Storbritannias innenriksminister forsvarer utvidelsen av ETA-ordningen for alle borgere uten visum

| oktober 3, 2024
Storbritannias innenriksminister forsvarer utvidelsen av ETA-ordningen for alle borgere uten visum
Bildet er gjengitt med tillatelse fra Olly Browning via Pixabay

Storbritannias regjering utvider ordningen med elektronisk reisetillatelse (ETA) til å omfatte alle visumfrie borgere som besøker landet.

Denne endringen, som skal innføres i 2025, har ført til diskusjoner om balansen mellom nasjonal sikkerhet og turisme.

Lederen for Guernseys komité for innenrikssaker har forsvart ETA som et viktig verktøy for å styrke landets trygghet og sikkerhet.

Innenrikspresident Rob Prow sa til BBC: «Dette handler om å hindre folk som vi tror kan skade samfunnet i å komme inn i Storbritannia eller det felles reiseområdet.»

Guernsey-statene uttalte at det ikke ville ha noen konsekvenser for personer som reiser fra Bailiwick til Storbritannia.

De som reiser direkte til Guernsey, trenger imidlertid ikke ETA før mot slutten av 2025.

Prow sa at komiteen hans er svært involvert i diskusjonen om å innføre ETA-ordningen for Kanaløyene.

For øyeblikket er det en ordning som gjør det mulig for franske dagsturister å reise inn på Guernsey kun ved hjelp av identitetskort frem til slutten av sommeren 2025.

Når ETA-ordningen er implementert, vil slike reisende måtte søke om reisetillatelse ved hjelp av passet sitt.

Prow sa at reiser med identitetskort er i ferd med å «avta» i takt med at passbaserte digitale tillatelser tilpasses globale sikkerhetstrender.

Han fastholder at de langsiktige fordelene med ETA-systemet vil veie tyngre enn de kortsiktige utfordringene.

«Andre land har innført digitale reisetillatelser med stor suksess, og de reisende har tilpasset seg», forklarer Prow.

ETA-ordningen kan koste Kanaløyene millioner av kroner

Storbritannias innenriksminister forsvarer utvidelsen av ETA-ordningen for alle borgere uten visum
Bildet er gjengitt med tillatelse fra Falco via Pixabay

Mens myndighetene forsvarer ordningen med at den er nødvendig av sikkerhetshensyn, hevder kritikerne at tiltaket kan skade Storbritannias turistindustri og økonomi.

Simon Calder, reisekorrespondent i The Independent, advarte om at ETA-ordningen kan få alvorlige konsekvenser for turismen på Jersey og Guernsey.

Han forklarte at selv korte dagsturer fra Normandie vil kreve pass, en avgift og forhåndsregistrering på nettet.

De økte kravene og kostnadene kan forverre presset på den allerede svekkede turistnæringen på grunn av brexit og pandemien.

«Det kommer selvsagt til å bli desperat for turistnæringen, som har hatt noen veldig tøffe år», skrev han.

Calder anslo det økonomiske tapet som følge av ETA til å være rundt 4 milliarder pund årlig for Storbritannia og de britiske kronbesittelsene.

Han la til at Kanaløyene alene vil få turistinntekter i millionklassen.

Jerseys minister for bærekraftig økonomisk utvikling, nestleder Kirsten Morel, har sterk tro på å beholde bruken av ID-kort.

«Vi kan bevise overfor Storbritannia at det er et sikkert system, og det er etter mitt syn ingen grunn til at vi skal endre på det,» sa han til BBC.

Morel understreket: «Å miste tusenvis av dagsturister til øyene vil ha en betydelig økonomisk innvirkning.»

Robert Mackenzie fra Channel Islands Travel Group forklarer at dagsturister fra Frankrike «har en tendens til å ta en mer kortsiktig beslutning».

De som ikke har en ETA på forhånd, kan ikke komme og kan fort ombestemme seg med mindre det foreligger en avtale som den vi har nå.

«Men det ser kanskje mindre sannsynlig ut nå med denne nye ordningen», sa Mackenzie, og uttrykte sin skuffelse.

Mer om ETAs negative innvirkning på reiseliv og turisme

Den britiske reiselivsbransjen har lidd under forbudet mot at europeere kun kan bruke ID-kort for å komme inn i landet.

Denne beslutningen berører rundt 300 millioner EU-borgere som bruker ID-kort i stedet for pass, noe som gjør det vanskeligere for dem å besøke Storbritannia.

I oppdateringen av de britiske immigrasjonsreglene fra september 2024 står det at alle som søker om ETA, må bruke passet sitt.

Nord-Irland er også bekymret for at ETA-ordningen kan avskrekke reisende fra å besøke landet fra Republikken Irland.

Nesten 70 prosent av Nord-Irlands turister reiser via Republikken Irland, og de ekstra kravene og kostnadene kan skremme dem bort.

Heathrow lufthavn oppfordrer også myndighetene til ikke å kreve ETA for transittpassasjerer.

Dette for å unngå å miste millioner av passasjerer og dermed sin status som et sentralt reiseknutepunkt.

Tapet av passasjerer kan ikke bare ramme flyplassen, men også flyselskaper i Storbritannia som i stor grad er avhengige av transittpassasjerer.

The Independent publiserte en analyse basert på nedgangen i antall transittreisende fra Gulf-landene der ETA har blitt håndhevet.

Heathrow lufthavn, flybransjen og den britiske økonomien kan tape milliarder av pund på grunn av bortfall av transittpassasjerer.

Disse bekymringene er svært viktige, ettersom turismen og reiselivet i Storbritannia så vidt har begynt å komme seg etter pandemien.

ETA er et skritt i retning av å effektivisere globale reiser

Storbritannias innenriksminister forsvarer utvidelsen av ETA-ordningen for alle borgere uten visum
Bilde med tillatelse fra Madmedea via Wikimedia Commons

ETA er en digital reisetillatelse som borgere uten visum må søke om og motta før de kan besøke Storbritannia.

Det gjør det mulig for myndighetene å forhåndssjekke reisende og samle inn nødvendig sikkerhetsinformasjon før de ankommer.

ETA-søknader koster £10, og hvis de innvilges, vil de være gyldige i to år eller til passet de er knyttet til utløper, avhengig av hva som kommer først.

Det gir mulighet for flere korte reiser på mindre enn seks måneder, slik at reisende ikke trenger å søke om det hver gang de er på besøk.

I dag må statsborgere fra Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater ha en ETA for å besøke Storbritannia.

Fra og med 8. januar 2025 må ikke-europeiske statsborgere uten visum ha en ETA for å besøke Storbritannia. Søknadsfristen er 27. november 2024.

Den 2. april 2024 må europeiske statsborgere, med unntak av irske statsborgere, ha en ETA før reisen til Storbritannia. De kan søke om ETA fra og med 5. mars 2024.

ETA-ordningen i Storbritannia er ikke helt ny. Den ligner på de digitale tillatelsessystemene som brukes i USA, Canada og Australia.

Storbritannias beslutning om å utvide ETA-systemet er en del av en bredere global trend i retning av å styrke grensesikkerheten gjennom digitale autorisasjoner.

Etter hvert som verden blir stadig mer sammenkoblet, ser landene etter måter å bedre håndtere strømmen av besøkende på, samtidig som de tar hensyn til sikkerhetshensyn.

EU vil også lansere sitt eget digitale system for reisetillatelse, European Travel Information and Authorization System(ETIAS).

ETIAS ligner på Storbritannias ETA; begge er beregnet på borgere uten visum og har som mål å øke sikkerheten og effektivisere reisevirksomheten.