Etter flere forsinkelser har EUs (EUs) nye automatiserte grensesystem nå en lanseringsdato satt til 2024.
EUs Entry/Exit System (EES) vil være operativt 6. oktober 2024, som rapportert av The Independent .
Dette er ifølge Eurotunnel, operatøren av jernbanetransporten mellom Calais, i Frankrike, og Folkestone, i Storbritannia (Storbritannia).
EES er «en automatisert IT system for å registrere reisende fra tredjeland, både innehavere av visum for kortvarig opphold og visumfritatte reisende, hver gang de krysser en ytre EU-grense.»
European Union Agency for Operational Management of Large-Scale IT Systems in the Area of Freedom, Security and Justice (eu-LISA) fører tilsyn med prosjektet.
Først foreslått i 2008, har implementeringen av EES blitt forsinket flere ganger. EUs medlemsland hadde slitt med å integrere det komplekse grensesystemet med en sentral database i deres eksisterende infrastruktur.
Medlemslandene må bekrefte innen august 2024 at de er klare for lanseringen av EES.
Opprinnelig satt i 2021, utsatte eu-LISA utrullingen av EES til mai 2022 og skjøvet den deretter tilbake til september 2023.
I oktober 2023 bekreftet Det europeiske råds råd for rettslige og indre anliggender en ny EES-tidslinje for høsten 2024.
Tidspunktet unngår mulige forsinkelser når reisende deltar på de olympiske leker i Paris, Frankrike, i juli og august 2024.
Hva er inn-/utgangssystemet?
EES har som mål å øke grensesikkerheten for EUs Schengen-sone. Innenfor grensene har borgere av medlemslandene lov til å reise relativt ubegrenset.
Schengen- området omfatter de fleste av de 27 EU-landene unntatt Bulgaria, Kypros, Irland og Romania. Det inkluderer imidlertid Sveits og EØS-landene Island, Norge og Liechtenstein.
Visumfrie reisende og de som trenger et korttidsvisum for å komme inn i Schengen-sonen må sende inn fingeravtrykk og ansiktsbiometri ved grensen.
Dette inkluderer britiske statsborgere som anses som tredjepartsborgere etter Storbritannias uttreden fra EU i 2020.
EES påvirker imidlertid ikke ikke-EU-borgere med oppholdstillatelse i medlemsland.
I stedet for å stemple pass ved ankomst til grensen, vil EES registrere inn- og utreiser elektronisk.
Den vil registrere og lagre personens navn, type reisedokument, fingeravtrykk og ansiktsbilder, samt dato og sted for ankomst og avreise.
EES vil også registrere innreisevegringer. Det vil gjøre det lettere å identifisere de uten tillatelse til å komme inn og som har oppholdt seg over i Schengen-området.
Den nye digitale grensesystemkontrollen vil også oppdage personer som bruker falske identiteter og pass.
Hvordan Entry/Exit-systemet fungerer
Når EES er operativ, må tredjelandsborgere sende inn fingeravtrykk og ansiktsbiometri ved ankomst til EU-grensen. En grensebetjent vil overvåke dette ved første besøk.
Ved påfølgende besøk må reisende bare bruke ett, enten fingeravtrykk eller ansiktsbiometri, for å bekrefte tillatelsen.
En reisendes data vil forbli gyldig i EES-systemet i tre år.
Hver gang en reisende besøker Schengen-sonen, vil systemet tilbakestille og lagre dataene i ytterligere tre år eller til den reisendes pass utløper.
Fingeravtrykk av de som har korttidsvisum vil allerede være lagret i Visa Informasjonssystemet (VIS). De vil ikke bli oppbevart igjen i EES.
Grensekontrollproblemer med EES
Til tross for løftet om raskere grensekontroller, byr EES-systemene på flere problemer for operatørene. Mange har ikke plass til fingeravtrykkssjekker og biometriske ansiktsskanninger midt i de overfylte overgangene.
I november 2023 startet den britiske europeiske granskningskomiteen en undersøkelse av virkningene EES kan ha på grenser og havneoperasjoner, spesielt de som implementerer «sidestilte» kontroller.
Disse inkluderer blant annet havnen i Dover og Eurotunnel-terminalen i Folkestone, som begge ligger i Kent, sør i England. Ved disse grensene gjøres kontroller begge veier.
EUs grensekontroll utføres på britisk jord ved disse overgangene. Franske tjenestemenn inspiserer også dokumenter før reisende går ombord på transporter over kanalen.
Under EES kan ikke kontroller utføres som en gruppe. Ethvert kjøretøy som frakter passasjerer utenfor EU må stoppe og la alle passasjerene gå av for å registrere seg for biometri under direkte trafikk.
Dette kan føre til betydelige forsinkelser og er «fundamentalt usikkert», sa Tim Reardon, leder for EU-exit for havnen i Dover. Han snakket på et muntlig bevisinnsamlingsmøte med House of Lords justis- og innenrikskomité.
Både Dover Port og Folkestone Terminal har også begrenset plass for ytterligere behandling.
På den annen side må flyselskapene verifisere reisendes kvalifisering minst 48 timer før avgang.
Flyselskaper må sende bekreftelsesspørsmål til EES-systemet. Den vil da informere flyselskapene om en passasjer er kvalifisert til å reise og bli boardet.
Flyselskaper vil bli holdt ansvarlige for å la ikke-kvalifiserte passasjerer gå ombord på flyene deres.
I følge et dokument sendt inn av Ryanairs morselskap til Storbritannias Underhus European Scrutiny Committee, er 48-timersfristen «for lang» og kan hindre forsinket billettsalg.
EES, ETIAS og UK ETA
Etter utrullingen av EES i oktober 2024, starter EUs nye elektroniske reisetillatelsessystem, European Travel and Information and Authorization (ETIAS), i midten av 2025.
ETIAS ligner på Storbritannias elektroniske reiseautorisasjon (ETA). Alle utenlandske statsborgere som ikke trenger visum for å reise inn i Schengen-området må få et ETIAS. Dette inkluderer britiske statsborgere.
Den britiske europeiske granskningskomiteen vil også undersøke mulige interoperabilitetsspørsmål for EES-, ETIAS- og UK ETA-systemene og deres innvirkning på reisende og operatører.