Det store flertallet av turister og andre besøkende til Storbritannia ankommer med fly, men dette er ikke den eneste måten å få tilgang til de fire britiske landene England, Skottland, Wales og Nord-Irland. Det er regelmessige fergeforbindelser fra Irland til det britiske fastlandet, samt kryssinger med luftputefartøy og båt til og fra Frankrike og andre europeiske land.
Selv om mange av havhavnene rundt øya Storbritannia først og fremst er ment å betjene gods og last, håndterer de fleste av dem også et betydelig antall passasjerer (med og uten biler) på korte turer til Irland, Frankrike, Nederland og Spania.
Ved siden av disse «kortreisene» kan Storbritannia også skryte av et stadig økende antall sjøcruise med planlagte seilinger fra en rekke havner til destinasjoner som Middelhavet, Østersjøen og lenger unna.
Korte reiser
Et av de mest kjente fergeselskapene i Storbritannia er Stena Line som driver en rekke tjenester mellom øya Storbritannia og utenlands:
Dublin til Holyhead: Republikken Irland ligger bare i kort avstand fra det britiske fastlandet, og det går regelmessige passasjer- og bilferger mellom Holyhead (på den walisiske øya Anglesey) og den irske hovedstaden Dublin.
Rosslare til Fishguard: En annen populær adkomstrute til Storbritannia er fergen fra Rosslare (152 km sør for Dublin) til den walisiske byen Fishguard, hvor tog- og bussforbindelser kan gjøres til mange av de største byene i England .
Harwich til Hoek van Holland: På østkysten av England driver Stena Line også en vanlig rute mellom Harwich (138 km) øst for London og Hoek van Holland, som ligger omtrent 87 km sørvest for Amsterdam og bare 27 km fra Rotterdam.
Dublin til Liverpool: Reisende fra Irland kan også benytte seg av en mer direkte rute til England via Dublin-Liverpool-fergen som drives av P&O med avganger en eller to ganger daglig.
Ferger mellom Irland og Storbritannia er ekstremt populære for reisende på jakt etter en kort ferie eller en helgetur, men destinasjoner i Nord-Europa blir stadig mer populære blant reisende som ønsker å nyte en bilferie i utlandet.
Europeiske reisemål
Mange fergeselskaper tilbyr spesialtilbud for passasjerer som tar en bil utenlands, og disse avtalene kan være nesten uimotståelige når det gjelder verdien for pengene og valgfriheten de tilbyr. Naturlig nok er ferger som opererer fra England begrenset i avstanden de kan reise, så de europeiske destinasjonene vil uunngåelig ligge langs den nordligste kanten av Europa, som inkluderer Frankrike, Holland og så langt sør som nord i Spania.
Frankrike
Alle ferger til europeiske destinasjoner seiler fra engelske havner, og følgende er for tiden i drift:
- Dover til Calais
- Dover til Dunkirk
- Newhaven til Dieppe
- Plymouth til Roscoff
- Poole til Cherbourg
- Portsmouth til Cherbourg
- Portsmouth til Caen
- Portsmouth til Le Havre
- Portsmouth til St Malo
Holland
- Harwich til Hoek van Holland
- Hull til Rotterdam
- Newcastle til Amsterdam
Spania
- Plymouth til Santander
- Portsmouth til Bilbao
- Portsmouth til Santander
Fordeler og ulemper
Å reise til Storbritannia med båt eller ferge er ikke for alle, men det er noen fordeler med å bruke denne reisemåten i tillegg til noen ulemper. Å ta en bil inn i Storbritannia lar en reisende utforske landskapet på fritiden og besøke utvalgte destinasjoner etter eget ønske. Dette er mye mer kostnadseffektivt enn å leie en bil i Storbritannia og mindre restriktivt enn å være begrenset til buss- eller togreiser.
For ikke-britiske besøkende eller de som reiser på visum , er ventetidene generelt kortere enn de som oppleves på flyplasser, da trafikkvolumet er mye mindre. I tillegg er det ingen begrensning på mengden bagasje som kan fraktes for hånd eller i kjøretøyet.
Cross Channel Ferry
Besøkende som ankommer Storbritannia fra Frankrike med bil kan velge å bruke kanaltunnelen eller ta en ferge. Tunnelen kan være mer direkte og sikkert raskere, men den kan bli dyrere, og det kan forventes forsinkelser for passkontroll og bagasjekontroll.
Å inkludere en kort fergetur over Den engelske kanal i turen er et attraktivt alternativ siden det er en mer avslappende opplevelse og er mer økonomisk.
Ferger til fastlandet i Europa går vanligvis fra en av fem havner langs den engelske sørkysten. Unntakene er reisene fra Newcastle i Nord-England til den nederlandske byen Amsterdam, Hull til Rotterdam-fergen og ruten mellom Harwich og Hoek van Holland. De fem britiske fergehavnene på sørkysten er:
- Dover
- Newhaven
- Portsmouth
- Poole
- Plymouth
Dover
Med over 16 millioner reisende årlig, er Dover den travleste passasjerhavnen i verden. Det er gjennomsnittlig 38 kryssinger mellom Dover og Calais daglig, med reisen som tar rundt nitti minutter. Dover opererer også tolv avganger om dagen til Dunkerque videre langs den franske kystlinjen og er en populær rute for passasjerer som kommer fra (eller reiser til) de belgiske byene Antwerpen, Brugge eller Gent, samt Amsterdam eller Rotterdam i Nederland.
Newhaven
Newhaven er en liten by og havn som ligger i East Sussex og omtrent 120 km sør for London. Det er tre daglige avganger til den franske fiskehavnen Dieppe i Normandie med en reisetid på i eller rundt fire timer.
Portsmouth
Det er en rekke fergeruter fra Portsmouth, som ligger 121 km sørøst for London og nær byen Southampton. Bortsett fra fergeforbindelser til Guernsey, Jersey og Isle of Wight, går det også regelmessig ferger til de fire franske kystbyene Caen, Cherbourg, St. Malo og Le Havre og de to spanske feriestedene Bilbao og Santander.
Poole
En alternativ forbindelse til Cherbourg i Frankrike er Poole til Cherbourg-fergen. Det er ti avganger per uke fra Dorset-byen med en reisetid på litt over fire timer.
Plymouth
Ligger nesten på det ekstreme sørvestlige punktet i England, tilbyr havnen i Plymouth en fergeforbindelse til Roscoff i det nordvestlige hjørnet av Frankrike, samt en langdistanseferge til Santander på Spanias nordkyst. Det er ni seilinger til Roscoff hver uke med en reisetid på rundt fem og en halv time, mens turen til Santander bør ta anslagsvis tjue timer.
Ferger til Storbritannia, enten fra fastlandet i Europa eller Irland, er ikke den eneste måten å ankomme til eller transitt gjennom britisk jurisdiksjon. Det er også en økende interesse for cruiseskipferier, som enten går fra Storbritannia eller stopper som en del av cruisereiseruten.
Cruising alternativer
Det ville være praktisk talt umulig å liste opp alle cruiseskipene som passerer Storbritannia hvert år, ettersom antall operatører og trafikkvolumet stadig endres og vokser. For tiden er fem havner, alle lokalisert i England, operasjonsbaser for ulike cruiseoperatører.
Southampton
Ikke bare er Southampton den nest største containerhavnen i Storbritannia, men det er også et aktivitetssenter for cruiseskip og en base for så velkjente rutebåter som dronning Elizabeth, dronning Victoria og dronning Mary.
Dover
Dover er en travel havn for fotpassasjerer så vel som last og gods, men det er også hjemmehavn for Fred Olson Cruise Line samt Windstar Cruises, Crystal Cruises og Norwegian Cruise Line.
Tilbury
Fred Olson Cruise Line driver regelmessige avganger fra havnen i Tilbury ved munningen av Themsen. Cruise fra Tilbury er på vei til destinasjoner i Nord-Europa så vel som Grønland, Norge og til og med Arktis.
Liverpool
Havnen i Liverpool på vestkysten av England har sin egen terminalbygning for cruiseskip midt i hjertet av byen. Topp cruiseskipoperatører opererer fra byen, inkludert Fred Olson og Cruise Maritime Voyages.
Harwich
En time med tog fra London, havnen i Harwich er relativt liten sammenlignet med andre, men er en anløpshavn for cruiseskipoperatører Fred Olson (et lokalt selskap) samt Royal Caribbean og Marella Cruises.
Som tilfellet er når du kommer inn i Storbritannia via en flyplass, er det nødvendig å ha med seg nødvendig reisedokumentasjon når du bruker en havnehavn. Pass og visum, der det er aktuelt, vil bli kontrollert før du går ombord på et skip, men ytterligere kontroller ved forskjellige anløpshavner er også sannsynlig.
UK ETA ruller ut november 2023
For passasjerer på en ferge som reiser fra punkt A til punkt B, er det høyst usannsynlig at dokumentasjon vil bli kontrollert andre steder enn ved ombordstigning. Reisende på cruiseskip kan imidlertid bli bedt om pass når som helst under reisen, spesielt når de krysser en internasjonal grense.
Pass (og visum) skal være i orden og oppdatert.
Selv om det foreløpig ikke er noe krav om at ikke-britiske statsborgere skal ha skaffet seg en UK ETA (Electronic Travel Authorisation), er dette nye forhåndskontrollsystemet for å vurdere tiltenkte besøkende til Storbritannia under utrulling. UK ETA bør bli et obligatorisk krav en gang i 2024 (muligens 2025), og alle tiltenkte besøkende til Storbritannia som fornyer et pass bør sterkt vurdere å søke om en UK ETA før neste besøk til Storbritannia.
Å reise uten et britisk ETA-godkjent pass er ikke et problem for øyeblikket, men vil være i en ikke altfor fjern fremtid, så det kan lønne seg å være forberedt på den kommende endringen i britiske reiseregler.