Southampton er en av de største og viktigste bosetningene på sørkysten av England. Dens viktigste beliggenhet, ved elvemunningen til elven Itchen, har hjulpet den til å vokse fra en fiskerlandsby til en stor havn. Oppdag Southampton når du reiser med den nye britiske ETA-en . Denne guiden forteller deg alt du trenger å vite.
Tidlig Southampton
Først avgjort av romerne, Southamptons nøkkelplassering gjorde det senere til et hovedmål for vikingangripere. Kong Knud ble kronet her i 1014, og legenden sier at det var her, på Southampton Water, han gjorde sitt skjebnesvangre forsøk på å kontrollere tidevannet. Southampton blomstret etter den normanniske invasjonen, da beliggenheten gjorde den til den ideelle havnen for transport mellom Winchester – Englands daværende hovedstad – og Normandie.
St Michaels kirke
https://goo.gl/maps/4h7saqpqiHch8hFUA
Den eldste bygningen som fortsatt står i Southampton, St Michael’s Church , dateres tilbake til 1070. Noe original normannisk arkitektur kan fortsatt sees, inkludert en pilasterstøtte og runde søyler. Kirkens glassmalerier representerer de fem kirkene som var viktige i middelalderens Southampton: St John’s, St Lawrence’s, St Michael’s, Holyrood og All Saints’ Church. Av disse fem kirkene er det bare St Michael’s som fortsatt står. De to første ble revet gjennom århundrene, mens de to sistnevnte ble ødelagt av bomber i Blitz. St Michael’s ble bevisst stående urørt under Blitz, da tyske piloter brukte det høye spiret som et navigasjonspunkt.
Middelalderske Southampton
Southampton Castle, nå totalt ødelagt, ble bygget under Henry IIs regjeringstid. På dette tidspunktet vokste Southampton i betydning som en viktig havn på handelsruten mellom England og Frankrike. Noen bygninger står igjen fra denne tiden. For eksempel ligger Wool House – nå en pub – i et middelalderske lager. Imidlertid ødela franskmennene mye av den tidlige byen i gjentatte raid under hundreårskrigen. Southampton led mer uflaks i 1348 da det var den første engelske byen som opplevde svartedauden på grunn av infiserte fartøyer.
Middelalderske kjøpmannshus
https://goo.gl/maps/6HibkmU2QUHZzA8F6
Det middelalderske kjøpmannshuset ble først bygget rundt 1290, og bestod gjennom århundrene, og ble gjenoppbygd og gjenbrukt. Under Blitz avslørte skader fra bomber husets middelalderske interiør, fortsatt stort sett intakt. Husets eksteriør ble restaurert, med interiøret fylt med replikamøbler fra 1200- og 1300-tallet. I dag fungerer det som et museum og viser besøkende hvordan livet var i middelalderens Southampton.
Handle i Southampton
Southamptons formuer har alltid vært knyttet til havnen. Den hadde opplevd stor suksess til tider da store mengder varer beveget seg gjennom den. Andre ganger dominerte London handelen, og Southampton led. Selv om den var ideell for handelsruter, gjorde kystbeliggenheten den til et mål for sjøfarende raiders, og den ble angrepet til forskjellige tider av franskmennene og spanjolene. Likevel bestod den som en viktig havn. I 1620 seilte Mayflower fra Southampton, med pilgrimsfedrene på vei til den nye verden. Langt senere skulle Titanic også reise fra Southampton, og mange av mannskapet var innfødte i byen.
Tudor hus og hage
https://goo.gl/maps/BXL8bpVRabCbp5ys6
Utsiden av dette huset er karakteristisk Tudor, med sine hvite vegger og vertikale tømmer. Imidlertid er Tudor-huset og hagen faktisk mye eldre, med noen deler av området som dateres tilbake til normannertiden. Faktisk representerer deler av interiøret noen av de best bevarte eksemplene på et normannisk hjem i England. Dette huset ble brukt som privatbolig frem til 1900-tallet, da det ble omgjort til museum. Den overlevde Blitz, og dens underjordiske vinkjeller ble brukt som et ly for luftangrep. Innvendig har noen vegger blitt dekket med graffiti som dateres tilbake til Tudor-tiden.
Southampton i Blitz
Southampton var en av de verst rammede byene i England under Blitz under andre verdenskrig. Den ble målrettet for sin strategiske betydning som en stor havneby og også fordi den inneholdt fabrikkene der Spitfire-flyene ble bygget. Dens sørlige kystplassering gjorde det enkelt for tyske raid å bli lansert fra det okkuperte Frankrike. 476 tonn bomber ble sluppet over byen og ødela utallige bygninger. Over 600 mennesker døde i Southampton under Blitz , med 2000 igjen skadet. Byen måtte i stor grad bygges opp igjen i etterkrigstiden. Mange av de bygningene som ikke hadde blitt ødelagt direkte, måtte rives, siden de ble så alvorlig skadet.
Solent Sky
https://goo.gl/maps/pX929ko9vLTLGJrB8
Southamptons luftfartsmuseum, Solent Sky , har en Spitfire utstilt, i tillegg til sjøfly og andre fly. Museet har et spesielt fokus på flyselskapet Supermarine. Dette selskapet ble grunnlagt i Southampton i 1913, og det fortsatte med å bli en av Storbritannias viktigste flyprodusenter, og produserte sjøfly og jagerfly for bruk i andre verdenskrig. Supermarines beliggenhet i Southampton var en av grunnene til at byen ble så kraftig bombet under Blitz.
Storbritannias ETA for Southampton
Storbritannias nye ETA- system skal introduseres i år 2024. Inspirert av programmer som for tiden er på plass i land som Canada og USA, hjelper ETA – som står for Electronic Travel Authorization – myndighetene med å digitalisere grensene og få større kontroll over innreiser og avganger.
For tiden kan borgere fra 90 land reise inn i Storbritannia uten å måtte søke om visum. Reisende fra disse landene må søke om en ETA for å reise til Storbritannia etter at det nye grensekontrollsystemet er innført.
Besøkende må søke om en ETA hvis de planlegger å tilbringe mindre enn seks måneder og ikke har tenkt å jobbe i Storbritannia. ETA vil bli utstedt til turister, studenter og folk på forretningsreise. De som ønsker å tilbringe mer enn seks måneder i landet, eller folk som håper å jobbe mens de er i Storbritannia, må søke om et eget visum.
Den britiske ETA-søknadsprosessen
Reisende må søke online for UK ETA for Southampton. Ingen alternative påføringsmetoder er tilgjengelige. Det er viktig å søke på forhånd slik at ETA er godkjent før reisende går ombord på fly, skip eller tog. Transportører kan nekte ombordstigning for alle passasjerer som ikke har en godkjent ETA.
Før du starter søknaden, bør reisende se på ETA-kravene . De må ha et gyldig biometrisk pass før de kan søke om en ETA. Det forventes også at reisende oppgir personlig informasjon. Dette inkluderer den besøkendes fødselsdato, kontaktinformasjon og informasjon om deres ansettelsesstatus.
Søkere må også oppgi informasjon om fortiden sin. De vil forventes å avsløre kriminelle poster, innvandringslovbrudd og medlemskap i forbudte grupper. I tillegg må de svare på spørsmål om deres planlagte reise til Storbritannia. Dette kan inkludere å oppgi en adresse mens du er i landet, som kan være et hotell, en venns hjem eller en annen privat bolig.
Som en del av ETA-søknaden deres, må reisende betale et ikke-refunderbart gebyr. Søknaden deres vil ikke bli behandlet før gebyret er betalt. Behandlingstiden forventes å ta opptil 72 timer, så søkere bør sørge for at de har nok tid igjen før de reiser.
Reiser med Storbritannias ETA for Southampton
En reisende som har en godkjent UK ETA for Southampton vil kunne besøke alle deler av Storbritannia. Det er fri bevegelse mellom England, Skottland, Wales og Nord-Irland. Reisende trenger ikke noe ekstra papirarbeid for å flytte mellom disse fire landene. Republikken Irland er imidlertid et uavhengig land med egne innreisekrav. Mange besøkende liker å kombinere en tur til Southampton med en fergeoverfart til Frankrike. UK ETA har ingen gyldighet i Frankrike, så reisende bør sørge for at de er kjent med franske innreisekrav hvis de ønsker å krysse.
UK ETA for Southampton: Adventure is Waiting
Denne havnebyen er kjent for sine fantastiske museer, lang og interessant historie og godt bevarte bymurer. Når du søker om UK ETA til Southampton, låser du opp en historisk destinasjon med severdigheter som vil overraske og fascinere besøkende i alle aldre. For problemfri inngang og opphold, reis til den fascinerende byen med den nye britiske ETA for Southampton.