian rapporterte at selskapet uttrykte bekymring for at dette kunne føre til forsinkelser og potensielt begrense Eurostars tjenester.
Eurostar er en internasjonal høyhastighetstogforbindelse mellom Belgia, Frankrike, Tyskland, Nederland og Storbritannia.
Det går ca. 14 tog til Paris fra St Pancras hver dag, hvert med opptil 900 passasjerer.
EUs nye biometriske system for grensekontroll
I henhold til EUs inn- og utreisesystem (EES) må tredjelandsborgere som reiser til Schengen-området, ta fingeravtrykk og ansiktsskanning ved grensen.
Dette gjelder både personer med korttidsvisum og visumfrie statsborgere, inkludert britiske statsborgere.
I stedet for å stemple passet ved ankomst, vil EES dokumentere inn- og utreise elektronisk ved hjelp av den reisendes biometriske data.
En grensekontrollør vil overvåke registreringen av de reisendes biometriske data ved ankomst til EU-grensen.
Dette vil bare skje under det første besøket etter utrullingen av EES. Opplysningene vil være gyldige i EES-systemet i tre år.
Reisende kan bekrefte tillatelsen ved hjelp av fingeravtrykk eller ansiktsbiometri ved senere besøk i løpet av denne perioden.
Hver gang reisende reiser inn i Schengen-området, lagrer EES-systemet opplysninger om den reisende i tre år eller til passet utløper.
Eurostar kan begrense antall passasjerer for å unngå lange køer
Det britiske parlamentets kontrollkomité har samlet inn bevismateriale for å undersøke og forstå hvordan EUs innreise- og utreisesystem (EES) vil påvirke reiselivet.
HS1 er en av de siste partene som har uttrykt bekymring for EES. EUs nye grensekontrollsystem skal etter planen tre i kraft i oktober 2024.
I sin rapport til komiteen sier HS1 at de trenger 49 flere EES-kiosker for å kunne utføre passasjerkontrollene.
Den franske regjeringen hadde imidlertid bare foreslått 24. HS1 fikk beskjed om at EES-kioskene var valgfrie, ettersom kontrollene kunne utføres ved grensen.
HS1 advarte om at det ville føre til «uakseptable passasjerforsinkelser på mange timer og mulig innskrenkning av rutetilbudet.»
Selskapet regnet med at Eurostar ikke ville være i stand til å behandle alle passasjerene med bare 24 EES-kiosker. Dette vil særlig føre til forsinkelser i rushtiden om morgenen.
Det kan også «føre til at rutetilbudet må begrenses med hensyn til antall passasjerer», advarte HS1.
HS1 opplyste også at det ville være vanskelig å implementere EES på St. Pancras-stasjonen på grunn av begrenset plass.
Mangelen på plass ville gjøre køprosessen «uoversiktlig og forskjøvet», heter det videre.
Flere EES-kiosker vil bety en mer kompleks passasjerflyt.
Ifølge Eurostars dokumentasjonsrapport til Storbritannias European Scrutiny Committee vil flere EES-kiosker (Entry/Exit System) bare skape nye køer.
Det ville også innebære en «høyere risiko for leveransen av rutetabellen og veksten i jernbanetransporten fra St Pancras», heter det i dokumentasjonen.
Eurostar har uttalt at implementeringen av EUs EES vil øke behandlingstiden for grensekontroll med «to til tre minutter».
Dette vil være betydelig lengre enn dagens behandlingstid på 45 sekunder og kan føre til køer på over en time i rushtiden.
Ekstra EES-kiosker på St Pancras vil koste 25 000 pund per stykk og 2 millioner pund per år i drifts- og vedlikeholdskostnader.
Dersom ekstra kiosker skulle vise seg å være en levedyktig løsning, må disse ekstrakostnadene finansieres av Eurostar.
Bekymringer ved havnegrensene i forbindelse med inn- og utrulling av Entry/Exit-systemet
Storbritannias European Scrutiny Committee har tidligere advart mot 14 timer lange køer i havnen i Dover.
Den lange ventetiden skyldes hovedsakelig reisende som ankommer i bil eller buss til grensekontrollen.
Passasjerene må gå av for å registrere seg og underkaste seg biometriske kontroller, og deretter sette seg inn i bilen igjen.
Ashford Borough Council uttrykte også bekymring for at EUs EES kan få alvorlige konsekvenser for ferjedriften på grunn av manglende evne til å håndtere dagens bil- og bussmengder.
Langvarige forsinkelser i havnen kan føre til trafikkork på hovedveiene, noe som kan påvirke adgangen til Eurotunnelen i Folkestone.
Dette kan forstyrre den lokale økonomien og føre til velferdsproblemer for passasjerer og lokalsamfunn.
Avverge EØS-avtalens alvorlige konsekvenser for reiselivet mellom Storbritannia og EU
HS1 har etterlyst en gradvis implementering av Entry/Exit-systemet for å forhindre «alvorlige forstyrrelser» i togtrafikken mellom Storbritannia og EU.
Et annet er å la passasjerene registrere biometriske data på forhånd på nettet i stedet for å bli overvåket av betjenter ved grensen.
Dette har vært et krav fra Eurostar og HS1, ettersom registrering ved ankomst ville medføre en betydelig belastning på togstasjonenes begrensede plass.
Eurostar ønsker også at politikerne skal kunne bruke en «nødbrems» hvis EES forårsaker lengre køer.
Til tross for utfordringene ser Eurostar og mange flyselskaper på EES som en fordel på lang sikt.
Storbritannias European Scrutiny Committee ser også på interoperabiliteten mellom EES-, ETIAS- og ETA-systemene i Storbritannia.
Sammen med inn- og utreisesystemet vil EU implementere det nye europeiske systemet for reiseinformasjon og autorisasjon (ETIAS) i midten av 2025.
Visumfrie statsborgere, inkludert britiske statsborgere, trenger EITAS for å besøke Schengen-området.
Det ligner på Storbritannias Electronic Travel Authorization (ETA), som er obligatorisk for alle borgere uten visum som besøker Storbritannia.