Seks store flyplasser i Storbritannia har gjeninnført begrensningen på 100 milliliter (ml) væske for håndbagasje.
Dette til tross for de nylige sikkerhetsoppgraderingene som skulle ha eliminert regelen, ifølge TTG Media.
Endringen trådte i kraft 9. juni og vil påvirke passasjerer som reiser fra flyplassene London City, Aberdeen, Newcastle, Leeds Bradford, Southend og Teesside.
Alle de seks flyplassene opererer med Next Generation Security Checkpoints (NGSC), noe som gjorde det mulig for dem å sløyfe 100 ml-regelen.
De høyteknologiske CT-skannerne bruker røntgenteknologi til å generere et 3D-bilde av innholdet i passasjerenes bagasje.
De avanserte skannerne gjør det mulig for reisende å beholde bærbare datamaskiner og andre elektroniske enheter i bagasjen under sikkerhetskontrollen.
«Vi har gjeninnført denne regelen mens skanneutstyret på flyplassene oppdateres og endres», sier Storbritannias transportminister Mark Harper til The Guardian.
Han la til at dette er «for å sikre at vi kan fortsette å levere våre verdensledende nivåer av luftfartssikkerhet».
Beslutningen om å gjeninnføre begrensningen på 100 ml skyldes økte sikkerhetsbekymringer etter etterretningsrapporter om potensielle trusler mot europeiske flyreiser.
Transportdepartementet (DfT) understreket imidlertid at det var «et rutinemessig tiltak» og ikke var et svar «på en spesifikk trussel».
De la til at det er midlertidig, men nødvendig «for å gjøre det mulig å gjøre ytterligere forbedringer av de nye kontrollpunktsystemene».
100 ml væskebegrensning
Regelen om 100 ml væske ble først innført i 2006, etter at et terrorangrep med sikte på å detonere flytende eksplosiver om bord på transatlantiske fly ble avverget.
Den påla at alle væsker som tas med om bord på fly, må være i beholdere som ikke overstiger 100 ml og plasseres i en gjennomsiktig, gjenlukkbar plastpose.
Regelen ble utformet for å forbedre sikkerheten ved å gjøre det enklere for screeningteknologi å oppdage potensielle trusler.
Siden den gang har flyplassene, i likhet med andre flyplasser over hele verden, investert tungt i avansert screeningteknologi.
Oppgraderingene omfatter blant annet toppmoderne høyteknologiske skannere som kan skille mellom farlige væsker og ufarlige stoffer.
Disse nye NGSC 3D-skannerne gjør 100 ml-grensen unødvendig og foreldet.
Takket være disse teknologiske fremskrittene har den britiske regjeringen satt en frist for å fjerne begrensningen i juni 2024.
Mange britiske flyplasser, som Heathrow, London Gatwick og Manchester, har imidlertid sagt at de ikke vil være helt klare til da.
Denne fristen har siden blitt flyttet til 2025 fordi mange flyplasser i Storbritannia har hatt problemer med å anskaffe og installere nye skannere.
Den gjeninnførte 100 ml-regelens innvirkning på reisende
DfT sa at begrensningen på 100 ml væske «bare vil påvirke et lite antall passasjerer».
«For de fleste passasjerer vil sikkerhetstiltakene forbli uendret», heter det i en uttalelse.
De la til: «Passasjerer bør fortsette å sjekke sikkerhetskravene med avreiseflyplassen før de reiser.»
Den plutselige gjeninnføringen av restriksjonen har ført til forvirring og frustrasjon.
Passasjerene må nok en gang justere pakkevanene sine og potensielt kaste verdifulle væsker i sikkerhetskontrollen.
Dette skjer etter bekymringer om lange forsinkelser og inkonsekvente sikkerhetsprosedyrer på de ulike flyplassene.
Transportminister Mark Harper sa at reisende bør «sjekke med flyplassen sin hva reglene er» for væsker i håndbagasjen.
Association of British Travel Agents (ABTA) hadde rådet reisende til å holde seg til begrensningen på 100 ml væske for håndbagasje.
Dette skyldtes i første omgang «mangelen på konsekvens på tvers av flyplassene i Storbritannia», der noen flyplasser hadde de nye skannerne, mens andre ennå ikke hadde installert dem.
Luke Petherbridge, ABTAs direktør for offentlige anliggender, sa at ved å gjøre dette vil de reisende «være klare til å overholde reglene, uansett scenario».
Ved å holde seg til 100 ml-regelen kan man i stor grad unngå unødvendige forsinkelser i sikkerhetskontrollen og andre problemer i ferien.
Flybransjens reaksjon på gjeninnføringen av 100 ml-regelen
Beslutningen om å gjeninnføre regelen om 100 ml væske i håndbagasjen har også fått kritikk fra reiselivsbransjen.
Flyselskaper, flyplassoperatører og reisebyråer har uttrykt bekymring for hvordan dette vil påvirke passasjeropplevelsen og effektiviteten i driften.
Gjeninnføringen av restriksjonene forventes å føre til forsinkelser i sikkerhetskontrollene og legge ytterligere press på de ansatte på flyplassene.
Det forventes likevel at begrensningen på 100 ml væske i håndbagasjen vil bli opprettholdt inntil videre.
Reisende må pakke væsker i 100 ml-beholdere i en gjennomsiktig, gjenlukkbar pose for håndbagasje.
Flyplasser og flyselskaper tilbyr også tilleggsinformasjon og assistanse for å hjelpe passasjerene med å navigere i de nye restriksjonene.
Flere sikkerhetskontroller på flyplassene kan føre til forsinkelser
Reisende må også være mer oppmerksomme på de kommende nye grensekontrollsystemene som EU snart vil innføre.
Fra og med oktober 2024 vil inn- og utreisesystemet (EES) erstatte manuell stempling av pass ved EUs yttergrenser.
Inn- og utreisesystemet vil bruke biometriske data fra ikke-EU-borgere, som ansikts- og fingeravtrykksskanning, for å registrere inn- og utreise til og fra Schengen-sonen.
EU vil lansere det europeiske systemet for reiseinformasjon og reisetillatelse(ETIAS) for alle visumfrie borgere, for eksempel britiske statsborgere, innen midten av 2025.
Det vil fungere på samme måte som Storbritannias Electronic Travel Author ization (ETA) og USAs Electronic System for Travel Authorization.