Storbritannias ordning med elektronisk reisetillatelse (ETA) har skapt bekymring for jobbsikkerheten i turistsektoren.
Bedrifter som er avhengige av internasjonal turisme i Sørøst-Britannia, har slått alarm om konsekvensene.
Den britiske regjeringen planlegger å utvide implementeringen av det nye systemet for digitale tillatelser for reisende uten visum i to faser fra og med januar 2025.
Mange frykter imidlertid at det vil skade den lokale økonomien, særlig turistarbeidsplassene, ved å skremme bort internasjonale besøkende.
ETA i Storbritannia: Hva er i endring?
Den britiske ETA-ordningen krever at reisende som i dag ikke trenger visum, må søke om tillatelse før de reiser til Storbritannia.
Dette omfatter borgere fra europeiske land, USA, Australia og andre land som har visumfritaksavtaler med Storbritannia.
ETA-søknader koster £10, og reisende må sende inn person- og passopplysninger og svare på sikkerhetsspørsmål på nettet.
Behandlingen av søknaden og mottak av vedtaket tar vanligvis tre dager, mer eller mindre.
Når et ETA er godkjent, er det gyldig for flere besøk på opptil seks måneder i løpet av to år, eller til passet det er knyttet til, utløper.
For ikke-europeiske besøkende kreves ETA for reiser fra og med 8. januar 2025, med søknadsåpning 27. november 2024.
Europeiske statsborgere vil trenge det fra og med 2. april 2025, med søknadsfrist 5. mars.
De som ikke kvalifiserer for ETA, må søke om britisk visum for å få lov til å reise inn i landet.
Lokale reiselivsbedrifter advarer mot ETA-ordningen
BBC siterte flere lokale bedrifter i sørøst som uttrykte bekymring for at ETA-ordningen vil føre til tap av arbeidsplasser.
Mange selskaper har slitt etter brexit, noe som i stor grad har påvirket grenseoverskridende reiser fra det europeiske fastlandet.
Etter pandemien har den britiske regjeringens beslutning om å kreve at EU-borgere må reise med pass, bidratt til nedgangen i turisttrafikken.
Næringslivet frykter at ETAs ekstra papirarbeid og avgifter kan avskrekke besøkende og føre til en betydelig nedgang i besøkstallet.
Rektor Lee Shutler ved Hilderstone College sier at kravet om pass i stedet for ID-kort allerede avskrekker studenter fra EU.
Tyske studenter forteller til BBC at få har pass, og at det er enklere å reise med nasjonalt ID-kort til andre europeiske land.
Annette Taylor, eier og direktør i busselskapet Taylor Travel Ltd, oppfordret den britiske regjeringen til å revurdere ETA-ordningen for å forhindre ytterligere tap av arbeidsplasser.
Deirdre Wells, administrerende direktør i Visit Kent, understreket at internasjonale studenter og fritidsreisende er nøkkelen til regionens turisme.
Hun advarte mot at den nye ETA-ordningen kunne bli «nok en barriere» for besøkende og få negative konsekvenser for det lokale næringslivet.
Wells oppfordret myndighetene til å gi mer støtte til bedrifter som rammes av endringene.
Mange understreket behovet for å finne en balanse mellom å sikre grensene og å sørge for at det ikke går ut over den viktige turistnæringen.
De fremhevet dette ettersom mange bedrifter fortsatt prøver å komme seg etter de økonomiske utfordringene de siste årene.
ETA-ordningens potensielle innvirkning på Storbritannias økonomi
Dette var ikke første gang det ble uttrykt bekymring for at ETA skulle ha en negativ innvirkning på næringslivet.
Heathrow lufthavn har gjentatte ganger oppfordret den britiske regjeringen til å oppheve ETA-kravet for transittpassasjerer.
ETA advarte om at ETA kan oppmuntre reisende til å transittere på andre store europeiske flyplasser, som ikke krever ekstra avgifter eller tillatelse.
Dette kan føre til en betydelig nedgang i antall passasjerer og inntektstap for flyplassen.
Heathrow rapporterte om et tap på 90 000 passasjerer fra Gulf-landene på grunn av ETA-kravet mellom november 2023 og februar 2024.
Dette passasjer- og inntektstapet påvirker hele reiselivskjeden – fra flyselskaper til hoteller og restauranter.
En analyse tyder på at ordningen kan føre til økonomiske tap på opptil 4 milliarder pund for den britiske økonomien.
Regjeringen forsvarer ETA-ordningen midt i utfordringene for reiselivsnæringen
Til tross for disse bekymringene mener den britiske regjeringen at ETA-ordningen er avgjørende for å øke sikkerheten og modernisere grensekontrollene.
Systemet vil gjøre det mulig for myndighetene å spore reisende uten visum og forhåndsscreene dem for å identifisere potensielle trusler før de ankommer.
ETA-ordningen har som mål å forbedre grensesikkerheten og samtidig gjøre det enklere å reise til Storbritannia, i likhet med systemer i land som USA og Canada.
Selv om dette er kortsiktige utfordringer for bedrifter som er avhengige av turisme, vil de langsiktige fordelene med ETA oppveie vanskelighetene.
Disse utfordringene kan ramme regioner som er svært avhengige av turister fra naboland som Frankrike, Tyskland og Nederland, hardt.
Selv om ETAs søknadsgebyr på £10 kan virke lite, kan det fort bli dyrt for familier eller personer som reiser ofte.
Kravet om å reise på forhånd kan også avskrekke reisende som foretar korte eller spontane turer til Storbritannia.
Etter hvert som Storbritannia går videre med ETA-utvidelsen, forbereder næringslivet seg på potensielle tap av arbeidsplasser og nedgang i antall besøkende.
Lokale bedriftseiere i en region som er avhengig av turisme, ønsker mer støtte for å hindre ytterligere økonomisk nedgang.