150 000 småbåtankomster til Storbritannia skaper opphetet innvandringsdebatt

| desember 31, 2024
150 000 småbåtankomster til Storbritannia skaper opphetet innvandringsdebatt
Bildet er gjengitt med tillatelse fra Harald Schmidt via iStock

Siden 2018 har det kommet mer enn 150 000 småbåter til Storbritannia via Den engelske kanal.

Ifølge offisielle tall fra myndighetene var det totale antallet ankomster 451 bare 1. juledag.

I alt 11 båter tok turen, og flere var ventet å følge etter i løpet av de kommende dagene.

Disse ofte farefulle reisene har blitt et sentralt punkt i Storbritannias innvandringsdebatt.

Det har nok en gang ført til bekymring for grensesikkerhet, humanitære forpliktelser og organisert kriminalitet.

Den økende trenden de siste sju årene gjenspeiler den økende kompleksiteten i håndteringen av migrasjon.

Politiske ledere og aktivister er uenige om hvordan problemet best kan løses.

Ankomster av småbåter: en økende trend

Småbåtpasseringene har økt dramatisk de siste syv årene.

I 2018 var det bare 299 personer som foretok den farlige reisen. I 2019 ble det registrert 1843 overfarter, og i 2020 ble det registrert 8 466.

I 2022 hadde imidlertid dette tallet steget til 45 774, sammenlignet med 28 526 for hele 2021.

I 2023 var det en nedgang til 29 437 overfarter, men i 2024 steg antallet igjen, med 35 898 registrerte migranter per desember.

Dette representerer en økning på 22 prosent sammenlignet med samme periode i 2023, men en nedgang på samme prosent i 2022.

Bare 1. juledag i år ankom 451 mennesker i 11 småbåter, etterfulgt av 407 flere 2. juledag.

Med disse ferieankomstene har det totale antallet kanalpasseringer siden 2018 passert 150 000.

I år har rundt 50 mennesker omkommet under forsøk på å krysse Kanalen, ifølge den franske kystvaktens oversikt.

Den internasjonale organisasjonen for migrasjon (IOM) har også rapportert om flere dødsfall blant migranter som antas å være knyttet til forsøk på å krysse grensen.

Dette gjør at 2024 sannsynligvis blir det dødeligste året for overfarter siden smuglerrutene startet i 2018.

Myndighetenes svar og løfter

150 000 småbåtankomster til Storbritannia skaper opphetet innvandringsdebatt
Bildet er gjengitt med tillatelse fra Mikhail Nilov via Pexels

Denne nye milepælen kommer etter at Storbritannias innenriksminister Yvette Cooper sa at regjeringen har en moralsk forpliktelse til å ta hånd om småbåtankomstene.

«Vi må gå etter de kriminelle gjengene som utnytter sårbare mennesker og setter liv i fare», sa hun.

Cooper fremhevet også planene om å styrke grensesikkerheten og få fortgang i uttransporteringen av personer uten lovlig opphold.

Kripos opplyser at de leder rundt 70 pågående etterforskninger av organisert innvandringskriminalitet og menneskehandel.

Innenriksministeren understreket at de er «fast bestemt på å gjøre fremskritt» i arbeidet med å få bukt med etterslepet i asylsøknadene, ifølge The Independent.

Hun sa at de er i ferd med å redusere avhengigheten av «upassende og ekstremt kostbare» hoteller for å huse asylsøkere.

Labour-administrasjonen har oppfordret til internasjonalt samarbeid for å få bukt med smuglernettverkene som muliggjør disse farlige overgangene.

De forpliktet seg imidlertid ikke til en spesifikk tidsfrist for når de forventer at tallene vil synke «kraftig».

En talsperson for regjeringen sa: «Vi ønsker alle å få slutt på de farlige småbåtpasseringene, som truer liv og undergraver grensesikkerheten vår.»

Kritikk og motstridende synspunkter

Den nåværende Labour-regjeringen gir den forrige regjeringen skylden for den kraftige økningen i migrasjonen fra Storbritannia.

De konservative har imidlertid uttrykt bekymring for effektiviteten av regjeringens strategier, ifølge The Guardian.

Innenriksminister Chris Philp kalte det «en fornærmelse» at Labour har tillatt 858 småbåtankomster 1. og 2. juledag.

Han la til at økningen i ulovlige overfarter var «uakseptabel», og understreket behovet for sterkere avskrekkende tiltak.

Philp foreslo å gjenopplive den forlatte Rwanda-planen, som tok sikte på å sende asylsøkere til Rwanda for å avskrekke småbåtkryssinger.

«Ved å skrote Rwanda-avskrekkingen før den kom i gang, har Labour sviktet oss. Vi så at avskrekkende flytting fungerte i Australia,» uttalte Philp.

Det har kommet mer enn 22 324 småbåtankomster siden statsminister Sir Kier Starmer tok over etter valget i juli.

Siden har han forpliktet seg til å slå ned på smuglerbandenes forretningsmodeller og øke samarbeidet med andre land.

Starmer har også uttrykt at han er åpen for å betale andre land for å bidra til å bekjempe ulovlig innvandring til Storbritannia.

Smuglerbandenes rolle i småbåtankomster

150 000 småbåtankomster til Storbritannia skaper opphetet innvandringsdebatt
Bildet er gjengitt med tillatelse fra Gerd Altmann via Pixabay

Selv om Storbritannia har opplevd en kraftig økning i antall overfarter over Kanalen, er antallet fortsatt lavere enn det som rapporteres i enkelte europeiske land.

For eksempel registrerte Italia over 136 000 sjøankomster i 2023. Spania og Hellas står også overfor betydelige migrasjonsstrømmer via Middelhavet.

Storbritannias unike geografiske posisjon byr imidlertid på særlige utfordringer, særlig når det gjelder patruljering av landets maritime grenser.

En av de viktigste drivkreftene bak overfartene er tilstedeværelsen av organiserte smuglernettverk.

Disse kriminelle gruppene utnytter sårbare migranter ved å bruke TikTok til å annonsere «pakketilbud» som lover trygg passasje, bolig og jobb i Storbritannia.

The Times skriver at disse tilbudene kan koste opptil 12 000 pund per person, og at de ofte innebærer overfylte båter eller skjult transport i lastebiler.

Det britiske innenriksdepartementet har lovet å innføre strengere straffer for smuglere og samarbeide med teknologiselskaper for å fjerne nettannonser for ulovlige overfarter.

Balanse mellom grensesikkerhet og humanisme

Problemet med småbåtankomster strekker seg lenger enn grensesikkerhet og reiser viktige spørsmål om humanitære forpliktelser.

Mange migranter foretar disse farlige reisene for å unnslippe krig, forfølgelse og fattigdom.

Det økende antallet har imidlertid ført til at det britiske asylsystemet har blitt overbelastet, og etterslepet av saker har skapt forsinkelser for dem som søker trygghet.

Innenriksminister Cooper erkjente behovet for en balansert tilnærming.

«Vi trenger en streng håndhevelse av ulovlige overfarter, men vi må også sørge for at de som har reelle krav blir behandlet rettferdig», sa hun.

Blant de foreslåtte strategiene er mer støtte til trygge og lovlige migrasjonsruter og å ta tak i de grunnleggende årsakene til migrasjon i opprinnelseslandene.

Kritikerne hevder allerede at dagens politikk er utilstrekkelig. Den fulle effekten av de nye strategiene vil likevel først vise seg i årene som kommer.