Turisme i Storbritannia (Storbritannia) er spådd å være i en stigende trend, ifølge en prognose fra VisitBritain.
VisitBritain er det nasjonale reiselivsbyrået i Storbritannia. Det er ansvarlig for å markedsføre Storbritannia over hele verden og utvikle Storbritannias besøksøkonomi.
I sin turismeprognose for 2024, utgitt 20. desember 2024, viste turisme i Storbritannia en økning i innkommende besøk og totale utgifter sammenlignet med 2023-nivåene.
Den samlede prognosen for utgifter til internasjonale besøkende i Storbritannia i 2024 er 34,1 milliarder pund. Det er opp med syv prosent i forhold til utgiftene som ble anslått i 2023, som er på 31,7 milliarder pund brukt.
Utgiftsprognosen er også opp 20 prosent i 2019 før pandemien. Justert for inflasjon er imidlertid tallene for 2023 bare 96 prosent av 2019-nivåene.
For antall besøk til Storbritannia spår VisitBritian at antallet vil være 39,5 millioner i 2024. Dette er en økning på 5 prosent fra forventet 37,8 millioner i 2023. Tallene er imidlertid fortsatt 3 % lavere enn i 2019.
VisitBritain spår at inngående turisme vil komme seg tilbake til 2019-nivåer tidlig i 2025. Dette er både når det gjelder antall besøk og forbruk av internasjonale besøkende.
Viktige bidragsytere til Storbritannias inngående turisme
Besøk og turistutgifter i Storbritannia kan øke fra 2023. Imidlertid er det fortsatt varierende utvinnings- og vekstrater på tvers av de viktigste innkommende besøksmarkedene.
USA (USA) leder oppgangen i britisk turisme. Amerikanske besøksutgifter i 2023 nådde en rekordøkning på 28 prosent fra 2019, selv når det ble justert for inflasjon.
«Internasjonale besøkende bruker titalls milliarder pund i Storbritannia med pengene som genereres for å støtte lokale økonomier og arbeidsplasser,» sa VisitBritain-sjef Patricia Yates.
Hun la til, «Så det har vært flott å se den tosifrede veksten i utgifter fra USA så vel som den generelle vekstprognosen for neste år i 2023.»
VisitBritain forventer at det amerikanske markedet vil ha en verdi på 6,7 milliarder pund i 2024. Den spår at amerikanske besøkende vil bidra med nesten £1 av hver £5 av alle innkommende utgifter.
Kina, Storbritannias nest mest verdifulle inngående marked i 2019, er gradvis i ferd med å komme seg, med besøkstall økende gjennom 2023.
Samlet sett har Øst-Asias oppgang vært relativt langsommere. VisitBritain spår at Kinas verdi vil nå 1,7 milliarder pund i 2024, noe som gjør det til Storbritannias fjerde mest verdifulle marked for innkommende besøkende.
Utvinningstakten fra Europa avtok etter første halvdel av 2023, med utgiftene som var like under 2019, basert på de siste dataene.
Dette skyldes sannsynligvis hard turismekonkurranse fra nabodestinasjoner i Europa.
UK 2024 reiselivskampanjer
Storbritannias turisme er en viktig sektor, og bidrar betydelig til økonomien som den tredje største tjenesteeksporten.
For 2024 skisserte VisitBritain sine store reiselivskampanjer, og inspirerte besøkende til å oppdage mer av Storbritannia, bli lenger og komme nå. Målet er å drive utgifter til Storbritannia og spre turismens økonomiske fordeler over flere britiske destinasjoner .
Internasjonale kampanjer vil fokusere på solide vekstmarkeder som Australia og USA. Det vil også være rettet mot store europeiske markeder og verdifulle land i Gulf Cooperation Council (GCC).
I følge VisitBritains forskning er en av de viktigste faktorene som påvirker besøkendes valg av reisemål dens innbydende natur.
Kampanjene vil fremheve pulserende byer, samtidskultur og Storbritannias vakre kyst og landsbygd. Dette betyr også at flere destinasjoner over hele Storbritannia vil føle de økonomiske effektene av turisme.
Det nasjonale reiselivsbyrået i Storbritannia vil også utnytte kraften til skjermturisme. Forskningen viste at filmer og TV er kraftige motivatorer og inspirasjoner for reiser.
Skjermturisme, også kjent som filmturisme, refererer til fenomenet med et sted som blir populært blant reisende fordi det ble omtalt i en film eller et TV-program.
Ved å inkludere dette i sin kampanje, vil VisitBritian vise frem film- og TV-steder, destinasjoner og besøksopplevelser.
VisitBritain har også nylig signert et Memorandum of Understanding med British Film Commission for å øke skjermturismen i hele Storbritannias nasjoner og regioner.
Besøk ved årsslutt og forbruksstatistikk
Den siste offisielle statistikken tilgjengelig fra Office for National Statistics angående inngående turisme til Storbritannia dekker perioden fra januar til september 2023.
I følge denne statistikken var det omtrent 28,2 millioner innkommende besøk til Storbritannia i løpet av denne perioden, og utenlandske besøkende brukte totalt 23,0 milliarder pund i Storbritannia.
I tillegg viser de siste dataene at gjennomsnittlig besøksforbruk i 2023 til dags dato var £817 per besøk, som er høyere enn £684 registrert i 2019.
Besøkende blir også lenger, med et gjennomsnittlig opphold på 7,3 netter sammenlignet med 6,4 netter i 2019.